Matlust iFokus

Matlust

Etikettrestauranger-kaf-er
Läst 1882 ggr
Tom
0

Cafe Bananza Sthlm

Jag var med en vän på ett konditori idag. Det heter Bananza och ligger på Söder. Jag beställde fem valfria bitar för 45 kr.

Tjejen bakom disken frågade vad jag ville dricka. Jag svarade att jag ville ha ett stort glas mjölk. Hon sa att de inte hade stora glas. Sedan funderade hon en sekund och gav mig istället en hel liter mjölk att ta med till bordet och sa att jag skulle dricka så mycket jag ville.

Hon tog en tia extra för mjölken.

Det var precis vad jag ville ha! Till bakelser ska man dricka mjölk, och helst mycket mjölk. Men jag har aldrig varit med om att jag får dricka obegränsat för nästan inga pengar.

Det var en underbar upplevelse som jag gärna gör om! =)

Tom

PS. Jag har som mest fått betala 25 kr för ett pyttelitet glas med halvljummen mjölk. Tack och lov har jag förträngt vilket konditori det var.

Illan
0

Men vad trevligt! Verkligen bra initiativ av henne!

Pia
0

Bananza har också Stockholms bästa (?) semlor när det nu är dags igen:)

Tyvärr är ju mysfaktorn ungefär noll - men jag håller med om att personalen är trevlig!

Tom
0

#2, Jag hörde att Bananza har semlor året om. Man måste dock säga till en dag i förväg.

Tom

Pia
0

Oj, semlor året om, näe, jag vill bara ha när man "får" annars blir man så bortskämd och avtrubbad…:)

AktieTrader
0

Att servera semlor året runt borde det vara lag på! Jag tycker det en skam att det inte går att få tag på semlor efer påsk.

Pia
0

Och jag tycker tvärtom!

Tom
0

Pia, det där är bara gamla invanda  "Man ska inte!" eller "Man får inte!". Man måste ifrågasätta lite mer.

Jag gör vad jag vill och om jag vill äta en semla varje dag i resten av mitt liv så gör jag det. Det är det som är så bra med att vara vuxen. Man kan göra som man vill om man bara tillåter sig :-)

Härligt va!?  =)

Tom

Anne
0

Tom, fast traditioner är inte att förakta. Jag menar, du äter kanske inte julskinka varje dag heller? Jag tycker att det är härligt att längta efter olika saker som är i säsong - färskpotatis, jordgubbar, rödbetor, apelsiner, kräftor, semlor.. :)

tillalex
0

Tycker som Tom.

Sill och färskpotatis vill jag ha jämt. Semlor vill jag inte ha vare sig det är säsong eller inte.

Naturligtvis kan man inte ha julafton varje dag men varför gå och plåga sig själv. Vill man ha något visst att äta är det ju upp till en själv.

AndersE
0

#7 Du har rätt att köpa vad du vill när du vill - och handlaren har rätt att sälja vad han vill när han vill.

Marknaden avgör om det är mest fördelaktigt att ha säsongsvariation på utbudet eller ha ett standardutbud året om.

Själv uppskattar jag att livet ser annorlunda ut. Jag uppskattar årstiderna - de stora skillnaderna ser jag som en av fördelarna med att bo i Sverige. Jag kommer att vara den del av marknaden som påverkar mot semlor-året-runt, mot julskinka på midsommarbordet, mot kräftor på påskbordet och mot lussebullar till kräftorna.

Andra delar av marknaderna kommer att påverka annorlunda.

Om marknaden fungerar vinner någon…

Pia
0

Ja jag gör precis som jag vill allt som oftast! Men jag tycker att det är en trevlig tradition, precis som Anne säger, det är mysigt att längta efter det säsongs"bundna" och slippa att det blir en vanlig- och-urlakad-året-om-vara…:)

tillalex
0

#10 Halloween, Alla Hjärtans dag, Mors och fars dag, Adolfsbakelser och semlor det är för mig marknaden som talar om när jag borde äta eller köpa något. Det står jag gärna över.

Jul, påsk och midsommar är tradition och gemenskap. Jag hade kunnat göra precis som du ger exempel på Anders. På något sätt känns det inte så viktigt för mig att jag äter en viss speciell rätt på jul. Viktigare är att jag gör det med mina vänner, min släkt och familj och mår bra av det.

Men jag inser att din del av "marknaden" alltid kommer att vinna. Det är OK. Jag smyger inte med några lussebullar till nästa kräftskiva, men jag kanske äter några i smyg hemma om jag får lust…    ;-)

AndersE
0

#12 Jag håller helt med - i delar!

Halloween är inget för mig. Jag vill hellre styra marknaden än tvärtom.

Men en jul med släkt och vänner och kräftor är inget för mig.

Jag gillar traditioner! Inte för inte är jag SajtvärdProveniens!

Glad

Tom
0

Det är klart att jag till viss del också rättar mig i ledet. Julen, till exempel, är en högtid för mig därför att det är ett tillfälle då jag träffar alla nära och kära under glada former. Men skulle de strunta i att julen råkar vara just den 24:e dec och fira med mig den 19 juni istället så skulle jag inte sakna det gamla datumet.

Förr firade jag min födelsedag på olika datum varje år eftersom det var en högtid som jag själv kunde bestämma över och få alla andra att rätta sig efter. Det passade mig utmärkt. Nu firar jag inte alls så det är inte aktuellt längre.

Det är roligt att göra som man vill och strunta i vad andra tycker ibland  =)

Tom