Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2804 ggr
tezzie
0

Vilka kryddor?

Har du något speciellt märke på kryddor som du föredrar?

Själv så är jag väldigt kräsen med salt, köper endast kryddlagrets salt. Jag är också barnsligt förtjust i Aalpnaerings kryddor, speciellt vitlöken, citronpeppar och örtsaltet!

Annars är det mest santa Maria på hyllan.

Hur förvarar ni era kryddor?

Tyvärr står mina på en hylla ovanför spisen så de byts ut rätt ofta eftersom de tappar smak :(

*** Kärleken övervinner allt ***

Anne
0

Jag har mina i en låda i köket, och några i skåpet ovanför spisen. Nej, jag kan inte säga att jag föredrar något särskilt märke faktiskt.. har alla möjliga :)

rakuLotta
0

Jag har mina som du på hylla ovanför spisen men skulle vilja ha en såndär lådsats, men då får jag nog byta kök först, välbehövligt, men lär dröja.

har en salig blandning  av kryddor.  Gillar zetas dyra , lite specialblandningar, mest för att det är käck kvarn i locket. Smidigt. Sen så är mina absoluta favvokryddor som går i allt :  Aromat och Vegeta.

Karmatarerskanise
0

Jag har dom i ett skåp i köket, närmast golvet.

Har inget speciellt favoritmärke, har allt mellan himmeloch jord, iaf nästan :P

bubbelbubbel
0

jag tror det är en överhängande majoritet av santa maria, mest för att den står närmast till hands i affären. haha.
dom står i vilket fall på micron jämte spisen och där tycker jag dom håller sig bra. skulle väl också helst velat ha dom i en låda, men har inte plats för det.

Karmatarerskanise
0

#4 Antingen har ni en väldigt stor micro, eller lite kryddor ;)

Mina kryddor tar vääääldigt mkt plats :P

bubbelbubbel
0

det står runt 30 burkar där uppe. vet inte om det anses som mycket eller lite ? :)

dolfen
0

I skåpet bakom kryddhyllan, ovanför spisen. Där är mörkt men vet inte om, och i så fall, hur temperaturen varierar. Tror och hoppas att det är rätt konstant.

Jag vill ha få, men för mig, användbara kryddor.

Herbamare (örtsalt) använder jag så gott som alltid i salladsdressingen. (Har även vanligt salt.)

Svartpeppar Ja. Vitpeppar Nej. (Spiskummin är ingen höjdare

heller. Tungan ute )

Oregano och basilika går också åt.

Är det bara jag som tycker att oreganon i de små burkarna är mer "kvistig" än i de stora?

Jag har några fler kryddor Flört. men de ovannämnda använder jag mest.

Har funderat på att göra en kryddhylla att sätta på insidan av skafferidörren.

Att göra en lådinsats har jag också funderat på.

Det finns ju t.ex citrontimjan, men jag använder hellre citron eller citronmeliss och vanlig timjan. Vill (blanda) själv! Cool Om ni förstår vad jag menar!?

Glad

Karmatarerskanise
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bubbelbubbel; det är mycket de. :)

Skickar två bilder på mitt kryddskåp. Det är en aning oreda där inne ;)

#7 Kryddorna håller kortare tid om de står ovanför spisen. De ska stå torrt, mörkt och svalt. (helst)

Karmatarerskanise
0

Och nederdelen

bubbelbubbel
0

#8, :D
hade gärna haft mina i ett skåp, eller en låda, men jag måste trolla fram plats för det också :P

chinerunner
0

Hemma hos mig.

clivia
0

Någon hade byggt hyllor på insidan av skåpsdörren invid spisen i vårt hus, de är faktiskt jättebra och rymmer en hel del - men så har jag lite andra konstigheter också och de står i ett annat skåp. Och de som jag använder jättejätteofta står i den klassiska kryddhyllan, det är mest peppar och salt av olika slag så jag tror det håller sig ganska bra.

clivia
0

Glömde skriva att jag använder frusna kryddor rätt ofta, i de där småpaketen från Findus. Gräslök, persilja och dill förstås men det finns också basilika och provencalska och italienska som jag inte har provat. Idag fick dock en låda asiatiska örter följa med hem - chili, citrongräs, ingefära och sånt.

rakuLotta
0

#13. Håller med dig om frusna örter. Det ger ju mycket bättre smak än torra. Käckt att göra själv oxå om man har färska kryddor över. Klippa ner det i en kopp och frysa in dem i små förpackningar i plastfolie. Sen bara att plocka upp en i taget ur en påse vid behov.

Elka
0

De jag använder ofta står jämte spisen. Ca 5 burkar, + s&p, olja, soja.

Resten av kryddorna står i en plastlåda i ett överskåp. Plastlådan är lätt att lyfta ner till köksbänken. Blir galen av att rota runt!