Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1732 ggr
Frida
0

Ratatouille

Har tagit på mig ansvaret att vara matchef för en mindre tackmiddag (cirka 30 personer). Bland annat ska det serveras ratatouille men jag har aldrig någonsin lagat till det innan, tror inte att jag ens har ätit det.

Har ni några egna favoritvarianter och tips att dela med er av?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Elka
0

Salta ur auberginen innan är väl mitt tips.

Ratatouille borde vara enkelt att göra till många ifall du har stora grytor. Ett alternativ till ratatouillen kan ju vara ugnsbakade grönsaker ifall det känns enklare beroende på vad du har tillgång till (ugn/spis etcetera tänkte jag på).

AndreasS
0

När jag gör ratta så tar jag det som finns hemma i grönsaksväg och skär ner i mindre bitar. Fräser allt och tillsätter krossade tomater låter koka ihop och smakar av med salt och peppar och gärna någon krydda med lite sting. Har jag tillgång till färsk chili så använder jag det och vitlök.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Asta]
0

Det här receptet brukar jag använda.

bubbelbubbel
0

om du har en lergryta, eller flera eftersom ni var rätt många, så tror jag att jag har nått recept till det.
måste ju vara rätt smidigt att göra i lergryta också, för då fixar det ju sig i stort sett helt självt..

clivia
0

jag brukar fräsa lök, paprika, aubergine eller squash (eller båda) i olivolja, sen tillsätta krossade tomater och låta det puttra jättelänge, typ en timme eller två på svag värme. Jag har i ett par lagerblad, en matsked råsocker och svartpeppar i grytan också, och smakar av med salt när det är klart.

Jag brukar göra en stor sats på hösten och frysa in, det är toppen att ha på lut. Passar till pasta, en köttbit med potatisklyftor eller som bas i soppa.