Chilifrukter
Jag har fått en hel del chilifrukter på mina plantor och måste börja skörda innan frosten. Är det någon som har ett bra tips på förvaring, det går ju inte använda alla direkt precis.
Torkning, frysning? Eller finns det något bra sätt att förvara dem färska.

Vad är det för sort/art?
En sort är jalapeno, en heter något med lemon och den tredje vet jag inte men det har blivit cirka 8-9 centimeter smala frukter som blivit orange.

Man kan frysa in all chili, rensa den först (använd handskar om den är stark! och peta dig ingenstans!), den håller ett par år, men tunnskaliga sorter kan man hänga upp i en rista och torka och mala till färg-granna pulver.
Det finns många trevliga recept om du har lust INNAN du fryser in allt. Varför inte en Harissa - tips från en odlar-vän 
"Jag gör en harissaliknande "kräm" av färsk chili (har hittills bara försökt med medelstark) genom att köra ungefär lika mycket pepparfrukt och vitlök i matberedare, tillsätta så mycket olivolja att det blir en pasta och sen salta. Malen spiskummin och koriander tillsätter man om man vill ha. I glasburk med lock håller den sig i kylskåpet flera veckor (mina hållbarhetsexperiment har hittills misslyckats eftersom alla är tokiga i den.) Går bra att frysa ner (om man blandar ner lite vodka i pastan fryser den inte till en solid klump och man kan använda den direkt ur frysen). I en snygg burk blir det en uppskattad"
Lycka till 
Tusen tack, skall absolut pröva att göra harissa i morgon. Låter super. Dessutom är ju chili bra för att få fart på förbränningen!