Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 13406 ggr
johan
0

Olika sorters vinäger

Vad är egentligen den stora skillnaden på olika sorters vinäger? Rödvinsvinäger, vitvinsvinäger, äppelcidervinäger, balsamvinäger, etcetera.

Mvh // Johan

Anne
0

Det uppenbara är ju att de smakar väldigt olika.Glad Balsamvinägern är lagrad, och smakar mycket starkare. Rödvins- och vitvinsvinäger - ja, de är gjorda på olika vis, precis som rött och vitt vin. Olika smak, men förstås också olika färg och därmed passar de bra till olika saker. Glad Alla vinägrar har sin funktion. Nu finns det också många smaksatta vinägrar, typ dragonvinäger, hallonvinäger och så vidare - även det har sin plats.

Om man bara ska ha EN vinäger hemma föreslår jag en balsamvinäger. Kan man stå ut med två flaskor bör man absolut ha en vanlig vitvinsvinäger också. Glad

Martin
0

Äppelcidervinäger skall sägas ge en god smak om man häller i lite i en kanna vatten (att till exempel dricka till maten), samt att det tydligen skall vara bra/nyttigt/öka förbränningen (något av det, minns inte exakt hur det var).

Någon som bekräfta/dementera? Har ingen hemma så jag kan tyvärr inte testa. Skrattande

mvh Martin

clivia
0

Jag använder äppelcidervinäger som "bas", funkar utmärkt till gravlaxsås och sånt som jag använder vinäger till. Och så har jag en balsamvinäger som smaksättare i vissa saker. Exempelvis är balsamvinäger väldigt väldigt gott att krydda svamprätter med. Bara tre droppar!

Pia
1

#2 Jo jag har också hört det där med ökad förbränning, får man nog ta med en stor nypa salt.

Jag provade att hälla i äppelcidervinäger i vatten för länge sedan, smakade urk kan jag säga burr Rynkar på näsan