Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 5690 ggr
Karmatarerskanise
0

Nyårsmeny?

Ska ni stå för maten på nyår? Vad ska ni i så fall servera?

Till förrätt tänkte jag ha chili och örtgratinerad hummer
Till huvudrätt tänkte jag ha vitlöksgratinerad oxfile på en bädd av skivad potatis.

Efterrätten vet jag inte. Några tips på nåt som är gott men inte alltför avancerat att göra? har aldrig gjort efterätt Glad

Mandysan
0

Det kommer nog bli ungsstekt oxfile samt hasselbacks potatis, bearnaisesås. Till efterrätt blir det vanilj pannacotta med chokladbitar i. Alt. Choklad pannacotta med choklad doppade hallon som tillbehör :)

april4
0

Tips: Smula digestive kex i botten på små glas, klicka på glass eller grädde eller båda. Garnera med färska bär eller frukt. Jätte enkelt och gott.

Karmatarerskanise
0

#2 Det där låter ju gott :) Till och med för mig som inte gillar efterrätter :)

isnornin
0

En bra efterrätt.. färskfrukt t.ex ananas, kiwi, jordgubbar och banan… skära i munsbitar, lägg i en ugnfastform, riv över choklad…. jag gillaar mörk o vit;) in i ugnen bara lagom tills chokladen smälter;) gott med någon lyxig glass till;) riktig grädd/vanilglass;)

MVH Isnornin

Anne
1

Efterrätt är det enda jag har något sånär klart för mig - en parfait med mörk choklad och lingon. Men sen.. ingen aning… :) Helst fisk tror jag - nån som har nåt tips på festliga fiskrätter? Som INTE är lax…

MaMaMade
0

Anne!

Pocherad plattfisk m ngn god sås till? El parmesangratinerad (hälleflundra) som jag åt i Sthlm i somras. Mkt gott…en beachamel m ett uns vitlök i o potatisrosor till.

Här jobbar Guben både aftonen o dagen så vi ligger lågt. Brukar fira ensamma i vilket fall som helst men det blir lite festligare mat om Guben är hemma. Barnen bryr sig inte så mkt om sådan mat, de föredrar korv od. Har iaf köpt en liten flaska champis av den tunga sorten som jag ska knäcka…om jag är frisk.

Sovgott
0

Pannacotta är en god efterrätt och inte särskilt svårt å göra heller.

Karmatarerskanise
0

Här kommer den färdiga menyn:

Förrätt: chili och ört gratinerad hummer på en liten sallad

Huvudrätt: Vitlöksgratinerad oxfile på en bädd av stekt skivad potatis och bearnaisesås. Till serveras en ruccolasallad med fetaost tärningar i.

Efterrätt: _Grillade bananer och glass
_

isnornin
0

Hera det blir nog aldeles smaskens:) Glöm inte smält choklad till bananen och glassen;)) det blir sååå gott;))

MVH Isnornin

Karmatarerskanise
0

Mm tack för tipset :)

Denna kommentar har tagits bort.
Anne
0

Ok. så här blir det här:

Drinktilltugg (till champagne):
Varma snittar med rökt skinka och parmesan

Förrätt:
Skummig jordärtskockssoppa med balsamicobräserat sidfläsk och cashewnötter

Varmrätt:
Pinje- och kräftbakad torskrygg med tomatiserad bulgur och champagnesås

Efterrätt:
Punsch och jordgubbsparfait med mörk choklad

[Asta]
0

Här kommer det att bli relativt enkelt. vi är trötta på sällskap nu och hoppas att få fira nyår för oss själva. Och i så fall kommer det att bli något gott men enkelt. Vi får väl fundera ut det i helgen.

Funderar dock på en efterrätt som Nigella gjorde. Vi köpte kastanjekräm i Italien i somras och den har bara stått där. Hon gjorde en efterrätt där hon först krossade choklad, sedan lade på kastanjekräm och ovanpå det lade vispad grädde blandat med krossade maränger. Låter i och för sig ganska sött, men man kan ju ha någon frukt till.

Karmatarerskanise
0

Asta: Maten vi ska ha är bara för mig och killen :) Men bara för att vi är ensamma tycker jag inte vi ska ha enkel mat :)

LinneaK
0

Hos oss bli det sju personer. Vi ska äta:

Sandwich på grovt hasselnötsbröd med färskost, serverad på en bäcc av machésallad

Tomatsoppa med grillade halloumispett

Svampgryta (med älg för köttisarna och sojaprotein för vegosarna), serveras med potatismos med chevré och vinbärsgele

Fruktsallad med rom och kardemumma

Tiramisu

[Asta]
0

#14 - vi brukar också göra så. Men i år har vi bestämt oss för den enklare varianten. Ibland behöver man liksom skippa de där "måstena". Och ibland är det roligt att följa dem.

