Köttfärslimpa
Nu ska jag till att laga köttfärslimpa igen. Enkelt och gott.
Brukar börja med en vanligt färssats. Till detta steker jag sedan lite lök och blandar i. När jag format färsen lägger jag några baconskivor runt den.
Till detta brukar jag göra potatismos. För den har jag grädde och lite smör för då blir smaken bättre än med mjölk. jag steker även lök och bacon som jag blandar i moset så att det blir lite matigare.
För att sätta extra krydda på moset tar jag lite pepparrot (färskriven) och blandar i. Det får inte vara för mycket utan bara så att man känner att det är en viss speciell smak men inte riktigt kan säga vad det är.
tjohooo

Vad smaskigt, köttfärslimpa kräver inte mycket arbete att göra, det är bra och gott. Själv gjorde jag en annan traditionell husmanskost, nämligen kålpudding. Det är riktigt gott det med.
Håller med både #0 och #1. Smarrigt! På ett sätt kan jag tycka att kålpudding blir lite saftigare än köttfärslimpa.
Självklart vill man ha ättiksgurka till.. Som mormor gjorde…
Mvh // Johan

Behöver inte köpa färdig blandning det är mkt godare med egen:
1dl blandning med matlagnings grädde,mjölk och creme frech
lägg i ströbröd och en buljongtärning sönder smulad,salt,peppar låt det svälla hacka lök och blanda runt köttfärsen och forma in i ugnen och öppna ibland och pensla på med lite matfett eller spadet och gör sås på spadet efter lycka till servera med kokta grönsaker, potatis
mvh Linda

Oj läste fel ni gjorde ju egen blandning..förlåt..bacon är faktist gott i men vi brular även ha fårost och eller soltorkade tomater gott,gott