Mat i släkten?
Min mormor (Ebba) bakar det godaste brödet ("Mjuk-kaka") i hela världen. Så är det bara och det finns inget ni kan göra åt detta… ;)
Detsamma gäller farmors (Nanna) kalops. Jag har aldrig lyckats snoka rätt på en bättre kalops. Som dessutom alltid serveras med mandelpotatis och svartvinbärs-gelé. Och gärna julmust.
Vad har ni för favoriter i släkten?
Mvh // Staffan

Hehe, min farmor bakade alltid ett underbart gott bröd på rågsikt och sirap. En gång insåg jag plötsligt att hon ju inte alltid skulle finnas där med sitt nybakade goda bröd. En hemsk tanke men människor blir ju gamla och dör. Så jag frågade om hon inte kunde ge mig receptet på sitt goda bröd så jag kunde prova att baka det själv. Tänkte att det här gamla receptet säkert funnits i generationer och snart var det min tur att överta det.
Då tittade hon konstigt på mig och sa att det stod ju på påsen. Och mycket riktigt, på Kungsörnens rågsikt finns receptet. Det har det tydligen gjort så länge jag levt i alla fall.
Nu finns inte min farmor i livet mer tyvärr men hon finns i mitt minne och särkilt när jag ibland bakar "hennes" bröd.
Prova gärna, det är gott. Jag litar på att receptet fortfarande står där på påsen. Jag har inte ens skrivit av det.

Min mormor som bor vid en avlägsen fjord i nord-norge kokar den bästa havsfisken. Vet inte hur hon gör men hon får det att smaka otroligt med bara salt??
Annars så har vi inte så bundna mattraditioner i min släkt.
Farmor blev änka redan på 40-talet och var väl inte riktigt typen som stod och lagade specialiteter. Som hos alla andra fjällbönder var huvudkosten kokt röding. Jag kommer alltid att komma ihåg hur hon åt fisken. Hon i det närmaste stoppade in en hel röding i ena mungipan och i den andra mungipan så kom ben och skinn ut.

#2 (stenis)
> Hon i det närmaste stoppade in en hel > röding i ena mungipan och i den andra > mungipan så kom ben och skinn ut
Hehe, jag kan se skådespelet framför mig. Det låter nästan som ett party-trick. -"Du farmor, kan du inte göra det röding-tricket??"…

// staffan

Jag hade en gammelmoster som gjorde underbart goda, speciella småkakor (Gretas kakor allmänt benämnda). Har aldrig blivit av att testa receptet för det skall vara gammal och riktigt sur grädde i….
Hon gjorde även otroligt god klimp och saftsås! Det ger lite barndomsminnen och är väl riktigt gammaldags "tröstmat"?! Undrar dock om jag skulle gilla detta idag…
När jag frågade min mamma om recept på ett bröd som hon brukar baka så räknade hon upp alla ingredienserna utan att säga några mått. När jag ville veta hur mycket hon tog av varje ingrediens så sa hon ungefär att "Det är inge svårt alls. Man känner när degen känns bra."
Jag måste erkänna att det inte var till någon större hjälp.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Men Pia, sur grädde - du tror inte att du kan ersätta med gräddfil? Jag kan provbaka åt dig. :)

Anne, jag tror det skall vara riktig vanlig sur grädde, det var det som gjorde den sagolika smaken:) Men testa du med gräddfil, jag kan rota fram receptet!

Lingonpäron. Världens enklaste efterrätt, och förmodligen en av de godaste. Det gjorde min älskade mormor ofta åt mig. Självklart efter finmiddagen när jag var liten. Sedan jag blivit vuxen brukade hon sticka till mig en burk av de rosaröda läckerheterna att ta med hem.
Numera är mormor ängel. Jösses, vad tjocka alla hennes ängel-kompisar ska bli däroppe i himlen… om det en vacker dag dimper ner strandade, överviktiga änglar på era balkonger beror det förmodligen på henne.
Jag har en gammal handskriven kokbok som tillhört min farfars mors storasyster. Hon dog 1904. Jag borde nog prova något av recepten.
Och så har jag min farfars farmors kokbok som är tryckt 1858. Jag tror hon fick den när hon gifte sig 1862. Där finns också recept jag borde prova.
Annars är det väl farfars mors sätt att koka långkål som lever kvar, och farfars fars senapsrullning som lever vidare… Och morfars mumma händer det att vi gör.
Min pappa gör världens godaste fläskpannkaka.
Troligtvis är den så god för att det är riktig och rikligt med fläsk. Spelar ingen roll hur mycket jag försöker, jag kommer inte ens i närheten. Mitt största problem är att mina försök inte ens vill gå från smetfas till fast trevlig ugnspannkaka. Det spelar ingen roll om jag har dem inne i ugnen tills de är svarta, de kommer ändå ut med mycket klet i mitten.
Pappas estniska surdegslimpa är också en favorit i familjen. Tyvärr är receptet för den i stil med Ullas mammas recept (#5). Man skall tex smaka på surdegen för att känna när den är lagom sur… o mjöl har man i "lagom mycket". Dessutom måste man ha en speciell bunke för detta bröd som man inte diskar utan bara skrapar ur så att de gamla degresterna kan användas som syrningskultur till nästa brödbak. Men underbart gott är det!
Åh, min pappa gör också estniskt surdegsbröd, i en särskild brödtina. :) Jättegott! Jag har i alla fall blivit betrodd med att lämpa över det i formar och in i ugnen. Måste lära mig hela från start snart.

Min mormor gör en enkel men ack så god soppa med prinskorv och vitkål i. Det är inte mycket tillbehör i den men soppan har en underbart god buljong 
Efter soppan får vi alltid pannkaka…
Eller mormors redda grönsaks soppa på egen odlade grönsaker *mmm*
Mormors mat är bäst, hon lagar gammal hederlig husman och kan med enkla råvaror laga en underbar middag 
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.