Miss_Understood
0

Här blir det:

Snittar: Laxrterrin på grovt bröd toppat med löjrom

Förrätt: Pagrotsky´s kanapé (recept på http://smakakarin.blogspot.com )

Varmrätt: Helstekt oxfilé, svamp- och potatisterrin, samt rödvinssås och smörfrästa primörer.

Dessert: Choklad- och mintmousse med hyvlad mjölkchoklad.

irode
0

Här kommer besök av ett par kompisar från Danmark.

Menyn blir:
Italiensk inspirerat Antipasti-talrik: salami, bresaola, ölkorv, sallad, briljerat paprika, stora kapris, ostbitar

Älgstek med ugnsbakade Blå Congo potatis och vinter-rötter. Svampsås, tror jag.

Tiramisu (jag skall gå och baka LadyFingers själva - hittade inga i Ica i dag)

Sen hemlagat chokladkonfekt och annat mumsa under aftonen - och dansk kranskekage med champagne till midnatt.

GOTT NYTÅR till alla

:-) Inge

bubbelbubbel
0

vi är ju själva på middagen i år, men ska äta nånting med nötkött och potatis. hur det slutar får vi se :D

det blir nog blåbärspaj till efterrätt, och nånting mer, då våran kompis och hans flickvän kommer över med ännu mer efterrätt senare :D

cosmonita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För mig är nyår viktigare än jul och jag brukar alltid laga lite festligare mat än annars. De senate åren har det varit fläskfilé eller lövbiff men jag kände att det var dags att variera sig lite.

I år lagade jag till förrätt: Ishavsrom med mandelpotatisbakelse och vit castello

cosmonita
0

Varmrätt: Stekt lax och Moghrabiah (stora couscous) med färska örter, till det citronsås.

cosmonita
0

Till efterrätt hade vi fruktsallad och gräddglass.

Mandysan
0

Blev lite ändringar;)

Varmrätt: Fläskfilé med potatisgratäng
Efterrätt: Kladdkaka med inlagda päronhalvor samt ingefära grädde

chinerunner
0

Ortens laxfile köpt av yrkesfiskare.

Maserad med olivolja citron dill vitpeppar.

Ugnsstekt på grovsaltbädd.

Kallrörd romsås.

Kokt potatis.

Pannacotta med hallon.

Salta kex och brie ost.

MaMaMade
0

Testade stora couscous här för ett tag sedan men de var inte goda, ingen gillade dem. Hade svårt att få dem genomkokta…har en lite trasslig spis. De blev överkokta utanpå o halvråa inuti. Vi är inte så förtjusta i smaken heller, bulgurvete älskar hela fam däremot.

preusvarg
0

Det jag bjöd på var följande.

gratinerade kronhjärtsbottnar med oltorkade tomater.

till detta ett friskt halvtorrt vitt vin

till huvudrätt äppel och päron chilli porcherade karé skivor sedan efterstekta i smör (för ytans skull) mycket möra *L*

till detta en potatisgratäng gratinerad med wiskey cheddar ost

detta serverades med en sås på skyn med grädde och cremefraich

till detta ett kraftigt rödvin .

till dessert en chokad pannakotta med hjordtronsegel och vaniljmarinerade hjortron.

till detta drack vi en kopp iskaffe

senare så blev det en GT i soffan med min älskade flickvän.

God fortsättning till er alla där ute.

Karmatarerskanise
0

Det blev lite ändringar.

Till förrätt åt vi vitlök och chiligratinerad hummer på lite sallad. Så mumsigt :)

Karmatarerskanise
0

Huvudrätt blev då vitlöksgratinerad oxfile och skivad potatis. Glömde fetaosten i salladen ;) Till hade vi bearnaise sås.

Efterrätten hoppade vi över då vi blev så mätta av de första två rätterna ;)

Karmatarerskanise
0

Ser nu att oxfilen inte ser ut som den gjorde på riktigt. Den var röd i mitten, precis som vi vill ha det :) Tog ut den ur ugnen vid 55-60 grader.

Miss_Understood
0

Här är vår middag:

Förrätten först

Miss_Understood
0

Varmrätten

Miss_Understood
0

och till slut dessert :)

Martin
0

Abisko Fjällstation bjöd på följande underbara nyårsmeny.

Till förrätt, hummersoppa med västerbottenstick. (och nyårslöftet får nog bli att bli bättre på att ta matbilder, för det är katastrofalt, jag vet!)

mvh Martin

Martin
0

Mellanrätten bestod av Gravad ren på kavring med pepparrotscreme.

mvh Martin

Martin
0

Huvudrätten blev älgfilé med rotfruktskaka (mycket gott!! någon som har recept på liknande får gärna dela med sig!) samt murkelsås. Det var även en bit grovmalen renkorv samt lingongelé till.

