Matlust iFokus

Matlust

Etikettutanför-ämnet
Läst 5977 ggr
Staffan
0

Mikrovågsugn?

Vad kan man egentligen ha en mikrovågsugn till förutom att värma vatten och poppa popcorn? Jag försöker motivera mig att behålla min men hittar ingen anledning…

Mvh // Staffan

tillalex
0

Tina frysta saker, mest det vår gör.

johan
0

Tinar mest mat i min… Alltså när man har någon matlåta i frysen..

Mvh // Johan

Pernilla
1

Min svärmor kokar fisk i micron. Det verkar fungera alldeles utmärkt säger hon.

ledarn
0

Samma här - popcorn och tina frysta matrester…

CBA
0

Till våran följde det med en ångkokningsinsats så vi ångkokar mycket grönsaker och dom blir otroligt krispiga och MYCKET godare än när man "kokar" dom på spisen.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AktieTrader
1

Ledar'n missade du inte det viktigaste, du som har småbarn?
Värma vällingen!! Hur skulle man klara sig utan micro med vällingbarn?

Stenis
0

Först brygger man en stor kanna kaffe, sedan kan man gå hela dagen och värma koppar i micron och behöver inte göra nytt kaffe var gång.

Jag gör mycket snabbluncher i micron eftersom att jag ofta jobbar hemma. In med en djuptallrik med nudlar, frysta grönsaker och vatten, micra två minuter, slå ut vattnet, på med tomatsås, micra en minut. På tre minuter har man en hel lunch!

*Stressis*

Värma frysta matlådor etc, vi brukar göra storkok av köttfärssås och dela in i portionslådor, perfekt när man inte orkar laga mat.

Vi hade ingen micro i under de fem första åren vi bodde ihop och vi saknade aldrig en micro, nu däremot skulle jag aldrig kunna vara utan.

ledarn
0

#6 Nä, vällingen gör jag i kastrull på spisen…

Lite traditioner måste man ge barnen!

Staffan
0

#5 (CBA)

Kan verkligen ångkokta grönsaker bli krispiga?
…och vill man ens att dom ska bli det? :)

// staffan

CBA
0

#9 Ja dom blir krispiga när vi ångkokar dom i micron och inte mjuka och slabbiga som annars.

Jag tycker det ska vara lite tuggmotstånd i grönsakerna, det finns inget värre än när dom är så mjuka att dom bara mosar sönder i munnen *bläk*

Tänk dig tex färsk sparris med hollandaissås och lite gourmésalt på…minst lika god som på resaurangen.

Grönsakerna behåller färgen, smaken och vitaminerna mycket bättre när man ångkokar dom och det kändes verkligen skillnad i smak när vi åt det för första gången.

Men jag antar att man kanske ska vara grönsaksälskare för att uppskatta det ;o)

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Niklas
0

Vi har ingen mikrovågsugn så jag kan inte bidra med några tips alls här. Mikrovågsugn är djävulens påfund. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Staffan
0

#10 (CBA)

Det låter gott! Sparris hör dessutom till mina absoluta favoriter bland alla grönsaker. Blev för inte länge sedan bjuden på sparris som (faktiskt) serverades med bearnaisesås - kanongott!

// staffan

Tom
0

Mikron är suverän!

Glassen direkt ur frysen, in i mikron i 10-15 sekunder så blir den perfekt.

Mikropopcorn så klart! Vad vore livet utan mikropop?

Och sist men inte minst värma (den tidigare spiskokade) vällingen mitt i natten när man egentligen sover men av någon underlig anledning inte ligger i sängen…

Tom

Staffan
0

"Vad vore livet utan mikropop?"

Jag är böjd att hålla med dig Tom, även fast det då innebär att jag måste leva ett rätt fattigt liv för närvarande… ;)

// staffan

manpeace
0

Egentligen kan du göra det mesta i den. Det kräver bara lite extra tanke om du ska laga mat.

Att steka:
Näe, det går inte såvida du inte har en micor med stekfunktioner. Då brukar det komma med en extra liten tallrik som sprider hettan nedifrån . Med en sådan micro kan man faktiskt steka bacon, rosta potatis och mycket mer. Resultatet beror väl på micron men oftast är spisen att föredra trots allt.

Att koka:
Du kan enkelt göra grytor och andra rätter som inte kräver stekning. Här gäller att kolla upp tider eftersom vissa saker kokar igenom snabbare än andra i en micro (beror lite på vattenmängden i råvaran).

AktieTrader
0

Steka bacon kan man göra i vilken micro som helst. Lägg ett dubbelvikt huhållspapper i botten på en tallrik. Lägg 4 baconskivor ovanpå, därefter hushållpapper och 4 baconskivor till fast på tvären och sist papper igen. Full effekt några minuter så har man stekt bacon utan stekos.