MATBILDER
Jag tänkte att vi skulle ha en tråd med matbilder. Alltid har vi väl nåt att visa för varandra. Hur vi grillade på semestern. Hur morfar halstrar strömming. Mat vi varit med och fixat till på en fest.
Matbilder helt enkelt.
Patrik
ojoj så gott det där såg ut då!
Mums!
Oh april4!
Detta är som "porr" för en matglad :)
Patrik

Jag är nog en matmissbrukare
Era bilder får mig att stöna.
Oj va gott allt ser ut.
Patrik

#13 Åååå jösses!!! 
Vi borde ha en sån där marknad där man står och säljer sån här mat från sina stånd.
Gud villka skapelser ni får till. Jag är impad.
Patrik
Har sagt det förr Patrik; tittar in när jag har vägarna förbi! Räknar m wokbjudning då… 
Min middat en dag i förra veckan:
Gräddsås m vad för ngt i? Det ser otroligt smarrigt ut!

Åhh vilken mat ni lagar =)
*** Kärleken övervinner allt ***
#25, Lök är det som är i.
Jag tycker dom enklaste maträtterna ofta är dom godaste, man behöver inte göra massa avancerade saker.
andreas0; jag håller med
Lök är godis, skulle inte klara mig utan den som smaksättare!
Hovmästarn!
-Kan jag få in allt som är på bilderna i denna tråd till mitt bord.
Jag tar 4 liter Pepsi-Max med is till det…
Haha :)
Jag tar samma som Chinerunner :)
O herre gud! då skulle de behövas ett antal människor som kunde äta upp allt också^^ haha!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag hittade 2 ton kött i skogen idag.
#38, 

Wow! I loved to see the pics… great idea!!!… and great photos!!!…
Christmas: http://picasaweb.google.com/deialinbr/FoodPhotos
New Year: http://picasaweb.google.com/deialinbr/NewYear
Hera, how did you get this golden color in the chicken? Tell us the secret…
Deia; jag tror det är honungen som ger färgen :) Och sojan.
Penslar först med soja och andra saker, sedan när det är 5-10 min kvar blandar jag i en massa honung som jag penslar på. Då blir det sån fin färg :)
*Wow* deia! Nästa jul kommer jag till dig o firar! 
#44 Ser fräsht ut :)

*Hera
I use gellies, specially, chilli gelly, to get a caramel color on backed meats. I'll try honey nest time.
*MaMaMade
You're welcome in Brasil cause I'll move back to my country before Christmas this year if everything goes right.

#7 - Vad har du för gott i din pastasallad? Ser så gott ut!
Här är en bild som jag tog på jobbet när jag stod vid stekbordet och stekte strömming till dagens i förra veckan.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Här är annu en bild från stekbordet på jobbet men denna gång är det Pangasius som ligger och steks.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
#54 Åh så gott med strömming!:)

gud så gott det såg ut
Helena

#67 Vad fin :)

Påskens grillade älgentrecote :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ingen som har mer bilder att visa? :)
Vem är bäst på hur fisk- och skaldjur skall smaka? Fiskmåsen kanske?
Fotograferad på en fin (mycket gott där, både smårätter och riktiga middagar) restaurang i Karlshamn förra sommaren.
Dock med det "lilla" tillägger, att bifogade matgäster får mig att undvika restaurangen. Måsen kom och intåg skrovmålet som någon lämnat inom 1-2 minuter från att de lämnade bordet - så serveringspersonal fick inte mycket tid på sig för att rensa för att undvika dem…
mvh Martin

#74 Vad är det för sås? Kycklingfilé, lök och fetaost tyckte jag mig se i övrigt.
mvh Martin

Marnyman ; jag gissar på svampsås
Får jag fira jul med er nästa gång?

