Euroshopper nötfärs
Jaha, igår kom så slutligen detta otyg till min lokala ICA. Trodde faktiskt att de skulle låta bli att ta in produkten efter EHEC-larmet härom veckan. Vi har inte haft den förut, så varför ta in den nu?
Det jag inte förstår är varför folk köper detta undermåliga kött? "Vanlig" köttfärs är ju så otroligt billig som den är. Även om man har en fembarnsfamilj är väl knappast köttfärsen för 39:-/kg det som man först bör spara in på genom att köpa skum färs för 33 kronor kilot. Samma människor som stoppar Euroshopper-kött i korgen ser man sen vid kassan med berg av dyr läsk, chips och godis.
Varför är svenskar så otroligt icke-kräsna när det gäller kvaliteten på deras egen mat och det de stoppar i sina egna barn? Det övergår mitt förstånd.
Är det nån här som tycker att det är värt lite EHEC-risk och sämre kött för att spara 3 kronor per kilo köttfärs? Jag menar, skillnaden på ett 500-gramspaket är ju 1,50 kr för tusan!
/Måns

Nej. Jag håller med dig. När det är såpass liten skillnad är det klart man ska satsa på kvalitet. Titta på KRAV-bananer, till exempel, de ligger ofta tre-fyra spänn högre i pris per kilo men smakar helt annorlunda och är obesprutade.
Tycker precis som du säger, att man ska tänka på vad man stoppar i sig. Ibland känner jag mig slösaktig när jag handlat frukt och grönsaker för hundrafemtio pix. Sen sätter jag det i relation till vad två drinkar på krogen kostar, eller en förpackning Cola och ett gäng chipspåsar. Jovars, nog handlar det om prioriteringar alltid (men så sitter jag inte totalt i klistret ekonomiskt heller, för andra kanske 1,50 är jättemycket i längden)

Ja generellt verkar vi svenskar endast se till priset när det gäller mat. Vi är överlyckliga när diverse lågrpismarknader öppnar och vi kan köpa vår matkasse 20% billigare, väldigt få som ifrågasätter om det är samma kvalitet på maten och det verkar inte heller så viktigt.
Och egentligen tror jag inte matkassen blir så mycket billigare heller. Tror många resonerar som så att om köttfärsen är 5 kronor billigare så kan jag med gott samvete köpa ett hekto lösviktsgodis för 4.95 kr.
Oskar

Efter att ha läst "Snabbmatslandet" så kommer jag aldrig att äta köttfärs gjord någon annanstans än i min butik eller i mitt kök. Jag vill se köttet de gör färs på. I och med att allt fabrikspackat kött mals i så stora partier så ökar risken för bakterier, förutom EHEC till exempel ecolivarianter, drastiskt i och med att en liten smittad köttbit lätt kan komma med i hanteringen och smitta ned ett helt parti.
När man gjort tester på köttfärsbiffar och hamburgare har man kunnat konstatera att det funnits d n a från uppåt hundratalet djur i en och samma biff eller hamburgare. Snacka om effektiv smittspridning. Råbiff någon?
/P

Råbiff köper man ju av köttbitar de maler på plats i affären 

Jag tycker generellt att folk skulle bli lite mer medvetna och köpa kravmärkt i alla fall eller åtminstonde köttfärs av bättre märke!
-Aldrig att jag skulle utfodra mina ungar medvetet med färs för några spänn! Kan aldrig vara nyttigt?!
-Eller?
Jag köper inte något det står "euroshopper" på. Man får ha några principer…
Det jag "slösar" på icke-Euroshopper tar jag igen på läsk och vatten.
Varför köpa storpack (värdelösa, fula, opraktiska plastflaskor) med ett literpris på 10:- när man kan köpa på glasflaska till ett literpris på 4:50?
Jag måste bara få fortsätta att ondgöra mig i den här tråden…
Igår skulle vi handla fredagsmiddag. Som förut var prisskillnaden mellan "vanlig" vacuum-förpackad ICA-färs och Euroshopperfärs bara 3 kr/kg.
När jag gick fram till köttdisken för att välja lövbiffar till kvällens middag bevittnade jag en ren huggsexa om de fåtal Euroshopperpaket färs som fanns kvar att köpa! Folk bokstavligen slet paketen med färs ur händerna på varandra!
Vad är det som håller på att hända? Så fattiga är vi väl inte? Inte ens här i förorten där jag bor?

