Pölsa
Många brukar rynka på näsan till pölsa.
Men det är mest för att dom har en förutfattad mening om att pölsa innehåller saker som mage, tarma etc.
Men du kan enkelt göra din egen pölsa som är gjort på enbart rent kött.
Jag brukar ta lite kokt kött (helst av fläsk men även mörkt kött går bra). Koka ihop detta med lite korngryn, lök, salt och peppar och du får en pölsa som kommer att smaka underbart.
Vill du göra det ännu enklare?
Ta vanlig köttfärs.
- Tag en dl kornkryn.
- Tag 500 gr köttfärs
- Tag ca 5 dl vatten
- Tag en lök som du hackar ner i små bitar
- Koka kornkrynen, köttärsen och lök i ca 1 timme.
Tillräckligt för att köttet skall kännas mört och konsistensen känns rätt enligt ditt egent bedömmande. - Rör ofta - helst med en visp eftersom köttfärsen inte får tråda sig utan helst skall koka sönder för att bli riktigt mör
- Späd på med vaten löpande om du tycker att det börjar koka torrt
- När det är ca 30 minuter kvar av koktiden blandar du ner löken.
- Salta och peppra efter eget tycke (använd vitpeppar)
- Se till att pölsan blir så "blötig" som du själv tycker om genom att späda med vatten löppande under koktiden. Det gör inget om du späder för mycket - låt det hela bara koka lite längre så att vattnet kokar bort. (om du kokar det hela i 1 timme eller en och en halv timme spelar egentligen inte så stor roll - kötet blir bara mörare i pölsan då)
Nu får du en perfekt pölsa som du kan servera med ägg, rödbetor och kokt potatis.
Själv gör jag gärna storkok (1-2 kg köttfärs) och då fryser jag in det som blir över!
Spännande. Pölsa tillsammans blodpudding är sedan där rätt som skolmatbespisningen helt lyckades förstöra. Det tog rätt många år efter skolan innan jag vågade mig på blodpudding och pölsa igen.
Kan verkligen tänka mig att det blir godare att göra själv än att köpa på tub för 11 kr.
Mvh // Johan

Var i sverige äter man pölsa? Jag har aldrig fått det i skolan och aldrig hört någon säga att man ätit det.
Jag gick i skolan i Norrtälje. :)
Mvh // Johan

Jag äter pölsa och gillar det. Tillsammans med rödbetssallad.