Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 4180 ggr
stry
0

Hygien - Blodigt kött

En sak jag undrar över när man får kvar bitar av tex oxfilé. Är det "bra" att spara den 1-2 dagar i kylen fortfarande rosa/blodig? Eller bör man genast steka igenom den helt och sedan kyla ned den för att kunna äta den som rester 1-2 dagar senare?

Tänker på ev. bakterietillväxt iom att kärnan på köttet inte hetats upp till mer än kanske 55 grader vid tillagningen.

Nedköpet om man måste steka igenom "resterna" innan de kyls ned är ju att man får en fruktansvärt tråkig filé till matlådan. Men en blodig bakteriebomb är ju inget alternativ.

Pelle
0

Bakterietillväxten blir ju helt klart stimulerad av uppvärmning till "blodig" temperatur, i synnerhet om den får svalna långsamt, så "bra" blir det ju aldrig. Sen är väl kanske frågan om det är farligt eller inte. Att genomsteka allt , och sedan kyla det som blev över hastigt är ju alltid det som rekommenderas, men själv skulle jag inte ens överväga ett liv utan blodiga biffar. Jag hade nog valt det blodiga köttet, men inte väntat så länge med att äta upp resterna. 

Jag är inte direkt en auktoritet på mathygienområdet, men jag tror att din blodiga köttbit ändå fått en mer korrekt behandling och för med sig mindre risk till matförgiftning än om du går på lunchkrog.

stry
0

#1 Jag testar nu :) Jag är alltid noga med att kyla ned maten snabbt, så resterna har på så vis blivit väl behandlade.

Tack för din info, det låter logiskt. Men hellre en blodig biff i lunchlådan än en tråkig bakeriefri skosula som smakar lika lilla som en kliniskt ren kompress från sjukhuset.

AktieTrader
0

Bakterierna finns bara på ytan av köttet så det finns nog ingen risk att den skulle bli dålig på två dagar.