Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1558 ggr
modmaker
2005-10-26 14:26
0

Julmat

Det är en stund kvar till jul men jag är nyfiken på vad ni har på julbordet, vad ni lagar själva och vad ni köper.

Själv har jag gjort som tradition att baka en stor sats lussekatter varje jul. Förra året fick jag en knäpp och  gjorde inlagd sill (3 olika sorter), pepparkakor, paté, skinka och knäckkola själv.

Julen är för mig den stora matlagningshelgen där man får använda många spännande ingredienser och kryddor som annars inte används så ofta.

Sedan hittade jag ingen bra grupp att posta detta. Kanske en grupp "Säsongsmat" eller liknande kunde vara bra?

Pelle
2005-10-26 14:36
0

Själv brukar jag alltid göra senap, mkt poppis "klapp" till svärmödrar ;)

Niklas
2005-10-26 16:58
0

#1: Hur gör du det? Kan du göra sån där superstark senap?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AktieTrader
2005-10-26 17:01
0

Grönkål är ett måste.

Grönkål tillagas så här: Repa av grönkålsbladen koka dem i skinkspadet (eller vatten + köttbuljångtärningar) i 1,5-2 timmar eller mer (inte 40min som det står i kokböker, då behöver man vara en ko för att kunna äta det).
Låt svalna och krama ur vätskan. Nu kan den frysas i väntan på julafton. Innan servering skall den hackas med kniv och sedan fräsas i smör häll sedan på grädde, salt, peppar ev lite socker och ättika. låt grädden koka in.

Till grönkålen kan du ha lite julkött (köttbullar, prinskorv, skinka)

Pia
2005-10-26 18:05
0

Som vegetarian har jag inte mga "krav" på julbordet, mammas vegobullar, rödbetssallad och Ris a la malta så är jag nöjd:) Ganska skönt. Lussekatterna bakas till Lucia och är uppätna innan jul…

CBA
2005-10-26 18:05
0

Nu lär ni nog spy men på både min pappas sida och min mammas sida kokar man grisfötter i saltlag och äter dom kalla Glad

Och ja, det finns kött på !

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AktieTrader
2005-10-26 18:10
0

Pia, då kanske du ska testa grönkål. Du kan sju koka det i grönsaksbuljong istället. Grönkål går att köpa fryst, ser ut som spenatpaketen (enligt rumpino och johan).

Pelle
2005-10-26 19:20
0

#2 Givetvis kan jag göra superstark senap ; ) Måste hem och kolla upp receptet, men kan förklara principen så länge.

Brukar blanda två olika senapsrecept för att komma fram till favoriten. Jag gör en senap på hälften bruna och hälften gula frön med ganska mycket socker (återkommer med det receptet), sen gör jag en engelsk senap baserad på Colmans senapspulver (enl recept på burken), och blandar dem ca 4 till 1 till Skånes fördel. Ju starkare senap man vill ha desto mer av Colmans varianten tar man… 

Kanongott, och håller sig mer än väl över julhelgen.

Niklas
2005-10-26 22:37
0

Colmans färdigbandade är den jag brukar köpa att ha på korv och sånt. Dijonsenap använder jag i mat. Går det att göra senap som är starkare än Colmans färdigblandade med pulvret eller blir det så starkt?

Den godaste senap jag har ätit hette Firemans Mustard. Är det någon som har ätit den?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pia
2005-10-27 02:00
0

Aktietrader, jo jag fick recept en gg i tiden på lite av varje i vegetarisk jul-väg av en finsk kollega, verkar vara vanligt med diverse gröna gratänger till jul i Finland? Däribland grönkål, men jag är inte så förtjust i grädde i maten… För mig passar den bäst i tårtor och Irish coffee:) Men man kanske göra en variant av detta, och ta i ett alternativ till grädden?