Chokladig efterätt sökes
Får besök av mamma med man i helgen och självklart ska vi äta riktigt gott.
Till efterätt skulle jag vilja ha en orgie i choklad, jag tror mig kunna ana att det är många där ute som sitter på "mörka hemligheter" ;-)
Till efterätten hade jag tänkt mig något gott portvin, eller har ni annat förslag?
mmm, Portvin eller för den delen en riktigt god mörk rom! Min bästa chokladefterrätt.. ja, jag har två. Det ena är en chokladmousse, det andra är en chokladtryffeltårta som jag tror att jag redan tipsat om här. :)

mmm chokladmousse, det är ju bara underbart. Jag brukar göra vit chokladmousse och punchmarinerade blåbär. Men det har jag bjudit ¨på så mycket att jag måste förnya mig lite, bli lite mindre förutsäg bar så att säga

Den här kladd chokladkakan är vansinnigt krämig och god och man kan ju ha några goda bär till eller vispad grädde.
4 hela ägg
200 gr socker
2 dl hackad mörk blockchoklad
200 gr smör
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker med elvisp tills det blir vitt.
Smält choklad och smör och häll det i ägg och socker smeten.
Tillsätt vetemjöl och bakpulver.
Häll smeten i en pajform (20 cm diameter).
Sätt i mitten av ugnen på 200 grader i EXAKT 13 minuter (den ska vara lite "blöt" i mitten då är den perfekt.
Låt stå i kylskåp över natten och ta fram 2 h innan severing.
TIPS: Häll mjöl och bakpulver i en sil och sila lite i taget i choklad smeten och rör ut ordentligt så slipper man mjöl klumpar
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA, men vadå, min paradtårta:)) Nästan samma recept använder jag mig av och det blir vansinnigt gott, men otroligt mäktigt.
Den är härligt rinnande som nybakt (vilket jag upptäckte den hårda vägen en gg för länge sen när jag tyckte att man borde ta bort den löstagbara formkanten innan servering. Halva kakan rann ut på balkongen och ner i bastmattan…) och mumsigt seg dagen efter.
Jag brukar servera den med vispad grädde.

#4 Den har blivit min parad efterrätt med 
Den är så otroligt god och krämig men som du säger så är den väldigt mäktig…..men SÅÅÅ god
*slickar mig om munnen*
Jag gör den i en pajform i stället. Jag erfarde att den under tillagningen i ugnen började rinna ut under kanterna på formen som har avtagbar kant vilket resulterade att ugnsbotten och gallret bler hyggligt kladdigt.
Den kakan blir svår att avstå ifrån att göra mitt i veckan om jag nu ska lyckas leva ett sundare liv *suck*
Den kakan och min kära Coca Cola blir tuffa saker….
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag tycker att en lyxig hemgjord chokladtryffel är bland det härligaste man akn få. Återkommer med recept så snart jag vankat hem från min arbetsplats.
En annan jättegod och verkligen döenkel chokladkaka gör man i matberedaren. I med mörk choklad, i med valnötter, i med lite socker. I med ett par ägg. Lite kaffe. That's it! Inget mjöl, inget fett.
Chokladvalnötskaka
200 g valnötter
150 g mörk choklad
100 g socker
3 ägg
2 msk kaffe eller vatten
Sätt ugnen på 175 grader. Ta fram matberedaren, och börja med att köra chokladen till små flisor. Tillsätt valnötter, ägg, socker och kaffe och kör till en jämn smet. Häll i en smord och mjölad form, grädda i 20-25 minuter. låt svalna, och pudra över lite florsocker.

Jo, här är receptet!
Maries lyxiga tryfflar
125 g mjölkchoklad
125 g mörk choklad
Knappt 1 dl vispgrädde
1 kanelstång
50 g honung av god kvalitet
2 tsk mörk rom (kan uteslutas)
Finhacka chokladen.
Koka upp grädde, honung och kanelstång i en kastrull. Ta kastrullen av spisen och lägg på ett lock. Låt stå och dra i tio minuter.
Plocka upp kanelstången. Koka upp blandningen igen och häll över den hackade chokladen. Tillsätt ev. rom. Rör till en homogen smet.
Häll smeten i en flat form och täck med plastfolie. Låt stelna i rumstemperatur i ca 4 timmar.
Rulla till kulor och doppa i mörk choklad eller rulla i kakao.