Gammal korv
Sambon hade visst fyndat Kycklingkorv halal, importerat från Frankrike och gjord för 1½ år sedan, Frysvara och hållbar tills nu är det stämplat. Själv köper jag bara rent kött men denna korv saknar Nitritsalt, så den kan vara ätbar. Annars har jag korvförbud.
Köttfärs vill jag inte ha mer än 3 månader i frysen, är korv så mkt hållbarare?
Tror jag tinar upp kycklingben istället, får fylla på mer färs i helgen.

Regina: Halal - vet du vad det innebär?
En slaktmetod

Halal innebär att man skär halsen av ett levande obedövat djur (till skillnad mot 'vanlig' slakt där djuren bedövas (är medvetslösa) vid slakt. De som bevittnat halalslakt vittnar om att djuren uppvisar tecken på svår dödsångest, innan de blir medvetslösa, men eftersom de inte kan göra några ljud (pga att luftstrupen också skärs av) så hörs inte något. Kan vara bra att veta för de som ev vill prova varor märkta med halal.
Dumt att köpa och finns bara i vissa områden där man kan handla billigt.

Ja fy, Halal slaktat kött undviker jag gärna…
Det är väl också så att djuret ska vara riktat mot Mecka(eller)

Halal slaktat har jag hittat lite var stans, på viss fryst kycklingfilè står det lite finstilt "halalslaktat" på sidan av påsen…
Och på hamburgare i frysdisken.

Det här verkar ganska skumt. Eller är det vanligt? Jag tänker aldrig köpa ngt med Hala!!!!!!
#6 är det i dom stora affärskedjorna du hittat dom eller i små privata affärer?
Har var något mer man får hålla utkik på, sånt slaktat kött vill inte jag ha.

Finns bl a på Willys där jag bor, har jag sett, kanske för att det bor rätt mycket invandrare i området. Gäller att läsa noga på förpackningarna, ibland är det rätt finstilt märkt med halal.
Detta säljs pga efterfrågan från de som inte får äta annat kött än sådant som blivigt slaktat enligt Halal, som som sagt betyder att djuret måste tömmas på blod när det fortfarande lever..
Jag tror denna typ av kött säljs i de flesta storköp samt affärer som invandrare driver.

Vad man än tycker och tänker om Halal så ska man inte lura sig att tro att svenska slaktmetoder är lugna och fridsamma för djuren.

Nej, det finns ju skäl till att man är vegetarian…

Ville bara klargöra att det är i stora butikskedjor jag hittat Halal slaktat, det märket jag främst tänker på är Eldorado, deras kycklingfile…
Men det smyger sig nog in i fler sorter så titta noga innan ;)