Matlust iFokus

Matlust

Etikettsallader
Läst 980 ggr
tillalex
0

Cole slaw

Någon som har ett bra recept?

Anne
0

Mm, det här blir jättegott:

Coleslaw
500 gram strimlad vitkål
1 strimlad morot
1 strimlat äpple (syrligt, fast)
1 matsked äppelcidervinäger
1 matsked socker
150-200 gram majonäs
salt, peppar

Vispa ihop socker och vinäger i en stor skål. Blanda i majonäsen, rör ner kål, äpple och morot, och smaka av med salt och peppar.

Pia
0

Jag visste väl att man kunde lite på dig AnneGlad Denna skall jag också prova, låter gott!

tillalex
0

Tack Anne!

Jag provar i helgen.

Anne
0

Och, självklart, tycker man inte att äpple och morot hör hemma i sin cole slaw så är det bara att utesluta eller ersätta med nåt annat gott. Man kan fiddla lite med andelen vinäger/socker/majonäs också, såklart.. det är lättast att blanda innan man har i all kål, så smaka av i början!

Pelle
0

Har provat det här vid flera tillfällen, intressant metod detta med copycat cooking. Detta skall vara som KFC's cole slaw. Skulle tro att det är till 10-12 personer.

1 Cup=2,37 deciliterl

Amount  Measure       Ingredient -- Preparation Method
--------   ------------    --------------------------------
  8         Cups            Cabbage -- very fine chop
  1 3/8   Cups            Milk
     1/4   Cup             Carrot -- shredded
     1/2   Cup             Mayonnaise
     1/3   Cup             Granulated Sugar
     1/4   Cup             Buttermilk
     1/2   Teaspoon     Salt
  1 1/2   Tablespoons White Vinegar
     1/8   Teaspoon     Pepper
  2 1/2   Tablespoon   Lemon Juice

Mix milk, mayonnaise, sugar, buttermilk, salt and lemon juice and beat until smooth. Add the cabbage and carrots. Mix well.

Cover and refrigerate for at least 2 hrs. before serving.

The critical part of this cole slaw recipe is the flavor-enhancement period prior to eating. Be absolutely certain the cole slaw sits in the 'fridge for at least a couple of hrs. prior to serving for a great-tasting slaw.