Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdryckerövrigt
Läst 1936 ggr
Staffan
0

Skillnad på vatten?

Det kan tyckas snobbigt men jag tycker faktiskt att olika sorters mineralvatten smakar olika bra. Till exempel gillar jag Loka men inte Vichy Noveau.

Är det här någonting jag inbillar mig eller håller ni med?

Mvh // Staffan

tillalex
0

Var det inte Harald Treutiger i nåt TV prog som hade test med en hög tillverkare som skulle plocka ut sitt eget märke. Ingen gissade rätt, alla tyckte att något annat var godare…

Tom
1

Jo visst är det skillnad på olika vatten. Loka är ganska gott utan för mycket eftersmak, Vischy Noveau är inte så gott med sin floursköljningseftersmak. Det som man kan köpa på LIDL i blå plastflaskor, för inga pengar alls, smakar också bra.

Men det som utan tvekan har störst betydelse för om ett mineralvatten smakar bra eller inte är de yttre omständigheterna, inte priset. Om det till exempel inte är kylt smakar det aldrig bra. Eller om det helt enkelt är avslaget, då är det inte ens drickbart.

Tom

Staffan
0

En annan sak som spelar rätt stor roll är mängden kolsyra. Till exempel jag tycker jag att Ramlösa med mindre kolsyra är betydligt godare än den med normal mycket kolsyra..

// staffan

Lise-Lotte
0

Håller verkligen med dig där Staffan och smakmässigt oxå avseende Loka ffa och därefter Ramlösa. Lidhl´s vatten (de blå flaskorna) smakar också helt okey.

//Lise-Lotte

Pia
0

Eftersom jag inte alls tycker om kolsyra i vatten, så föredrar jag gott kranvatten:) I Sverige är utbudet på sk still water så väldigt dåligt, i England t ex hittar man hur mkt som helst och dessutom väldigt gott smaksatt med frukt. Ett märke med still water jag gillar är Volvic.

Staffan
0

Jag vill minnas att jag läst någonstans om någon som arbetade som "Vattensomelier" - kan det verkligen stämma att det finns ett sådant yrke?

// staffan

Linda
0

Hej

Jag är lika dan med mineralvatten, tyvärr är det bättre utbud med bra mineralvatten i övriga europeiska länder.

/Linda

Niklas
0

Jag vill kunna dricka vattnet i stora klunkar. Det går inte med Ramlösa för då exploderar huvudet av all kolsyra. Loka är min favorit. Perrier och St Peregrino är också goda.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kiara
0

Vi har egen brunn och dricker därigenom rätt mycket mineralvatten, flortanten gör sig påmind när vi dricker vattnet. Ramlösa har en egen smak som jag inte gillar förövrigt så är dom likvärdiga men jag föredrar om vattnet är smaksatt med citron.