GI mat
Jag vill leva lite sundare och verkligen börja äta mat och inte leva på onyttigheter så nu ska jag ge GI en chans även om jag är smal vill jag leva sundare så ny har jag handlat hem bönor,fullkornspasta, linser och av en kompis fick jag quida som jag tänkte äte ist för ris.
Är det fler änn mig som tänker bli GI ätare?
-Tänkte oxå göra som madonna skippa alla laktos prod.(mjölk,smör osv och ersätta med grönsaker där jag kan få kalk..)
Någon med bra tips på bra goda rätter till mig som är "ny"
Ha det gott : ) /mvh Linda

Nej men kom du och snodde mitt inlägg som jag hade tänkt göra? :) När jag promenerade hem nyss så gick jag och tänkte att jag skulle lägga ut en tråd om GI mat, men så hann du före.
Så jag tar gärna del av dina svar.
Jag har lite funderationer på att gå med i expressens gi-koll mest bara för att få tillgången till kunskapen. Är det någon som har varit med där?

Samma tanke här om GI maten.
Jag känner att jag vill lära mig äta nyttigare mat, äter ifs inte mycket skräpmat…det är väl pizzan på fredagarna då…annars är det väl mycket pasta och husman som lagas här hemma.
Jag har tänkt att ta bort all mat som är vit, som vetemjöl, socker etc men har inga kunskaper what so ever om vad man kan använda sig av istället.
….ska man ringa till "du är vad du äter" kanske för att få hjälp av en dietist….*hmmmm*…..:o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag belv ännu mera peppad nu så jag gick faktisk med gi-kollen.
Sitter nu och läser på inför en rivstart! Här ska slimmas och avsockras!

Detta är verkligen lustig, en butik i min stad är till salu med bra utbud avseende nyttigheter och jag började spåna i banor på en butik med GI produkter och andra nyttigheter mot kolesterol, lägre socker, rätta fetter etc etc.
Ramlade över denna sidan i min jakt på produkter och information - http://www.glykemiskt-index.info/
Har nyligen inköpt denna boken också som jag tycker räcker långt - "Gå ned i vikt med GI metoden av Ola Lauritzson. Han har dessutom en föresläsning imorgon (står på sidan jag lämnade länken till) citat;
Den 18e oktober kan du lyssna till Ola Lauritzson som föreläser om att gå ner i vikt med GI-metoden.
Tid: 18.30-21.00, 2005-10-18
Plats: Filadelfiakyrkan, Rörstrandsgatan 5, Stockholm
Pris: 295:-
//Lise-Lotte

Själv tänker jag inte så mycket på va jag stoppar i mig. Men har en mamma som tänker på allt, inte för mycket fett, alltid grönsaker, 'skrotmat' max 1 gång i månaden, träna träna träna. Så jag får väl inte i mig så mycket onyttig, fast hos robin blir det annat =).
Ska börja tänka här med, kan inte köpa pizza så fort man inte orkar laga mat. Finns ju mycket gott som går att göra på bara några minuter, som är nyttigare än pizza.

Hej
Japp nu har jag satt i gång familjen på min linje men det e lite gnälligt och sura miner men här ska kroppstädas : )

Tycker det är jättespännande med GI-mat. Påminner lite om Stenålderskost, som jag vet att Niklas sysslat en del med. Om vi flirtar ordentligt med honom, kanske han lägger ut en artikel om det… *blink blink*

Jag har kört en veckas rivstart nu med nästan inga kolhydrater alls. Jag har inte haft något sockersug överhuvudtaget vilket är väldigt underligt med tanke på att jag verkligen borde ha det med tanke på vilken vecka det har varit 
Snart ska jag börja introducera lite långsamma kolhydrater i kosten och se om jag fortfarande kan känna mig så här fri, blir inte ens frustrerad när jag går förbi kakhyllan =)
Tänk bara på att äta ordentligt med grönsaker också, ett halvt kilo om dagen!