Första gången jag åt älg. Mycket gott måste sägas!

mvh Martin

Martin
0

Efterrätten blev aldrig fotograferad, men bestod av dels diverse dessortostar (grönmögel och brie mfl).

mvh Martin

MaMaMade
0

Filén går väl an…o en långstekt stek m ngn god röra till…men resten! *Uäck* så less jag är!

Du är välkommen på älgmiddag när du har vägarna förbi! Glad

Anne
0

Mm, Marnyman - allt lät jättegott :) Särskilt gravad ren - jag har för mig att jag ätit liknande, och det är riktigt gott.

Aelsklinn
0

Vi hade världens mest goda och opretentiösa middag någonsin på nyår! Men det bästa var nog att vi tog det så lugnt och lagade maten tillsammans. Vi tog rejäla pauser mellan rätterna så vi orkade verkligen äta allt :)

Till förrätt: Brieosttårta med rödlök, honung och rosépeppar. Man bara lägger på ingredienserna på osten (krossar pepparn lätt) och låter osten vara inne i ugnen ca 10 min. Mmm…

Varmrätt: potatisgratäng med vitlök och RIKTIG grädde. Fylld lövbiff (salami och mögelost) samt en god grönsallad och vitlöksbaguette till.

Desserten: (Som vi åt först halv elva, vi började middagen ca kl 19. Så skönt!) Hemmagjord daimglass, på vaniljvisp och krossad dajm. Till det gjorde vi Gino (exotisk frukt som gratineras med vit choklad på). Detta var verkligen pricken över i:t. Jag har aldrig ätit god Gino förut, jag har alltid fått den "överbakad". Men denna blev perfekt med smält vit choklad. Jag ryser vid minnet :)

Sedan gick vi till torget för att pussas in det nya året och se fyrverkerier. Efter det spelade vi sällskapsspel (och drack mycket vin) till kl 6 på morgonen. Världens bästa nyårsafton. Vi hade så mysigt!

Karmatarerskanise
0

#39 Mmm förrätten lät god :)
Vi gjorde precis som er. Tog det lungt, gjorde maten tillsammans och vi började äta vid och var klara vid 10 tror jag :)

Aelsklinn
0

#40 ja, Visst är det så man vill ha det? Bara ta det lugnt i goda vänners lag. Och all mat blev bara extra god eftersom vi verkligen hann smälta maten emellan och bli sugen på nästa rätt.

Förrätten var fantastisk kan jag meddela! Rosépepparn bröt så himla gott mot osten. Själv har jag svårt för rå till halvrå lök. Så nästa gång jag ska göra ska jag nog fräsa löken försiktigt tills den blir mjuk och glasera den sedan rikligt med honung och hälla över osten. Tar lite längre tid och är liiite krångligare, men jag tror det blir ännu godare (om det är möjligt).

Karmatarerskanise
0

Mm jag älskar råå lök :P

ett annat tips om du inte vill ha löken så stark är att efter du hackat löken låta den ligga i kallt vatten och dra en timme.

Martin
0

Anne, gravad ren var riktigt gott. Tyvärr var det bara en väldigt liten bit, hade gärna testat en lite större bit av det. Men är det mellanrätt så är det :o)

MaMaMa, jag noterar och lägger på minnet att det bjuds på älg när jag har vägarna förbi! :o)

mvh Martin

LenaR
0

Letade efter någon huvudrätt som man kan dricka champagne till och hamnade i den här inaktuella tråden ;)  Tänkte fråga Anne (#12) om du kan ge ett detaljerat recept till torsken? Den låter som den kan fungera till champagne!

//Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Karmatarerskanise
0

#44 Det är ändå snart aktuellt med denna tråden igen :)

Martin
0

Dubbelpost

mvh Martin

Martin
0

#45 Snart är väl ändå lite att ta i, en tredjedels år! :o)

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

#47 Det är inte länge för mig, tycker ju resten av året efter sommaren går så snabbt så man inte hinner med. (kan bero på att jag älskar hösten och vintern) ;)

Liss
0

Tycker hela året går fort som tusan.. de är ju bara 3½ månader kvar tills julafton^^

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

LenaR
0

Men ingen som har något tips på huvudrätt som fungerar till champagne…? Förvånad

LenaR
0

Glöm det förresten, jag hittade till Annes matblogg (som jag genast la till som favorit) och jag ska prova hennes torskrygg (fast med hoki eftersom torsken är hotad) med citronsås till (eftersom champagnesåsen som lät så spännande tydligen var äcklig).

Önska mig lycka till i köket!

Skrattande

Karmatarerskanise
0

#51 Lycka till :) Fota gärna det så vi kan se hur det blev :)