Sötsur sås
Hur gör man sötsur sås?
Mvh // Johan
Sötsur sås som görs i Asien är lite annolunda än den vi äter i Sverige.
Jag vet inte måttet, utan ta som en regel. Lika mycket buljong, lika mycket vinäger och lika mycket mängd socker.
Blanda buljongen, vinäger och socker till den är smält. Tillsätt sedan Chinkiang(kan ersättas med balsamvinäger) vinager och smaka av så att det är rätt mängd av vinäger som du tycker är lagom sur( Det ska vara mer sur än söt). Tillsätt soja för smaken och inte alls för mycket så att den blir för mörkt i färg. Tillsätt tomatpuré så pass mycket att man ta fram den röda färgen i såsen och även smaken skull. Finhacka vitlök och ingefära så mycket som behagar en. En skål vatten med potatismjöl för att göra till tjockare sås. Avsluta med finhackade purjolök för färgen skull och färska ananas är den perfekta sötma för såsen.
Jag har dessvärre inte exakta måttet för att jag har lärt det här av min far och han använder ingen mått.
Man kan göra en lite sats för att prova och få fram den smaken som passar en och sedan göra större sats för att sedan lägga den i kylen och användar den när man kännner för sötsur sås.
Prova gärna och exprimentera fram den! Den är mycket godare än den vanliga sötsur sås som du äter på krogar.
Lycka till!
//Jessie

Finns ett jätte gott recept på arla.se