Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfiskskaldjur
Läst 2844 ggr
TacoBelle
0

Min sushi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som nybliven sushifrälst vill jag såklart få andra att uppleva sushi, så i helgen tog jag på mig den stora uppgiften att bjuda mormor och morfar på sushi.
Dom hade aldrig ätit det och är väldigt skeptiska!

Men det blev en succé!
Morfar som var mest skeptisk var den som åt mest av alla! Skrattande

Jag slog på stort och stekte japansk omelett och det blev till slut 8 olika sorter. Vanliga nigiri med lax och med räka, en med omelett på, ut-och-invända yukiwarullar, futomakirullar med två olika sorters fyllning, en annan liten med rom i som jag inte minns vad den heter och en med crabsticks på.

OBS. Titta på de stora bilderna!

TacoBelle
0

Det är smidigt att skära grönsaker med en potatisskalare. Då får man fina tunna skivor.

TacoBelle
0

Japansk omelett på gång.

TacoBelle
0

Rulla, rulla, fixa och dona.

TacoBelle
0

Dags att lägga upp.

TacoBelle
0

Varsågoda! Skrattande

Karmatarerskanise
0

Snyggt Glad

chinerunner
0

Oj så gott!

Jättebra jobbat.

isnornin
0

Snyggt jobbat! Glad Ser jättegott ut!

MVH Isnornin

Anne
0

Tjusigt! Glad

TacoBelle
0

Tack! Skrattande

Det tog en halv evighet med allt småpyssel men det var klart värt det. Det var riktigt gott!

dolfen
0

Häftigt!

Är det egenkryddad olja i OÉ-flaskan?

TacoBelle
0

#11 Nej det är en kaffeburk. Det står Zoégas på den. Flört

dolfen
0

Jahopp! Skäms

En kaffeburk med kaffe i alltså.

Yuki
0

#2 Var den god?

TacoBelle
0

#14 Den japanska omeletten är den godaste av alla tycker jag. Supergott och förvånansvärt lätt att göra med få ingridienser.

SÖT OMELETTRULLE (TAMAGO YAKI)

Omelettrulle kan serveras som en särskild rätt tillsammans med sushi eller på/i nigiri och maki sushi.

INGREDIENSER
4 ägg
en nypa salt
1 matsked vatten
2 matsked socker
2 tesked sojasås (shoyu)
3 matsked sake eller torrt, vitt vin (om man inte vill ha i det kan man ersätta med lite mer vatten)
olja till stekning

SÅ HÄR GÖR MAN
1. Vispa upp äggen i en skål tillsammans med en nypa salt.

2. Häll i vattnet och fortsätt att vispa tills äggsmeten är luftig.

3. Blanda sedan i en annan skål ihop socker, sojasås och sake eller vin och rör sedan försiktigt ner blandningen i äggen.

4. Värm upp en stekpanna på mellanvärme. Olja pannan lätt och häll sedan ner en tredjedel av smeten, så att den täcker hela botten på pannan.

5. När omeletten nästan har stelnat, rulla, med hjälp av en lång ätpinne, ihop den mot dig. Lägg rullen längst bort i stekpannan.

6. Olja pannan och häll i ytterligare en tredjedel av smeten.

7. Lyft rullen med pinnar så att smeten kommer under den. Rulla sedan ihop även denna omelett mot dig, med den första omeletten inuti.

8. Lägg sedan rullen längst bort i pannan. Olja, om det behövs, och häll i resten av smeten och se till att den kommer under rullen. Stek klart och rulla ihop på samma sätt med de färdiga rullarna i den nya.

9. Ta sedan rullen och lägg den på en rullmatta och rulla ihop den ytterligare. Pressa den försiktigt så att den får en rektangulär form och ställ den att kallna. Skär sedan upp den kalla rullen i cirka 25 millimeter tjocka skivor.

Yuki
0

#15 Är det receptet på den du gjorde?

Denna kommentar har tagits bort.
TacoBelle
0

#16 Jo det var det receptet jag använde. Glad

mariaa00
0

Oj! Jag är verkligen imponerad. Vilken middag! Och att bjuda mormor och morfar var vågat. Bra jobbat!

Nu har jag kanske missat nåt, läste lite snabbt men vad hade du morötterna till som du strimlade med skalaren?

TacoBelle
0

#23 Tack! Glad Det var verkligen roligt att se deras miner!

Futomakirullarna kan man fylla med precis vad man vill. Jag hade lite riven morot i min ena rulle. Det är kanongott och ger lite tuggmotstånd. Glad