oj kanske borde skrivit lite mer hehe.
Såsen är keldas tomat och sen har jag lagt till grädde och peppar.
Ugnstekt kyckling med lite olika saker på; rostad lök, ugnstekt champinjon och vitlöksost som är halft hemmagjord. (philadelphia som jag lagt vitlök och kryddor i)
Detta är lchf-kost (low carb hi fat)
#82 så fel man hade ;)
#82 Såg väldigt gott ut!
mvh Martin

Men CarolineJ, går du alltså ner av att äta fet mat?:)
#89 ja det är hela grejen med LCHF. Själv äter jag LC, inte så mycket fett som många andra. De äter 70% fett i kosten ;)

#89 Ja =) Det låter skitkonstig men när man läser mer om det så blir det logiskt. Jag äter numera också bara LC som hera, alltså bara lite kolhydrater. (low carb) men jag snålar inte med grädde.
Om du vill veta mer om det så kan du ju kika in på kolhydrater iFokus.
Med LC och LCHF har jag änsålänge gått ner 14 kilo. Har stannat upp lite nu eftersom jag börjat äta lite mer frukt och färskpasta.
Men när kroppen vant sig så kommer jag fortsätta ner.
#91, jag tycker också det låter rätt logiskt, men jag har problem med detdär att äta en klick smör till saker, huuva.
måste man det ? :P
#90-91 Ja de låter ju riktigt trevligt:) hehe..
Och jag har gått ner 9-10kg på lika många veckor. Dock har jag fuskat den senaste veckan och har nog gått upp ett kg. Men det är bara att ta nya tag. Ibland behöver man pausa :)

Jag hade inte klarat mig utan pauser haha
#92 Du måste inte äta ngnting som du inte tycker om när det gäller LCHF-kosten, bubbelbubbel.
Dock är smör det "renaste" animaliska fetter som du kan få i dig. Fett kan man få i sig på många sätt, bl a från feta mejeriprodukter. Problemet m dem är att många är sockerberoende o triggas igång av laktosen. En del går upp i vikt av att laktosen triggar igång en massiv insulinutsöndring. Det beror helt på den person som äter LCHF på vilken nivå man vill o kan lägga sig. Vi reagerar alla olika på olika kolhydrater sas.
Min födelsedagstårta, inte LCHF för det är både socker o mjöl i den men fyllningen är lågkolhydrat. Om jag gjort Hennikehammars godistårta o dragit ner på sockret hade den blivit lite mer LCHF. Men jag ville frossa på min födelsedag…
MaMaMade; fina bilder. Blev väldigt intresserad av rödvinssmöret. Hur har du gjort det?
http://www.recept.org/Marinerad_gosfile_med_rodvinssmor.html
Fast jag använder balsamvinäger istället för rödvinsvinäger som jag aldrig har hemma.
#106 Har du bara grädden och osten i direkt med äggen eller?
#97, så det man "egentligen" bör göra är att ta bort allt socker och mjöl ? pasta, potatis och bröd ect ?
och ersätta med…..? det känns som att jag inte förstår hur mycket jag än läser..
#106 jag vispar grädde lätt o rör sedan ihop m ägg, salt o lite peppar. Fyller på m ost strax innan jag viker upp den.
ca 1 dl vispgrädde på 6 ägg + 4-5 dl riven ost.
#110 Man kan väl säga att socker är superkolhydraten o all stärkelse omvandlas till socker i vår kropp som sedan sparas som fett, enkelt uttryckt.
Jag äter Finn Crisp, 2-4/dag o ibland blir det en skiva nötbröd på morgonen istället, mättar bra. Nu är jag inte så strikt utan hamnar kanske på ca 30 g kolhydrater/dag. Jag äter ovanjordsgrönsaker istället för potatis mm. Blomkål(smos är supergott), broccoli, de flesta kålsorter; coleslaw, sallad, ngn tomat emellanåt, mangold, spenat, sparris. Mina auberginetorn (sök) är perfekta som tillbehör. Pasta kan du göra av squashstrimlor, grovt riven o kokt vitkål istället för ris…gräddstuvad kanske passar?
När det blir säsong i mitt trädgårdsland tänker jag öka på o äta av det jag odlar. Det kommer nog tom att bli ngn nypotatis o kanske ett tunnbröd till surströmmingen. Sedan minskar jag ner framemot vintern.
#111, och allt detta med kött ?
är kyckling ok då ?
#112 Sålänge du undviker kolhydrater kan du äta vad du vill. Det viktiga är att största delen av intaget är fett (helst animaliskt) o där kommer din fråga in. Kyckling o viss fisk är inte så fett, inte heller viltkött. Då får man komplettera m lite feta såser el kryddsmör. Lax, makrill o sill är t ex feta fiska, mkt fint omega-3 i dem, så där behöver man inte komplettera egentligen. Fläskkött är också mkt fett i så steker man sidfläsk till middag kan man hoppa över sås till.
I andra hand ska du få i dig tillräckligt m protein. Man räknar grovt 1-1½ g/personlig vikt. I nötkött är det ungefär 20 g protein/100 g kött. Därefter fyller du på m kolhydrater om du så önskar. Beroende på om du väljer bort dem pga sjukdom (diabetes, högt blodtryck etc) el för att du vill gå ner i vikt. Hög övervikt = få kolisar, liten övervikt = kanske räcker m att ta bort vissa saker. Kom in på Kolhydrater o kika lite vettja! Vi har flera som äter vegetarisk LCHF där.
#113, jag har smygit runt där inne, men inte fått kläm på det ändå :P
men jag tror du har fått mig att förstå :)
Ja jag har också lite svårt att förstå:P Ska man alltså gå och läsa på allt om det har kolhydrater? eller står de ens.. jag vet ju inget om vad som innehåller det ärligt talat

