Tofu
Nyfiken som jag är så köpte jag tofu idag (ville egentligen haft naturell, men det fanns bara i vitlöks-, soya- och basilikamarinad) Nu undrar jag så klart vad man kan göra med den, om det finns någon som har nåt gott recept?

Jag har lite svårt för tofus konsistens, men marinerad behöver den vara ialla fall.
Jag brukar äta en god variant på en vietnamesisk restaurang som har den grillad i röd curry/kokosmjölkssås med grönsaker, svamp, groddar, paprika, minimajs osv. Det är jättegott! Cashewnötter också. Borde man nog kunna svepa ihop själv också.
Den godaste tofun jag känner till är glass.
Tom
Gör Misosoppa och kasta i lite? 
//Lina
Nu kommer jag framstå som en idiot, men vad är Tofu? 

Tofu är en näringsrik sojabönsprodukt med asiatiskt ursprung. Rik på protein och har låg fetthalt. Kolesterolfri och innehåller de viktiga ämnena lecitin och linolsyra. Säljs både färsk och konserverad. Passar att använda i grytor, wok eller rå i sallader. Tofu har en lika stor betydelse i den österländska kokkonsten som kött och ost i den västerländska.

#6 Jag har kollat på Tasteline (och ett par andra sidor) men inte hittat nåt recept som jag känner "det här verkar verkligen bra" Men jag får väl testa att steka den om jag inte kommer på nåt annat 
Men tack så mycket för tipset ändå 

Men marinerat och grillat, det är väl aldrig fel!
#8 Hur får man det grillat om man inte har grill? *inte helt erfaren på det där med matlagning ännu*
Johanna - en grillpanna kan du använda, sätta direkt på spisen. Det blir inte riktigt samma sak, men det blir gott!
#10 en grillpanna äger jag inte, och planerar inte att skaffa, då det redan är rätt fullt i grytskåpet. Finns det nåt annat sätt?
jag har länkar till hur man gör tofu hemma också…
http://justhungry.com/2006/03/milking_the_soy.html
http://www.ellenskitchen.com/faqs/tofumilk.html
inte vågat prova än, men snart ska det experimenteras…
du kan väl grilla den i ugnen?

Grillpanna kostar ju inte många kronor på IKEA, och den är ju bara SÅ användbar!
Gör utrymme i grytskåpet eller skaffa en upphängningskrok omedelbums, Johanna.

Tycker det är gott att bara steka tofun i skivor! Att ha till ris, pasta eller mos. Med senap och gurkmajonäs till tex. Mums!
Det går även fint att mosa den och göra tex nån pastasås.

En hel tofu går inte åt direkt till mig, så då lägger jag den i en burk med vatten och saltar lite. Förvarar i kylskåp några dagar.
Eller så tärnar jag det som blir kvar och gör marinad. Låt stå i kylen nån dag. Blir som fetaost!
Gjorde en röd curry med tofu igår och jag tyckte tyvärr inte att det var särskilt gott, smakade mest konstig konsistens, tack för alla tips