Nja fattiga kanske folk inte är men kött är dyrt idag och förvånande så ligger just Lövbiffen högt i pris. Minns att det var Lövbiffen som man köpte "billigt förr" på stenåldern 
//Lise-Lotte

Men så skönt att slippa tänka på dylikt! Att vara vegetarian har många suveräna fördelar:)

#8 Ja uj ja jag hoppas verkligen att det inte är så att en stor del av befolkningens ekonomi är så på marginalen att man tvingas slåss om euroshopperköttfärs!
Jag har reflekterat över en annan sak när det gäller matpriser också. Folk åker gärna till de billiga matbutikerna lång utanför stan. De handlar där och tycker de gör en bra affär när matkassen kostar 100 kr mindre än vad den skulle gjort i den lokala konsum-butiken. Vad de inte tänker på att från de där 100 kr måste de dra kostnaden för sisådär 4 mil med bilen. Och den extra tid det tar att åka iväg är väl värd något också? Men har man en familj och ska storhandla kan det förståss löna. Men ofta handlar folk för kanske 3-400 kr…och då kan det knappast löna sig…
Oskar
Nej, jag har precis börjat tänka i samma banor. Vi har ingen bil, så vi åker kommunalt till Willys. Det är ett himla kånkande innan vi kommit hem med kassarna, och när jag jämförde priser senast insåg jag att vi inte tjänar mer än nån femtilapp på att handla där, och då tycker jag att kånkandet inte är värt det längre.
Dessutom är det ju bra att stödja sina lokala handlare, annars riskerar de att försvinna och så blir man plötsligt tvungen att åka 4 kilometer för att köpa en liter mjölk.
Vi har turen att ha en lokal Ica-butik med ganska humana priser. Jag får därför inte dåligt samvete för att jag inte reser till andra sidan stan och köper biligare. Tyvärr slutade de med internetförsäljningen. Annars hade jag inte behövt åka någonstans alls.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag tror i och för sig inte att det är några kronor på kilopriset som gör att man tjänar på att storhandla. Jag tror snarare det hänger på att man inte köper det där dyra man blev så sugen på 7 gånger i veckan, utan snarare en gång i veckan.
Annars tycker jag storhandlandet kan vara lite förädiskt. Man köper dubbelt så stor förpackning än man egentligen ville ha och så slutar det med att man får slänga det för att man inte hann äta upp det innan det blev dåligt.
Jag tror det kräver planering och disciplin för att handla billigt. Var man handlar tror jag egentligen är sekundärt.
Mvh // Johan

Fast man kan spara ohyggligt mycket pengar på att storhandla. Det betyder inte "handla dåligt", det betyder noga snarare att planera. Om jag tänker på mitt eget matkonto, så är det ju så att när det tickar iväg rejält, så är det när jag går och handlar ofta och köper det jag är sugen på.

#14,15 Fast jag tror inte att de flesta som storhandlar i en lågprisaffär skippar att handla i andra affärer de andra dagarna. Om man handlar där på ett planerat sätt kan man säkert spara många kronor…men som sagt…undrar hur många som verkligen planerar…och som sedan genomför planen…?
Oskar

Min närmaste butik är en stormarknad (snarare tre) så det blir mina lokala handlare. Om man ser det så här en familj på 4 personer handlar för 1500kr i veckan om man då genomgående väljer lågpris alternativet så kan man känna 10-20 % sägs det blir 150-300kr i veckan det. För en barnfamilj med låg inkomst så kan det vara skillnaden mellan att få det att gå runt eller inte. Men med i beräkningarna måste man ta rese kostnader, så klart om man nu åker längre för att handla billigt och kostnaden för det kontra vinst.
Det finns faktiskt fortfarande idag familjer som inte har råd att låta sina barn följa med på skolutflykter är det inte lite snobbigt att klanka på deras matkasse. Nu kan jag hålla med om att många skulle kunna spara dessa pengar på att inte köpa kemikaliefärgat socker i fast eller flytande form. Då tar jag hellre och äter en god mör ekologisk köttbit för dom pengarna men det är för dom pengarna inte finns som lågpriset är nödvändigt.

#17 Håller med dig Kiara. Det är lätt att glömma bort att alla inte har det lika bra som man har det själv…
Ja egentligen vill man ju äta råbiff istället för sunkig köttfärs… men som sagt, det är för dyrt.
Men som #0 poängterar gäller det kanske att välja sina fajter. Själv köper jag gärna irländsk köttfärs som brukar ligga kring 30 kr kilot. Den är butiksmald (finmald, inte den där grova) och helt okej.
Vad gäller dyrare bitar som oxfilé vägrar jag köpa undermåligt svenskt kött till hutlösa priser på 250++ kr / kg. Nej då blir det isf att lägga någon krona till på äkta hängmörat, eller som vid större bitar då köper jag brasilianskt "naturkött". Utmärkt.