Att salta köttet
Vänta tills det är bara någon minut eller så med att salta köttet om du steker det. Därför att salt drar åt sig fett. Om du har haft mycket matfett till stekningen så drar saltet åt sig detta fett in i köttet. Om du väntar till slutet så hinner saltet smälta men inte dra åt sig så mycket fett från det smör eller olja som du steker i.
Fast TV-kockarna brukar fnysa åt sådant. Om man inte saltar i förväg kommer köttet inte att ta åt sig av saltet, och vi vet ju hur mycket saltet gör för smaken.
Kött är ju oftast magert så jag kan nog leva med den gnutta fett som saltet tar upp…

Jag saltar alltid mot slutet av tillagningen, vare sig det ska grillas eller stekas, eftersom jag upplever det som att saltet lakar ut vätska ur köttet när jag saltar för tidigt. Torra biffar är man ju inte så sugen på ; )

Det är riktigt att saltet även drar vätska ur köttet.
Läs även mitt inlägg om hur du kan få dina gjutjärns prylar som nya igen
Om man saltar på gurka så drar det ur vätska - syns tydligt. Salt är ett bra sätt att suga upp våta fläckar på mattor eller möbler…
Så visst, en vatteninjicerad kycklingfilé ska man kanske inte låta stå saltad i evighet… ;-)
Men en bra oxfilé, som jag ska helsteka, både saltar och pepprar jag i förväg och klappar in det ordenligt innan det placeras i en het panna, och får simma i rikligt med smör och olja. Vändas och ösas…
Det blir god och fettsnål mat!

Aha, vi pratar om samma sak, men från olika perspektiv.
Helstekt kött skulle jag också behandla innan, precis som dig, Anders. Saltet får ju i det fallet väldigt liten kontaktyta med köttet, och det får god tid på sig att tränga in och orsakar visst urlakande, men iom att köttet inte är skivat så hålls vätskan kvar ändå. Får för mig att hela diskussionen salta före eller efter egentligen handlar om hur köttet är styckat, vad tror ni?
Mitt sätt att resonera på har varit att kött i hel bit ger förhållandevis intakta fibrer, och håller kvar köttsaften bättre än kött i skivor som har avskurna fibrer och stor anläggningsyta mot det varma underlaget, och därmed stor avdunstning redan som det är.
Jag tror du har helt rätt Pelle!