Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1003 ggr
CBA
0

Fågelinfluensan

Har ni blivit mer försiktiga med att köpa och äta kyckling och kalkon nu iom fågelinfluensan ?

Min svärmor sa - Köp bara fryst kyckling och inte färsk !

Nu är inte jag så insatt i detta med influensan men är det säkrare att köpa just fryst kyckling ?

Jag ska ju inte äta den färska kycklingen rå så både den frysta och den färska blir ju ordentligt tillagade….försvinner inte bakterierna under tillagningen ?

Sen är jag noga med att alltid köpa svenskt kött oavsett det är nöt, gris eller kyckling !

Hur resonerar ni ??

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Pelle
0

Resonerar inte alls faktiskt. Hade för mig att influensaviruset inte fördes över från döda djur dvs att viruset inte överlever så länge utan ett värddjur, men det kan ju vara helt uppåt väggarna.

CBA
0

Ja jag har ingen aning för (dum som jag är kanske) jag har inte hängt med så mycket Fundersam

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

LinneaG
0

Hej,

jag fick höra mycket om det i Turkiet att man skulle akta sig för att äta kycklingen. Men själv så är det nästan bara kyckling som ja tycker om så det kunde inte bli så för mig.

Men än så länge så vet man inte om människor smittas eller om det blir någon genetisk förändring. Om det skulle bli nåt så skulle det nog märkas på mig. =)

gejsa
0

Tror att den kan smitta rå iaf.

Men eftersom vi är så noga med tillagningen av kyckling så är det nog inte så farligt iaf.

Carola

ThomasH
0

Hej

Ät er kyckling rå eller tillagad. Fågelinfluensan drabbar bara personer som har mycket nära kontakt med stora fågelbesättningar i de drabbade områderna. Betänk att det lever många miljader människor i sydostasien, totalt har 144 pesoner dött av fågelinfluensa. Vi ska inte lyssna på skräckpropaganda från kvällspressen.

mvh/Thomas (Som jobbar med virus, visserligen HIV, men skräms inte av dessa larm)