Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 5251 ggr
Karmatarerskanise
1

Rosmarinsalt

Det har blivigt en favorit, på nästan allt Glad (flingsalt)
Vad använder ni mycket? Vilken krydda eller kryddblandning?

isnornin
0

Det är fantastiskt gott på klyftpotatis Glad

MVH Isnornin

solskensbarn
0

Citronolja och Herbamare Örtsalt!

MaMaMade
0

Ojojoj! Var ska jag börja? Glad Det beror på vad som tillagas.

Salt såklart, ett måste till det mesta.Glad Färsk ingefära, chili i olika former, rosé- (till det mesta) och grönpeppar (rött kött).

Honung och farinsocker är ju inte en krydda men jag använder dem ofta som det på grönsaker och kött i olika former.

Timjan av olika sorter är ett måste att ha hemma.

Håller med om att rosmarin är en trevlig krydda men i måttliga mängder. Hade ett ryck en sommar och blev tvärt illamående av den, samma sak med salvia, den kan jag fortfarande inte använda utan att magen vänder sig så jag har nollat den för ett tag. Glad

eventkocken
0

Istället för att betala dyrt för smaksatt flingsalt; gör eget! Det är busenkelt: använd en kaffekvarn alt stavmixern. Ta en liten näve flingsalt och det du ska smaksätta med tex färska örter, rökolja några droppar, aska, citronzest eller dylikt och mixa. Det ska tjonga till ordentligt i klorofyllen!

Ta sedan ett par rejäla nävar flingsalt och lägg i en liten bunke, i med din mix, slå plastfilm över och skaka tills allt är ordentligt blandat. Jag garanterar ett fantastiskt smaksatt, flingsalt till en bråkdel av priset! Gör inte för stor laddning åt gången bara, saltet blir otroligt smakrikt men tappar "fräschör" efter ett par dagar…färskt är godast…

Good Luck!

Karmatarerskanise
0

När jag gör eget tar jag helt enkelt rosmarin, torkad och blandar med flingsalt och smular.

Men ditt tips låter häftigt för smaklökarna ;)

eventkocken
0

Ja det är verkligen en smak-explosion! =)

Lena82
0

Under veckorna när man bara vill få maten färdigt fort använder jag piffi utom till fisk då blir det salt och vittpeppar/ citron peppar eller fiskblandning. Annars använder jag alla möjliga kryddor och marinader

dolfen
0

Rätt nöjd med min egengjorda persilade. Cool

Hade aldrig hört ordet persilade förrän jag läste det här i iFokus.

Persilja, vitlök och havssalt.

mammiz
0

Lime peppar med koriander och citrongräs till fisk och kyckling.

Peppar mix och grillkrydda till kött.  =)

Lena82
0

#8 det där måste jag prova. Älskar vitlök