50-tals fest
Är det någon som har bra tips på 50-tals mat att bjuda på ? Det ska serveras på min 50-års dag. 

Ska det vara "formell" mat, typ trerätters?
Jo , jag har nog tänkt mej något i den stilen. Jag har kollat lite i kokböcker från femtitalet, och konstaterat att det blir lite tråkig mat för det fanns ju inga roliga krydder förr. Bara salt peppar och kryddpeppar.
jag kanske ska tänka om och ha något annat tema på festen!
Roliga ideér motages
Annars kan du ju ha 50-tals stuk i alla fall. Inte att folk ska klä ut sig men att de på något sätt ÄR 50 tal, så dekorerar du 50-tal och serverar dina favoriträtter istället. Att vara 50-tal kanske betyder att ha rött läppstift eller liknande.

Sverige har ju alltid varit ett väldigt klassikt, så just under 50-talet fick vi inte så jättemycket influenser i matlagningen, tyvärr.
Det enda Riktigt klassiska som började under 50 talet var ju hamburgarens intåg i sverige, kanske inte så roligt att servera på en 50-års skiva, men ändå.
Mvh Johan, Kökschef
Kanske göra en, som du säger, "tråkig rätt" fast lägg till någon/några ingredienser (så det blir gott) från något land som det hände något speciellt i på 50-talet. Internationell 50-talsmat, eller nåt
.
Då finns ju även samtalsämnet "Vad hände runt om i världen på 50-talet". Och/eller så får gästerna gissa vad olika ingredienser symboliserar för händelse.
Nu slutar jag att spåna.

Såväl hamburgare som Coca Cola introducerades i Sverige under 50-talet.

Det var ju det jag skrev?
Nja, 50-tals mat, men på min käre gubbes 50 års kalas hade vi.
Förrätt: Sparris, onsala kallrökta skinka, rostade pinjenötter, sallad, tomat och olivolja
Middag: Lax, potatis, sås och grönsaker.
Efterrätt: Jordgubbar och glass.
Folk fick välja på alkoholfritt, eller öl eller vitt och rött vin.
Sen satte vi fram ett gammaldags gotte o groggbord.
Som nattamat hade vi kaffe och tårta.
Var väldigt uppskatt med denna vanliga mat. som man kanske inte får så ofta på fest. (sa de som var där i alla fall)
Var rädda om varandra