Svamp!
Finns det något bättre än att dra på sig stövlarna och ge sig ut i mossiga skogar och plocka svamp? Jag tror inte det.
Trattkantareller, Blodriskor och Karl-Johan. Citrongul slemskivling, Fårticka och Svart trumpet. Jag får gåshud när jag tänker på allt gott skogen bjuder på. 
Det roliga är att jag numera inbillar mig att jag förstår hur svamparna tänker; "Ifall jag var en kantarell skulle jag slå mig till ro i just den här backen, vid stenen, vid enen, bredvid björken, och på lagom avstånd från den prasslande hasseln".
Ljuset och vegetationen, fuktigheten i marken och omkullfallna träd - allt skvallrar om vad som finns att hämta.
Vad har ni för favoritsvampar och vad brukar ni göra av dem?
Mvh // Staffan
Som svar på din fråga så brukar jag äta de! 
Jag har nog aldrig plockat svamp, men du får det att låta som ett riktigt äventyr. Kanske man skulle ge sig på nån gång, men risken är väl att man får med sig nån giftig svamp.
Karl-Johan! I synnerhet torkad, då jag upplever att färsk kan vara lite slemmig i konsistensen. torkning koncentrerar dessutom smaken, så vill man till exempel göra pappardelle con funghi porcini (världen godaste pasta) så slår faktiskt den torkade produkten den färska.

Skulle så gärna vilja lära mig att plocka svamp "på riktigt" - kan bara med säkerhet identifiera sommar- och trattkantareller. Älskar smaken av solgul sommarkantarell stekt i smör med lite lite hackad gul lök eller strimlad purjolök…
Vilka svampar är egentligen lätta att känna igen?

#3 Soppar! De är de enda som har små "rör" under hatten.
Dessutom finns det inga giftiga soppar förutom djävulssopp och den tar du inte fel på om du nu lyckas hitta en på Gotland 
Att plocka svamp är ett riktigt äventyr. Det är en skattjakt där man kan hitta riktigt guld =kantareller, men också mycket annat trevligt. Jag lärde mig en massa svampar genom att följa med min granne ut. De svampar jag lärde mig då kommer jag lättast ihåg. Det är säkert bra att gå en svampletarkurs också. Däremot är jag mycket skeptisk till att bara titta i böcker.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Svamp är suveränt gott! Lite vitlöksmarinerad champinjon som man grillar med paprika, zucchini, morötter och halloumi mums! Eller råa champinjoner i sallad.
Tyvärr har jag aldrig varit ute och plockat svamp själv, har bekanta i Bergslagen som har mycket svamp i sina trakter, men vi kommer liksom inte iväg på plockning ändå. Men det vore förstås roligt att utöka sina svampkunskaper och att lära smaklökarna något nytt i svampväg
Kantareller har jag dock väldigt svårt för, deras "snoriga" konsistens är inte riktigt min grej.
Det finns många svampar, bland aannat de flesta sopparna, som kan verka "snoriga", men kantareller? Jag brukar skära svampen i små bitar, det kanske hjälper. Däremot kan jag förstå om man inte gillar smaken. Den är ganska speciell.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Kantarell är min absoluta favoritsvamp. Stekt eller i sås. Verkligen gott.
Vänliga hälsningar
Niklas

Ulla, smaken är helt ok på kantareller, det är konsistensen jag inte kan med. Kanske har jag bara haft otur? Men de är trevliga och enkla att tilaga så man kan ju alltid bjuda på dem utan att äta själv:)
Shitake svamp är min favorit. Man kan tillaga den på så många sätt som man kan tänkas sig.

I mitt tycke är blodriskor helt överlägsna alla andra vanliga matsvampar. Problemet är att det tycker ofta de små larverna också, så man får ofta rensa bort väldigt mycket.
Steker den oftast i smör, kryddar och äter på smörgås. Ljuvligt!

