Knäckebröd
Hur ofta bakar ni knäckebröd? 
Mitt första försök:
Det här behövs till ca 40 st.
- 50 gram jäst
- 5 deciliter rumsvarm mjölk
- 1 tesked salt
- 1/2 matsked kummin
- 1 liter rågmjöl
- 100 gram rumsvarmt margarin eller smör
- 1/2 deciliter rågmjöl
- cirka 1 1/2 deciliter vetemjöl
Smula ner jästen i en bunke. Häll på först lite av mjölken,
sedan resten och lös upp jästen. Tillsätt salt, kummin och
rågmjölet. Arbeta samman det till en deg och låt den jäsa ca
20 minuter.
Arbeta in matfettet och det resterande råg- och
vetemjölet i den jästa degen. Degen får inte bli för hård.
Låt jäsa ytterligare cirka 30 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 4 bitar.
Kavla ut dem till plattor. Använd en kruskavel till de sista tagen.
Skär i bitar, cirka 6 x 11 centimeter.
Grädda i 275° C cirka 6 minuter.
Tjuuuuusigt! Hur ofta? Eh, ja, aldrig. Men jag är rätt sugen, särskilt efter att ha börjat köpa Wilma's goda knäcke, som är typ handbakat.
Jag har heller aldrig bakat knäckebröd men funderat lite på det. Jag brukar emellertid köpa från en på jobbet som har som extraknäck att baka knäckebröd. Väldigt goda. Men hon har en hel del från i det också. Tror att det är framförallt sesamfrön.
jag bakade knäckebröd i julas för första gången, skulle ge bort i julklapp till svärfar som "har allt". Jag använde något Anna Bergenström-recept som vanligt och det blev stora goda hårda kakor med mycket rågsmak, precis som jag vill ha dem. Min morfar är slöjdare och har gett mig en stor rund flat brödburk där de fick ligga efteråt.
Själva baket var jätteroligt, men tar lång tid och är ganska intensivt. Det är ingen idé att dammsuga före, man får ändå göra om det… Och det blev varmt som sjutton av ugnen som man öppnar och stänger hela tiden, jag fick ta på mig shorts till slut! Jag ska absolut baka i jul igen.
Jag har inte heller bakat knäckebröd tidigare!
Ska verkligen testa detta recept som inte alls ser svårt ut!
Tack för receptet: Elena D :)
Kram
Har länge tänkt prova på men har inte kommit mig för. Nu kanske jag blir sporrad. En granne hade köpt ett särskilt julknäcke m koriander i som var jättegott…kanske jag testar att slänga i lite.

Nej inte jag heller.. men nog blev jag sporrad… verkade ju inte vara så svårt.