Biscotti vs cantuccini
Någon som kan förklara skillnaden för mig? Jag tycker de är förvillande lika…
Jag skrev just ett blogginlägg där jag frågade lite vad som var vad.. "biscotti" verkar vara kaka sådär i största allmänhet, och "cantucci" är det *vi* kallar "biscotti", en liten hård skorpa. Tror jag. :)
Tack, jag fick ungefär det svaret på ett annat forum också. Att biscotti är ett samlingsnamn för hårda kakor, medan cantuccini är de med just den formen (som jag tror de flesta av oss förknippar med ordet biscotti).
Biscotti är typ "hård kaka", grädas en gång.
Degen till cantuccini formas som rulle, gräddas i ca 10 min, sedan skärs degen i skivor som gräddas i ytterligare ca 10 min. Cantuccini blir ännu hårdare än biscotti. Är typiska för Toscana.
Har recept på Cantuccini om någon är intresserad av detta.
#3 Tack! Då är alla mina recept på biscotti egentligen cantuccini då, för jag gräddar först rullen en stund, sen skär jag den i bitar och gräddar lite till… Där ser man!
Tar tacksamt emot recept såklart 
Precis - det jag glatt kallat biscotti är nog också cantuccini då :) Men, lika gott för det. Kanske skulle ta och lägga upp ett schysst recept snart. :)
Mitt recept:
400 g vetemjöl
250 g socker
150 g nötter, rostade
3 ägg + 3 äggullor
1 tsk bakpulver
rivet skal från en apelsin
lite salt
Blanda 2 ägg, 3 äggullor och sockret. Blanda i vetemjölet, bakpulvret, apelsinskal, salt, nötterna.
Gör rullar av degen som sätts på en plåt med bakpapper på. Penslan rullarna med sista ägget.
Grädda i 170°C ca 15 min. Skär rullarna i snittar och grädda dem i ca 10 min.
#6 Hur många olika recept finns det? Å jag måste prova alla :)
Haha, det finns.. en miljard recept. Eller nåt sånt. :) Men det är verkligen härliga kakor, lätta att variera och lätta att göra. Jag har lagt upp ett tidigare här på banan och pecannötsbiscotti (sorry, cantuccini) också - kanongott om man råkar ha lite övermogna bananer hemma.
På ett annat snack är det väldigt mycket biscottimixtrande. Tranbär sägs bli gott. Saffran är jättegott. Kardemumma - mums! Och så choklad förstås :)
TACK
för receptet. Tänkte precis fråga om någon har det. Det här ska jag testa. Trevlig helg, Hälsn Sirpa