Ja, blodriskor är verkligen goda! Däremot håller jag inte riktigt med dig om att larverna äter upp det mesta. Jag har alltid trott att det har berott på att dom smakar så mycket. Det kanske är skillnad på larverna runt stockholm och i södra Sverige?
Annars är ju det svarta guldet; Svart trumpet, härliga att hitta!
// staffan

Har faktiskt inte plockat några riskor i Skåne, utan mina erfarenheter har jag fått i Jämtland.
Det finns mer än en variant av blodriskor. Den ena varianten är tallblodriska eller Läcker riska - Lactarius deliciosusch, den andra granblodriska Blodriska - Lactarius deterrimus Det är möjligen så att den ena blir väldigt lätt maskangripen, medan den andra klarar sig helt.
Har i alla fall ibland hittat en hel grupp där alla varit intakta, medan det stått maskangripna runt omkring. Något måste väl ha skilt dem från varandra.
Svart trumpet har jag inte smakat än, men maken blir lyrisk när han nämner den svampen, så den måste ha något särskilt.

elenor
Så kanske det skulle kunna vara. I mina svampskogar brukar blodriskorna hålla sig relativt maskfria i alla fall.
// staffan
ps Han har god smak för svamp, din make. 

Vad omtänksamt av dig, Staffan. 

Ja, eller hur? Det är så bra ställen så att jag inte kunde låta bli att tipsa om dem
// staffan

Jag hann tänka "Är han tokig?!" flera gånger innan bilden laddades upp. Åh vilket gott skratt jag fick mig nu!

Alltid roligt att kunna glädja någon. 
// staffan

Nu har det regnat lite så nu handlar det bara om sekunder tills de små gula rackarna (=sommarkantarellerna) börjar titta fram. 
// staffan
En dag var jag och min kära maka Anna inne i Smålands djupa skogar för att leta efter svamp. Vi hittade 4 konsumkassar med trattkantareller!
Har aldrig råkat ut för det någon mer gång. Och det var STORA kantareller. Som vi åt. Finns det något godare än kantarell och en saftig entrecote med bernaisesås?
Tyvärr hittar vi inte dit igen nu efter Gudrun finns inte skogen kvar så man känner inte igen sig. Och svamparna trivs nog inte på kalhygget ändå.
//CarlS
Nu borde det väl ändå vara dags för lite svampbetraktelser och kulinariska tips - när det har blivit fuktigare och i kombination med värmen lysande svampväder.
Jag och sambon var ute i söndags på ett av våra ställen, för första gången på hela sommaren. Har liksom inte varit någon idé. Först hittade vi ingenting alls men efter lite letande och med hjälp av sambons fantastiska svampögon kom vi ändå hem med cirka en liter fina gula kantareller.
Sambon törs inte äta annat än kantareller, trattisar, taggsvamp och möjligen Karl Johan, men jag tycker det är så tråkigt att komma tomhänt hem från skogen! Därför har jag "lärt" mig en del soppar som tegelsopp och sandsopp, röksvamp (de är fina matsvampar medan de fortfarande är helt vita inuti), citronslemskivling och trumpetsvamp. Jo, och smörsopp förstås. Å, nu blev jag sugen på att gå ut och plocka! Inget går upp mot en macka på kvällskvisten med smörstekt nyplockad svamp!
Både sambon och jag älskar att plocka svamp. Favoriterna varierar, men om jag måste välja en så tror jag det blir trattkantarellerna, men det finns ju hur många goda som helst!! Förra helgen var vi ute och hittade massor av smörsoppar, citrongul slemskivling, karl-johan, kantareller och ett par andra soppar. De var hur fina som helst, de har kommit upp så fort nu efter regnet att de inte alls hunnit bli så angripna som de brukar kunna vara. Även häromkring brukar blodriskorna vara så maskstungna att det inte är idé att plocka dem tyvärr.
När jag bodde på Gotland brukade jag plocka mycket stolt fjällskivling, men häromkring är det för lite kalk så man ser dem inte. Annars är en "biff" av hatten på en stolt fjällskivling fantastiskt gott! Och taggsvamp gillar jag också. Väldigt fast och fin svamp.
Här brukar det bli svampmackor, svamppizza, svamppajer, svampsoppa och ibland när vi är riktigt onyttiga gör vi svampsnacks av trattisar. Grymt fett, men vansinnigt gott!
Bara ÄLSKAR att vara i skogen om hösten. Det är väl samlaren i oss.
Asta, vilka underbara bilder!! Jag skulle ganska gärna vara ute i skogen och plocka men maken avskyr det. Öde värre än döden. Och jag är ingen fena på att plocka, heller. Får se om jag kan pallra mig ut nåt nu snart!