Jag håller på att byta ut all vit mat, mjöl etc.
Här om dagen åt vi coscos i stället för jasminris, idag blir det bulgur istället för….jasminris eller pasta.
Vi äter väldigt mycket pasta och ris hos oss så det kanske inte är helt fel att byta ut det mot lite nyttigare grejer 
Nu måste jag bara bli bättre på att se till att det ligger massor av grönsaker på faten oxå !
Mvh CBA

Jag provade GI-metoden några veckor i våras, och tycker det är lättare att följa än andra dieter eftersom det är tydligare vad man ska undvika och vad som är bättre att äta.
En sak jag märkte var att det är viktigt att öka rejält på proteinerna för att inte helt tappa orken! Jag åt dessutom lite kolhydrater hela tiden, men av rätt sort. Varje morgon tog jag All Bran-flingor i filen/yoghurten, och till en måltid per dag åt jag lite bönor eller linser till köttet/fisken i stället för potatis/ris/pasta. Det fungerade bra för mig. Men socker är bannlyst!
Här är en länk med tips på GI-matsedel för en vecka:
http://www.glykemiskt-index.info/index.php?ID=77
#7: Nu så. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

På vissa varor som jag köpt som tex bulgur riset jag införskaffade så stog det GI 50….är det någon som vet hur mycket ett bra GI värde är ??
Ni som är insatta i detta kanske kan hjälpa mig med om jag är på rätt spår i mina försök att äta lite mer GI riktigt….
Jag använder väldigt sällan till aldrig grädde, matl.grädde eller creme fraish när jag lagar mat utan reder med mjölk (mellan).
Jag steker nästan aldrig maten i fett eller har fett i över lag.
Jag har bytt ut vit mat till tex fullkorns pasta, dinkelmjöl, bulgur ris el. dyl ris, rå socker (har lite socker i mitt te).
Jag har bytt ut vanliga limpan mot ett bröd med lite mer fibrer i, har hittat ett bröd som blev favorit, Axa Sportbröd Kärnor/Protein. Däremot har jag lite svårt att välja pålägg….är keso och tomat OK att ha på mackorna ?
Är jag på rätt väg…har ni några mer förslag på vad man kan ändra på eller lägga till….får och får inte äta ?!
Jag har hållit på i en vecka nu och måste säga att jag får inga sug efter nått längre (ni vet när man står och fån stirrar i skafferiet men inte kan hitta nått som passar) 
Mvh CBA

#12 Vilket GI-värde som är "bra" beror på massor med faktorer.
Generellt sett så är det ju så att lågt GI i tabellerna = bra, men iom att även tillagningssätt påverkar livsmedlets GI-värde så är det svårt att säga vad som är "bra" resp " dåligt". Kokt potatis är ju rel högt GI, men om du kokar den dagen innan, och värmer i mikron, så blir det ganska lågt GI (kommer tyvärr inte ihåg exakta siffror.) Samma gäller t ex för pasta.
Om du t ex är ute efter en viktminskning så brukar rekommendationerna jag läst sträva efter matvaror med GI under 70, detta skulle då vara att se som gränsen för lågt GI, medan högt GI skulle vara 100 och uppåt. Viktigt att tänka på är att det är måltidens totala GI som är det väsentliga. En liten del av ett hög-GI livsmedel gör alltså inte så stor skillnad om basen i måltiden är låg GI. Bulgur med GI 50 ses alltså som en mycket bra bas i en måltid.
Vid viktminskning så är det dessutom viktigt att tänka på SI (satiety index) eller mättnadsindex. Morötter t ex som har ung samma GI som vitt bröd, dvs 100, innehåller väldigt lite kolhydrater per volymenhet, man måste äta ca 500g för att komma upp i de 50 g kolhydrater som man utgår ifrån när man mäter blodsockerhöjningen, men innehåller andra viktiga näringsämnen och fibrer, och skall därför inte nödvändigtvis uteslutas från kosten. Potatis som ju annars är ute på hal is i GI-världen tycker jag är bra just för att du får ett litet näringsinnehåll i förhållande till volym och mättnad.
Lycka till!