Skulle nog inte fixa det då jag är barnsligt förtjust i potatis och pasta :)
#115 Det beror väl på varför du vill minska på kolhydraterna. Själv ville jag minska lite i omfång, märkte snabbt att min bulmagen minskade i omfång, sköter man sig efter sina förutsättningar så kan mkt hända. Jag har i stort sett slutat rapa, inga illaluktande avgaser heller. Sover som en stock hela natten…när Minstan inte väcker mig förstås…förut sov jag ytterst lätt.
Har inte ätit LCHF mer än 4½ mån så mer än så kan jag inte uttala mig om. Många vittnar om mer ork, sjukdomsvinster; själv hoppas jag att min doftintolerans o dammallergi kanske ska försvinna o att jag inte blir förkyld stup i kvarten som förut.
#116 Jag har alltid sett pasta o potatis som lite jobbiga tillbehör till allt det goda. Har nog m att jag alltid var sjuk som liten o ung, magen krympte o jag hade svårt att få i mig tillräcklingt m mat, så jag tog det gottaste först! Skulle vilja säga att man tar in på gungorna det man förlorar på karusellerna…o man kan fuska lite ibland, sålänge man inte är beroende av ngn sjukdom förstås.
Nu tycker jag att vi lämnar LCHF därhän för det här stinker trådkapning å det grövsta!!!
F´låt Patrik!!!
Titta in på Kolhydrater om ni är nyfikna o fråga på, det är så välkommet så!
Får väl slänga in en hoper till som ursäkt då! Måste bara få igång kameran…den lider av lite…ålderskrämpor.

