Äppelmarmelad
Jag söker recept på äppelmarmelad! Är det någon som har ett förslag? Det är så gott att göra på syrliga äpplen.

Ingen som kan hjälpa Nattviol? Själv gör jag liksom bara mos.

Jag letat lite på nätet och hittat ett recept med bland annat äppelcider och farin som verkar lockande. Här finns det. Men egentligen söker jag ett kryddigt recept, nåt med kanel och kryddnejlika, letar vidare.
Hittade förresten fina glasburkar för 7:50 styck på Kupan, (Röda Korset) Södermalm som rear den här veckan.
Det där låter som ett gott recept ja! Men för kryddigt är det väl bara att tillsätta de kryddor du vill ha? Skulle nog satsa på hel kanelstång och dels låta koka med, och dels ligga med i burken sen. (Gärna vaniljstång också, för den delen, det är jättegott till äpple.) Kryddnejlika skulle jag ta liiiite, liiite. Och kanske lite ingefära också?
oops - fast jag tror att det står fel i receptet. Där det står "sjud i två minuter" tror jag att de menar två TIMMAR.. om man tittar till den totala tiden det här ska ta, och hur långsamt äpple kokar ihop så.
Du kan leta efter engelska recept också, sök på "apple butter". Faktum är att jag gjorde det för nåt år sen. hmm. Ta-da! Här är det receptet jag använde! Det är kryddigt - både med kanel, vanilj, muskot, kryddpeppar, och nejlika. Istället för kaffelikör använde jag bara vatten har jag för mig.

Tack för tipset! Har sökt på apple butter och hittat fantastiska recept. Gemensamt för dom är en koktid på ½ -1 dygn! Snacka om slow food!! Återkommer med rapport senare.

ÅÅÅÅH! jag hade i mitt förra hus hela 8 st äppelträd. 
(nu har jag bara ett nyinköpt med 2 st äpplen)
så, jag har gjort äppelsylt: halverat äpplena, tillsatte lite vatten och in i mikron, kokat tills äpplena börajt falla sönder, tillsatte socker, kanelstång och lite hela nejlikor en hal citron med skal (eller lime) och kokat färdigt. Det var äppelbitar kvar, alltså det blev ingen mos. Det var jättegott både till rulltårta och pannkakor och även på gröten.
Apropå gröten: jag har även fryst Transparent Blanche i halvor och bara slängt i frukostgröten lite äppelhalvor i sista minuten, det behövdes inte mycket koknig, dem frysta äpplena har fallit sönder snabbt.

alltså: jag hade inte äppelträden i huset utan i trädgården 
och tyvärr, jag kan inte ge exakta mängder äpple och socker, jag brukar ta det "mellan tummen och pekfingret" 

Fick fantastiskt god - och vacker - äppelgelé av vänner som gjort den på vildäpplen. Helt genomskinligt klar och rätt syrlig. Föreställer mig att de kokat sönder äpplena och silat genom duk och sedan tillsatt socker i vanlig mängd.

Själv gjorde jag massor med äppelmos i helgen som gick. Kokade äppelklyftor och mosade med potatisstampen, så det blev litet klumpar av äpple kvar. Sockrade lätt och frös in i småportioner. Spetsade lite med citronsyra, eftersom mina äpplen var litet mjäkiga.
Så gott till bak och gröt och revbenspjäll med mera.