Köttbullar
Finns det någon som har något gott recept på köttbullar, så att dom blir så där goda om man bara vill att dom ska bli, ni vet, jag har hört att det finns något speciellt man kan ha i för att dom ska smaka mer?
Jag gör mina köttbullar helt vanligt och dom blir enligt mitt tycke så där goda som dom bara kan bli
500 gram blandfärs
1 deciliter mjölk
½ deciliter ströbröd
Blanda mjölk och ströbröd och låt det svälla, blanda ner köttfärs, salt och vitpeppar, rulla och stek.
Jag har även i kryddpeppar.
Jag har i 1 ägg, lök och lite torkad svamp. Supergott
Det här är mitt grundrecept på köttbullar. Sedan kan man stoppa i de kryddor man vill.
Ingredienser
500 gram nötfärs
1 deciliter vatten eller buljong
4 matskedar ströbröd
1/2 gul lök
1 ägg
1 1/2 tesked salt
1/4 tesked blandning vitpeppar, kryddpeppar och ingefära
**Gör så här
**Hacka löken fint och fräs den.
Mät upp ströbrödet i en bunke - slå över vatten eller buljong och låt svälla ett par minuter.
Tillsätt köttfärsen och allt annat och arbeta ihop smeten ordentligt.
Rulla små runda köttbullar och stek dem på vanligt vis i lite margarin eller smör. Ta inte för många köttbullar i stekpannan samtidigt - är pannan full är det nästan omöjligt att få dem fina.

Tack, allihopa jag tar gärna emot fler tips
Jag har i ägg, grädde, havregryn, lök, salt och peppar och andra kryddor
vet inte mängden jag bara blandar allt. Gott blir det 

jag ska prova det

Våra köttbullar
500 gram nötfärs
2,5 deciliter grädde
2 äggulor
1 deciliter ströbröd (alternativt fyra skivor bröd)
1 gul lök
2 teskedar salt
2 kryddmått svartpeppar
2 kryddmått socker
Mjukstek löken genomskinlig, bryn den inte.
Lägg skorpmjölet i 1,5 deciliter grädde, rör om väl och låt det mjukas upp. Blanda i färsen och resten av grädden i ströbrödet. Rör ner äggulorna, löken och kryddorna. Rulla inte alltför små köttbullar och stek dem i medelvarm stekpanna.

Tack alla, gärna mer

Färs, ett ägg, gul lök, gäna lite vitlök, ströbröd och mjölk, paprikapulver, salt och vitpeppar + ketchup
Rulla bullarna i mjöl eller skorpmjöl innan du steker dem, då tycker jag i aalla fall att de blir extra goda.
Sen ska de förstås stekas i stekpanna och inte i ugn eller nåt 
mums! 

Har jag potatis river jag dem i smeten. Ströbröd som fått svälla i mjölk och riven eller finhackad lök. Fläskfärs salt och peppar. Ägg till. Stek i SMÖR .
Om jag gör många köttbullar så rullar jag dem och lägger på ett bakplåtspapper och 10 minuter i ugnen. Sen steker jag dem så de får färg. Smidigt och de behåller formen.

kjersti tack för tipset
Ibland har jag i lite senap i köttbullesmeten. Det tycker jag blir gott.
Någon som har ett bra tips att få köttbullarna saftiga och fina? Mina tycker jag blir okej första dagen och torra & smuliga ifall de får stå längre! Har inte någon grädde eller creme fraiche i, blir det bättre med det? Har bara färs, kryddor, ägg, lite mjölk och ströbröd.

När jag stekt klart häller jag i vatten och kalvfond och låter det puttra nån minut, saftigt och jättegott blir det!
kjersti
Varför steker du dem inte före ugnskörningen?
"Homans biffar" ska puttra i grädde och konjak (och stekspad + lite buljong)
Jan Mårtensson är en deckarförfattare som brukar ha med maträtter i sina böcker. Bland annat "Homans biffar".
Jag har ibland lite creme bonjour i någon smak, till exempel senap/örter eller grekisk vitlök i. Inte för mycket men lite - ger lite extra smak och även saftighet tycker jag.
Annars har jag nog ett ganska klassiskt recept. Oftast nötfärs men ibland blandfärs. Finhackad gul lök och vitlök efter smak. Salt och vitpeppar, samt lite torkad och mald habanero. Även den efter smak, såklart 
mvh Martin

#16 Mina kanske inte håller ihop då.
. Men efter ugsbesök gör de det.
#18 Jahopp! 

Mina köttbullar
1 1/2 kilo Blandfärs
1 finhackad lök
2 1/2 deciliter Matlagningsgrädde+ströbröd el riven kokt potatis
2 ägg
4 teskedar salt
4 kryddmått köttfärskrydda eller malen kryddpeppar
vatten till önskad konsistens
Ingen som slår ur luften då Ni rullar dem?
Mina är rätt klassiska annars förutom att jag föredrar löken körd i mixer. Och gjord på fläskfärs, senast blev storleken ett mellanting mellan hamburgare och köttbullar. Lagom med två till en middag.
Min sambo och jag hade matlagningsdag och det blev 10 portioner, Janssons frestelse, 10 portioner lasagne, 12 protioner ugnstekt kyckling och 12 portioner biffar.
Vi tror att vi tjänar tid, energi, arbete och pengar på att laga så mycket på en gång och sedan frysa in. Bara att ta fram och värma och det ser rätt gôtt ut med hela frysen full av färdig mat.

vasskoete, det lät himlans gott, det och mycket duktigt av er att laga så mycket mat på en gång, jag ska också göra det nån gång

Köttfärs, ägg, ströbröd som svällt i grädde, salt och en påse löksoppa. Rullar oxå i mjöl innan jag steker och steker alltid i smör!
Vispar sedan ur stekpannan med grädde och kalvfond!
*** Kärleken övervinner allt ***

Vet att min mamma tidigare använde Fransk löksoppa (pulver som ska bli soppa) i smeten, var himmlarns gott
#24 Ja det är jätegott att ha i 

va mycket bra tips , mmm
Jag har till en stor sats
1 kg Fläskfärs eller
1 kg Blandfärs
1 ägg
finriven lök
grädde
ströbröd
salt
vitpeppar
lite kryddpeppar
1 köttbuljongtärning upplöst i lite kokande vatten som får svalna lite innan det hälls i.
Supergoda.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag kryddar mina köttbullar med finhackad kapris, finhackade soltorkade tomater, bladpersilja, sweetchilisås, salt, peppar, vitlök och lök.
Supergott!

svea, det låter gott, det måste jag pröva, tack
Mitt bästa tips för lyckade köttbullar är att ha i MYCKET lök i smeten. I vissa recept står det 1 matsked, men det är på TOK för lite enligt mig. jag tar en hel lök, river på fina sidan av rivjärnet (ja tårarna sprutar vilt) så mycket det bara går av löken. Då blir det gott.
En annan sak är köttfärsen köp BLANDfärs av god kvalitet. Då blir de mycket saftigare. Jag tycker det blir för torrt med bara nötfärs.
Ett annat sätt att få garanterat goda köttbullar är att ersätta mjölken i receptet med vispgrädde. Men allt blir ju godare än vispgrädde 
# 30 Jag håller med, köp gärna lite dyrare färs för att få köttbullarna perfekta.
För min del köp alltid finmalen färs. Köpte färs en gång, fattade inte varför bullarna smaka konstigt. Jo på grund av att jag fick tag i grovmalen färs. Jag gör aldrig om det. All färs för mig skall vara finmalen.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.