#120 Anna77 Klart du är!!! 
I ugn långstekt o rimmad älgstek ingniden m lite soya, kryddad m Santa Maria´s Choklad/Chili-krydda + svartpeppar samt öst m smör. Till det år jag kokt blomkål o en drös m turkisk yoghurt.
Det smakade…intressant…kändes skumt när köttet luktade choklad men smaken var helt klart OK. Hela fam åt upp 2 hela portioner o det är ett högt betyg!
Just ja…hade cacaonibs i skafferiet så jag mortlade lite sådana m kryddan innan jag gned in allt i köttet…

Ohhh MaMaMade… det är mer än jag klarar… läsa går väl knappt an men att tänka sig att äta det… huvvaligen!!
Kan tyvärr inte göra ngt åt det. Uppfödd sådan…vi åt mkt blodpalt o lungmos också… 
Jag har faktiskt aldrig hört talas om LUNGmos :P Inte heller smakat på märg. Men kan tro att det är gott!"

Jag är oxå uppfödd så!!!! Men jag har alltid (ursäkta nu) äcklats av det och har alltid tyckt att det smakar mycket mycket illa :) mina föräldrar och farföräldrar har sörplat och smaskat medan jag suttit och farit mycket illa av det :)
Jag tror dock helt och fullt på att märg är supernyttigt!!!Vi kokar buljong på älgben och mosar ner märgen för att få med den, men jag skulle aldrig klara att äta den som den är.
Det smakar fett o salt o gott av kryddorna. Som när man fått sådan där perfekt mör o smältande fettrand på julskinkan…fast bättre!
Numer använder man ju inte inälvor på samma sätt som förr. Själv tar jag bara reda på levern från älg o nöt. Hemmagrisar finns inte längre på byn tyvärr.
*Yummie*! 
Började i början på tråden men sen scrollade jag ner för att skriva att denna tråden var ju inget vidare….man får ju gå och lägga sig vrålhungrig…(blink.. varför har inte jag en blink smiley förresten) för att sen öppna bilden på märgen…urk…blev plötsligt inte hungrig längre…ursäkta…mamaMade

#139 Läcker bild! Är det du som tagit alla foto på hemsidan? Ibland får jag lite problem med att man gör vid en bild i en viss storlek och ändrar man den i efterhand (även om man ändrar proportionerligt) så tycker jag ibland den blir sämre. Vet faktiskt inte riktigt vad det beror på :o/
mvh Martin
Jag har tagit alla foton där det inte står något om fotograf. Framförallt gäller det de gamla bilderna om fartygets historia.
Deia, dom bullarna verkade helt goda! Kan man få receptet kasnke?
/Cecilia
#59 - Oj, cocospannkakor var något nytt! Hur gör man sådant? Är det bara vanliga pannkakor med cocosflingor i?

I don't understand about the photo, but the food looks delicious.
I'm sorry… I made it by 'eyes', just puting and mixing without noting the recipe…
.
In the base, it was a normal bread recipe that I exchanged the part of the flour for boiled and pressed manioc(like a puré).

#145 Mmmm :)
Helena

#144 I said that my photo of the food wasnt very good qualtiy but good enough to atleast show the food we ate. It was pepparbeaf with potato (both boiled and fried) with both a whiskysauce and also bearnaisesauce. We also had halloumi.
mvh Martin
#149 Vad fin den var :)
Vad är jordgubbarna doppade i, choklad?
mvh Martin

Huuummmm… so beautiful!

Rökta räkor? Har jag nog aldrig hört talas om. Kanske man skulle prova någon gång… Svårt att beskriva smak såklart, men blir de inte segare än de vanliga räkorna?
mvh Martin

Jag förvånades över kombinationen med kaffe till… fast det kanske inte skulle drickas till räkorna? Vilka för övrigt såg supergoda ut!!!
#153-154 Och vad är det för kräm/sås till?
#156 Jag tolkar det som att det skall göras en baguette och då kanske det funkar med kaffe till?
mvh Martin
#155 Jag brukar köpa rökta räkor :) Till det gör jag wazabi majonäs :)
Smakar rökt, gott och är lite "segare" än vanliga räkor.
Finns de i vanliga mataffärer eller i fiskbilen? Har aldrig tänkt på att jag sett det någonstans…
mvh Martin
#159 Här finns det på City Gross och i fiskaffärer. Så det skulle väl kunna finnas i fiskbilen. Annars kanske du kan beställa därifrån?
Fast i Malmö borde det ju finnas många fiskaffärer? :P
Ja, då finns det säkert i någon av de affärer jag brukar vara - bara det att jag inte lagt märke till dem. Får hålla ögonen öppna :o)
mvh Martin
#161 Ja gör det :) Jag tycker dom är riktigt goda. Men det är en speciell smak. Killen gillar dom inte alls :P *mer till mig*
# 151 jordgubbarna är doppade i blockchoklad, ska föreställa "nyckelpigor"

