Dagens middag?
Vad äter ni till middag ikväll? Själv har jag ingen aning, funderar lite på en köttfärssås med kantareller…
Just köttfärssås med massor av kantareller åt jag till lunch idag. Det var jättegott så det kan jag verkligen rekommedera dig att göra/äta. ;)
Hehe, det blir lite improviserad middag med kompisar, så jag ska hem och koka en rejäl gryta chili istället. Nu är det hööööst. :)
Det går bra att ha kantarellerna i chilin också.. jag lovar! ;)
De känns nästan lite bortkastade i all den hettan. Men de ligger fint i frysen (köpte ett kilo på Hötorget i fredags - 50:-!!) så det får bli en rejäl pastasås lite senare i veckan :)
Jag har ett superrecept som jag kan dela med mig av om du vill ha. Såååååååååå gott!!
Kantarellrulle
125 g matfett
2 ½ dl vetemjöl
3 dl mjölk
4 ägg
Fyllning:
3 msk matfett
400 g kantareller eller annan färsk svamp
4 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1 ½ dl grädde
salt,peppar
1 dl riven ost
1. lägg matfett, mjöl och mjölk i en kastrull. Värm uner omrörning till en tjock smet som släpper kastrullens kanter.
2. Ta kastrullen från värmen och vispa ner äggen, ett i taget. Bred ut smeten i en bakpappersklädd långpanna. Grädda i 200 gr, 20 min. stjälp upp på bakpapper.
3. Smält matfettet i en kastrull. Fräs svampen tills det knäpper. Strö över mjöl och rör om. Tillsätt mjölkl och grädde och koka upp under omrörning. Låt koka i 5 min.
4. smaka av med salt och peppar. Fördela fyllningen på botten. Rulla ihop och lägg på en bakpappersklädd plåt.
5. Strö ver ost och gratinera i 225 gr i 10 min. servera med sallad. Öka på tiden i ugnen till ca 20 min om rullen är kall.
Ikväll blir det marinerad fläskfile stekt på grillpannan. Till det rödvinssås och potatis. Tror även jag gör en grekisk sallad.

Och jag ska äta nykokt palt, var länge sen nu… :)

Spenatpasta:
Koka fullkornspasta
koka ett par ägg hårdkokt, hacka upp
Fräs hackadspenat och purjolök
salta,peppra
Ös i och rör om cremefraich (hmm stavas nog inte så..)
Strö över ägg hacket och servera= Enkelt och nyttigt
Lyxmat idag: Rådjursgryta kryddad med röd- och grönpeppar och ris till det.
Rådjursgryta låter jättegott. Här blev det makaronipudding, mmm.

Grillad entrecote, stekt ris och ratatouille….
….frystömning på G