# 14 - Du verkar ju riktigt hajj på detta 
Det är ju inte på alla varor som det står GI värdet för just den varan, vad kan man titta på då i innehållsförteckningen ?
Om man som jag är intresserad av att tappa några kilon vad bör då jag titta efter på just inneh.fört., vilka siffror är bra när det gäller fett, protein etc etc ?
Den mat jag har lagat nu har varit fett snål och jag har blivit ordentligt mätt (mättare på mindre portioner än vad jag brukar få i mig) och jag har stått mig längre under dagen.
Ett ex på vad jag åt igår och TROR är hyggligt bra:
Sås på krossade tomater och lite passerade tomater, championer på burk, gul lök, vitlök, lite rökt bog (nyckelhålsmärkt) och div kryddor. Till det åt jag bulgur riset jag köpt.
Det kändes fettsnålt och jag blev mätt…
Mvh CBA

GI-ledtrådar i en innehållsföreteckning, hmmmm. Skulle tro att du borde titta efter fiber- resp sockerhalt, sockertyper och ev kolhydratmängd per viktenhet, men är inte säker. Lättast kanske är att skaffa sig en ficktabell att plocka fram i affären om du blir osäker?
Lågt sockerinnehåll är ju alltid ett tips, men ett lågt GI betyder ju att stärkelsen i livsmedlet är svårare för kroppen att omvandla till glukos, och att blodsockret därför ökar långsamt. Av de olika sockerarterna så är fruktos (fruktsocker) och laktos (mjölksocker) svårast att omvandla till glukos och därför att föredra.
Ett annat generellt råd som alltid gäller är att undvika transfetter (härdat vegetabiliskt fett) som finns i många halvfabrikat, kakor, chips och godis. Även vanligt i fabrikstillverkat bröd. Transfetter är otroligt svårt för kroppen att bryta ned, och har en mängd påvisade negativa effekter för kroppen. Trist för den som gillar kexchoklad som i princip bara är transfett, socker och lite smakämnen. Men det är nog en helt egen tråd….
Hittade en intressant artikel! Men sammanfattar kort nedan…
- Fiberinnehåll – ju mer fibrer desto lägre GI
- Livsmedlets struktur – en fast struktur ger lägre GI
- Hur finfördelat ett livsmedel är – ju mindre finfördelat ju lägre GI
- Förhållandet mellan kolhydrat, fett och protein – mycket fett och protein sänker GI
- Surheten hos livsmedlet – ju surare desto lägre GI
- Innehåll av vattenlösliga fibrer – ju mer desto lägre GI
- Typ av stärkelse – högre andel amylos i förhållande till amylopektin ger ett lägre GI
- Typ av sockerart – sockerarter som först måste omvandlas till glukos ger ett lägre GI
- Förädlingsprocesserna – beroende på vilken värmebehandlingsmetod som används påverkas GI-värdet
Gårdagen måltid låter inte alls dumt, viktigt att komma ihåg är att se till att få i sig en lagom mängd av bra fetter (fleromättade och omega-3 fetter). Lite olivolja i bulgurriset kanske….

Kom på att jag kanske skulle tipsa om att det är rätt viktigt att komma ihåg vad som används som bas i GI. Det finns två olika utgångspunkter för detta index där den ena är vitt bröd och den andra glukos.
För bulguren i #12 så ser resultaten ut så här
GI (bröd) GI Glukos Mängd för att få 50g kolhyd.
Bulgur
68
48
ca 100 g
Det vanligaste verkar vara att ange GI utifrån vitt bröd, men iom att det ser fördelaktigare ut för en tillverkare att ange glukos-GI på förpackningen så bör man kolla ytterligare en gång på tillverkarens uppgifter.
Det blev mkt GI den här gången…..
Jag tittade i boken Montignac-metoden av Michel Montignac. Där finns en flersidig tabell med olika livsmedels glykemiska index. Här är några exempel:
Öl: 110
Ugnsbakad potatis: 95
Pommes frites: 95
Potatismos: 90
Chips: 90
Kokta morötter: 95
Cornflakes: 85
Vattenmelon: 75
Chokladbitar (Daim, Mars): 70
Mörkt bröd: 65
Oskalad, kokt potatis: 65
Banan: 65
Russin: 65
Vit pasta (välkokt): 55
Fullkornsbröd: 50
Sorbet: 50
Bröd med kli: 45
Lättkokt spaghetti: 45
Mörkt tyskt bröd: 40
Vindruvor: 40
Fullkornsbröd av råg: 40
Fullkornspasta av stenmalet vetemjöl: 40
Råa morötter: 35
Fet yoghurt: 35
Mager yoghurt: 35
Mellanmjölk: 30
Bran flakes: 30
Äpple: 30
Fruktmarmelad utan socker: 22
Mörk choklad (minst 70 procent kakao): 22
Sojabönor (kokta): 15
Tomater, paprika svamp, broccoli: 10
Vänliga hälsningar
Niklas