Hera,
City Gross. Great! Thanks fro this information.
Dear, how much I miss it… to make a cream with coconut milk or risoto also with coconut milk… hhuuummm

At 145, the strawberry cake is stuffed with mousse-truffle cream of strawberry.
It's mousse and not sufflair.
Deia; Här finns det på City Gross och i fiskaffärer.

Hera, thanks a lot.

#155 rökta räkor är underbart gott inte det minsta sega. Just de här är köpta på ett privat rökeri utanför Marstrand.(Där man för övrigt kan köpa den mest fantastiska laxen…)
Men, jag har sett att det finns hemma på Konsum också. Smakar kanske inte riktigt lika gott :)
Kaffe är helt ok till, även om ett glas kallt vitt vin till är attt föredra!
Såsen på bilden är aioli.
Då får man kanske ta en sväng förbi Marstrand… *letar fram kartboken :o)
mvh Martin

Chinerunner.. Kan du inte dela med dej av ditt Gáhkko recept?
Jag gjorde en artikel om det.
#168 vart utanför marstrand? är helt galet sugen på räkor sen en tid tillbaka och bor tio min ifrån marstrand så nu blev jag nyfiken :)

#173 Ah, känner du till Tjuvkil?
Jag vet inte om jag får göra reklam här. Men, jag är inte på nåt sätt bekant eller släkt med dem. "Utters rökeri" heter det i alla fal. :)
#176 bor i tjuvkil ;)
ah aldrig hört talas om men ska hålla ögonen öppna!

#177, nähä…:D
Om man kommer fråm Kungälvshållet så ligger det på vänster sida straxt innan man svänger av till Tjuvkils huvud…Makalöst :)
#178 ahaa! ett rött hus som har café eller nåt också?`promenerade ju förbi det häromdagen när jag var påväg hem ifrån instön.
vad lustigt allt blev hehe

#183 Vad är det för ringar i pastasåsen?
185. Det är bläckfisk.
184. Hur fick du för dig att tillaga manet? Är det nån typ som går att köpa eller har du "fiskat" själv? Berätta gärna om smakupplevelsen

Ok, läste precis ditt inlägg i: ätit nåt konstigt?, så jag fick svaret där. Var det i en asiat affär?
Var det nån smak överhuvudtaget eller är det som med sniglar, att det är kryddningen som gör det?
#187 Själva maneten smakade inget. Det var kryddorna som gjorde det. Och ja, det var i en affär som säljer kinesiska råvaror.
#185 Precis som rakuLotta skriver så är det bläckfisk. Köpte rensade sådana och skivade dom.

För flera månader sedan försökte jag att göra egen mango chutney. Jag gick efter det som stod på innerhållsförteckningen på en köpt burk.
Tyvärr blev det alldeles för hårt. Men
för någon dag sedan kom jag på ett enkelt sätt att få den lösare.
Nu har jag den (som synes) i en flaska som har innehållit flytande honung.
OM jag gör ett nytt försök ska jag testa att mixa mangon. För även om jag skar rätt smått, så är någon enstaka bit nååågot lite för stor för att komma igenom "krysset".

Den såg god ut, kan man få receptet??
Ja .. jag hadde rätt .. jag skulle aldrig kika in på denna sajt .. blir bara hungrig av all dess mat .. *thi hi*