Matlust skulle kunna anorda en svamputflykt?
Så kan något svampkännar-geni vara ledare och leda oss andra ut på äventyr i storskogen, så får man väl lita på att det inte blir några matförgiftningar och dylikt som resultat av exkursionen. 
Oh, ja, det skulle vara roligt! 
Har aldrig plockat svamp! 
Älskar svamp! Men att plocka den är riskabelt när man inte känner till dem särskilt väl. Har i många år tänkt gå en kurs men tiden vill inte räcka till, särskilt inte sedan jag blev mamma. Nu har jag i alla fall fått en ny väninna som är certifierad på ett antal svampar så kanske jag hänger på henne någon dag. (Det regnade igår och mer värme på det
Sa jag regnade? Det *vräkte* ner det rann floder ner efter åkrarna, dikena fylldes o svämmade över. Sprang ut o fotade. Hoppas få tid över till min blogg snart, då lägger jag in bilderna där.
Svamp var det, ja. Murklor är ju underbart goda men omständiga med avgiftning att tänka på om det nu hjälper. Trattkantareller är goda, smörsopp, björksopp o Karl-Johan helt OK, de sistnämnda känner jag igen och brukade plocka lite FB (Före Barnen). Skulle vara finfint att ha ett gäng torkade Karl-Johan att ha till vintern. Håller med om att de kan upplevas lite geggiga. Hur torkar ni svamp? Hänger upp i ett snöre eller i en sådan där torkningsapparat?
Jag har förätit mig på trattkantareller sedan min mor och far fick tokfnatt och plockade allt som var i den skogen. Sen dess är jag smått svamp-botad. Men karl-johan och blek taggsvamp är gott. I lagom mängder. Men det är inget jag går o drömmer om.
Nu ska vi ut på lära-känna-varandra-aktivitet med jobbet och gissa vad vi ska göra? Just det! Vi ska ut i skogen och plocka svamp tillsammans med en kunnig person! Så det är till att ta fram stövlar, regnställ, kniv, pensel och korg. Och vet ni vad? Det ska blir riktigt kul!
När vi torkar svamp så gör vi det faktiskt på golvet. Vi brukar först lägga ett lager tidningar, sedan ett gammalt lakan ovanpå det. Sedan sprider vi ut svampen. Och så har vi en liten värmefläkt som vi brukar köra i början.
I ett tillstängt rum då eller? Förlåt fick en bild framför mig; 2 flickor som bråkar i ett hav av svamp samtidigt som hunden jagar ett par katter rakt igenom härligheten! 
Mailade dig tidigare idag insåg att min mailadress är inkorrekt har lagt in gubbens nu så nu går det att få kontakt med mig igen.
MaMaMade - jag skickade ett svar. Du får säga till om det inte kom fram. I så fall kan jag skicka ett till.
Vi är bara sambon och jag så vi behöver inte stänga till något rum. Men när jag hade jycke så var det en stängd dörr framför svampen. Det tar ändå ett par dagar innan man det är klart. Förstår att det kanske inte fungerar om man har barn och katter 

Vi har faktiskt lyckats göra efterarbetet så trevligt att familj och bekanta brukar ringa oss på hösten och boka in svampplockningshelger. Syrran tycker att det bästa är efterarbetet bara för att vi alltid har så trevligt då.
Vi brukar hälla ut all svamp på köksbordet - sedan får alla ett glas vin och så sitter vi alla och tjatar lite och rensar. När vi har fått ihop lagom mycket svamp så fixar vi något käk. När maten är klar pausar vi lite i rensandet och äter och sedan rensar vi vidare. Och tar kanske något glas vin till.
jag torkar bara trattisar, men nu var det länge sedan för förråden verkar aldrig krympa. Tycker att de är lite för starka i smaken för att vilja använda "bara" dem i mat. Oftast tar jag bara en liten nypa, som krydda.
I alla fall, när det begav sig torkade jag mina trattisar på hushållspapper på brickor som stod precis överallt. Jag använder också gärna sållet till lingonrensningen. En tom trådback kan också duga! Smidigt att kunna flytta omkring lite på svampen, i alla fall när man bor litet.
Jag älskar att gå och plocka svamp i lövskogar
Så underbart och rogivande 
Brukar bli Karl Johan svamp och kantareller. Jag brukar steka dem i smör med lök, och kryddar med salt och peppar och lite socker. Läckert!

Jag torkar med förtjusning alla ätliga soppar. Skär dem i tunna skivor och låter dem lufttorka. Perfekta att sedan stöd i mortel eller bara smula mellan fingarna och rakt ner i en gräddsås t ex.

Plockade och lagade årets första kantareller i går, hade med mig det bästa sällskapet oxå: Mina barn
= Underbart!

#25 Vi har världens bästa svampskogar här i Vallentuna. Välkomna