# 16- Chips, godis och sånt blir inte svårt att vara utan då jag inte tycker att det är speciellt gott (får faktiskt ont i huvudet av det) !
Olivolja har jag börjat använda i stället för smör, speciellt då som anti-klibb-medel på pastan.
Är det en myt eller är det sant att flytande smör är bättre/nyttigare än hårt smör (tänker då på sånt smör man har när man steker mat) ?
Jag som nu vill tappa några kilon borde då leta efter mat med lite fett och fel socker, men hur är det med proteiner….dom behövs ju som byggstenar för musklerna men jag vill inte bygga på mig mer i muskelmassa (har rätt stora muskler för att va tjej)…eller är jag ute och cyklar nu ?
Det känns som att jag är på rätt spår i min matlagning och nått har hänt med kroppen under den här veckan, vågen visar på samma vikt men ändå känns kroppen fastare *ähum*
Kan det va vatten och slagg månne som forslats ut ur systemet….
Huppas att det är OK att jag är fröken frågvis *ler*
Mvh CBA

# 19 Tror inte att du ska fokusera så hårt på att leta efter mat med lite fett i. Skippa helt enkelt halvfabrikat så vet du exakt vad du får i dig, och behöver inte kolla. Sen är det ju bara och köra kolhydrater med lågt GI, måttligt eller inget rött kött, utan hellre fågel, fläskkött, fisk och skaldjur.
Ang fetter så ju den generella rekommendationen flytande fett - bra, hårt fett - dåligt, men…..
Många av de flytande margarinerna innehåller, hur märkligt det än må låta, härdat vegetabiliskt fett som är något man skall undvika helt och hållet då det är helt främmande för kroppen, och påverkar både kolesterolhalten (ökar det dåliga LDL-kolesterolet och därigenom risken för hjärtsjukdomar), påverkar celluppbyggnad mm.
Stek hellre i rapsolja som, av de vanliga oljorna, har lägst andel mättar fett och är ganska smakneutral.
Ang proteiner så tror jag att du är ute och cyklar lite. Proteiner är hela kroppens byggstenar, inte bara musklernas, och mättar bra. Tänk bara på att inte äta för mycket rött kött som ju innehåller mkt mättat fett. Tror inte att du behöver ängslas över plötslig muskeltillväxt bara för att du får procentuellt sett lite mer proteiner i kosten pga låg GI-kost (om du inte börjar kroppsbygga dvs).

*skratt* Nä kanske inte :o)
Du ska ha tack för hjälpen Pelle, jag har fått lite mer "kött på benen" 
nu….det här ska jag nog klara !
Mvh CBA

För mig har jag märkt att utesluta vittmjöl och socker så har jag faktist tappat lite sötsug.
-Underbart!

Linda - Samma här faktiskt, jag står inte och fån stirrar i skafferiet förtielva gånger om dagen i jakt på nått gott längre 
Däremot så har jag inte vågat att sluta tvärt med coca colan men har minskat ner avsevärt….minns bara när jag blev gravid och slutade snusa tvärt…..ujj det var jobbigt !! Jag saknar fortfarande mitt snus (fast det är drygt 1,5 år sedan) men har faktiskt inte fått återfall, men jag har varit nära att svänga in på macken och köpa mig en dosa.
Mvh CBA