Glutenfritt - *hjälp*!
Hej! Får inte tag i mamman till en av min dotters vänner som kommer på 4-årskalas imorgon o som är glutenallergiker. Jag ska baka tårtan nu o vill göra en Tore Skogman-modell fast glutenfri då.
Har köpt Finax glutenfri mjölmix…kan man baka sockerkaksbotten på den? Använder man samma mängd som i det vanliga receptet? På kartongens bilder är det mest matbröd…nu blir jag nervös. Det var dock vad som fanns på affären.
Chansar på att ngn här kan hjälpa mig snabbt då min dator har kraschat så jag inte kan söka på IN. Har fått låna Gubens som hastigast. Tack på förhand!

Ledsen att vi inte kunde hjälpa dig - hur gick det?
He! Marängtårtan var just en…marängtårta! Ingen sockerkaksbotten, tyckte att det var lite sockerkaka under men minns väl fel! Det var ett Pavlova-recept.
Hur det gick…hmmm, har nästan lyckats förtränga det! ;)
Började m att revidera planerna till att göra "vanlig" tårta på glutenfri mjölmix. Tänkte imponera m att göra två kakor i olika st så att tårtan skulle få torn-form. Vet att smeten bli lös men…*så* lös!? Efter 10 min i ugnen (springform) kikar jag in i ugnen…formen är halvtom o smeten ligger på botten av ugnen.
Efter att ha svurit loss tapeterna från köksväggarna, fått lite puss o kram av Guben (han städade ugnen dessutom) tog jag tag i ett ombak…marängtårtan denna ggn. Det gick finfint att vispa ihop, in i ugnen, gräddade o lät stå till imorse, allt enl receptet.
Imorse insåg jag att det fick lov att bli en slags lappad marängtårta el marängsviss-tårta som jag kallade den inför gästerna. Den satt *verkligen* fast i ugnsformen…lossnat inte ens när Minstan knuffade ner formen i golvet o den hamnade upp o ner! Nåja, m grädde, röda vinbär o blåbär emellan samt grädde, hallon o silverkulor ovanpå gick den utmärkt att äta. :)
Nu är frågan; vi blir 16 till middagen imorgon…maten är planerad men vad äter vi till efterrätt…är lite less på tårta av ngn anl! ;)

Vilken berättelse! Både eländig och rolig, liksom.
Gör en lyxig fruktsallad till efterrätt vetja, så slipper du tårteländet…
Jamen, lite marängsviss till middag då? Nä, förlåt, skoja bara. Du har ingen bild - det låter som att den blev riktigt fin :)
Efterrätt - glass och varma hjortron (eller hallon) är en hit, eller vad sägs om en riktigt chokladig kaka, typ brownie? Lätt att göra till många!

Haha ja man behöver bara lägga i lite mer glutenfritt mjöl än vad det ska vara i vanligt. det blir ofta kladdigare annars.
testa baka lussebullar ;) uäck
Ja, jag gjorde sockerkaka till jobbet på glutenfritt… Men son #5 säger får man ta lite mer… Fast kanske inte så mkt som jag tog ;0)