Chokladfigurer
Hej!
När jag försöker göra chokladfigurer så blir det mjuka, de stelnar inte tillräckligt. Har försökt med både mörk choklad 70% och blockchoklad.
Kylskåp? 

När jag har gjort dem så åker de in i kylskåpet, men när man tar ut dem så blir de mjuka. Chokladen som jag inte smält håller sig fin i rumstemperatur.
Har läst någonstans att man ska temperera chokladen innan man arbetar med den, men vet inte varför, kan det hjälpa?
Jag kan inte svara på frågan, men kanske det kan finnas något vettig på
det är jättesvårt att temperera choklad! Jag fick för mig att göra tryfflar i julas och det var ett elände. först ska den smältas och sedan uppnå en viss temperatur och sedan ska man blanda ned mer hackad choklad och så ska den uppnå en ny lägre temperatur. Eller nåt. I alla fall ska man temperera chokladen för att den ska bli sådär blank och fin, även i rumsptemperatur.
Efter mitt misslyckade försök läste jag att knepet är att temperera mycket choklad åt gången, alltså ett par hundra gram. Då är det lättare att lyckas. Men jag läste också att man kan fuska och blanda lite matolja i den smälta chokladen, det blir också blankt. Jag får se vad jag ger mig på det här året. Tack Asta för tipset!
Ja, det beror garanterat på att du inte har tempererat. Man måste temperera chokladen för att den ska klara sig i rumstemperatur - men precis som Clivia säger så är det svårt som attan att få till det. :)