Vad är skillnaden
Hej, Jag har ett recept där man ska ha 2 teskedar kummin men det enda jag hittar i kryddhyllan är spiskummin och då undrar jag om det är samma sak?
NEJ!
Spiskummin är en het indisk krydda - ingen brödkrydda.
Nu har jag blandat spiskummin till mina varma smörgåsar (förberett) som Tina gjorde på TV (Krabbtoast med avokado och kumminost) så i morgon till lunch vet jag om mina brorssöner godkände mina varma mackor?

Hum, spiskummin och vanlig kummin är helt olika saker. Vanlig kummin är de små frön man har i bröd, det smakar nästan lite lakrits-artat. Spiskummin är en härlig krydda som smakar mer "orientaliskt", fungerar i indiska grytor, tex-mex med mera.
Att du byter ut det ena mot det andra betyder i och för sig att du inte följer Tinas recept - MEN det kan innebära nya spännande smakkombinationer, så vad sjutton - testa och utvärdera, vetja!
Experimentlusta och mod är lika viktigt som vitlökspress och skarpa knivar i köket!
Allhelgonahälsningar//Pernilla
#2 Varför frågade du om du inte brydde dig om svaret?

#4 jag frågade en granne som sa att det gick lika bra med spiskummin. Varför jag frågade? för om grannen inte sagt att det gick lika bra så hade dom fått köpa kummin då dom kom hit, men det uteslöt jag efter svaret från grannen.

Hur gick det, Jamtonse? Funkade det? Jag är jättenyfiken!
//Pernilla
Den grannen har väl förbrukat sitt förtroendekapital.

Man undrar lite vem som hittade på att kummin skall heta just kummin så att förväxlingarna med Spiskummin kan ske. I en en annan tråd passade jag på att peka på de engelska namnen på just de kryddorna, vilket kan vara bra att veta till exempel om man lagar indiskt och mexikanskt eftersom det finns fler/bättre engelskspråkiga webkällor för recept.
**Igen då.
**Spiskummin (Cuminum cyminum) = Cumin,
Spiskummin används till curryblandningar, samt i till exempel indisk-, nordafrikansk- och
mexikansk mat.
Kummin (Carum carvi) =__ Caraway,
Kummin passar bra till mörkt matbröd, kex, bakverk, kål, gulasch eller som brännvinskrydda.
Hoppas att det smakade bra trots förväxlingen!
Det blev mycket lyckat, nu vet jag ju inte hur det skulle smakat med kummin? men jag och alla tyckte det var mycket gott.