Resemat
Var har ni ätit den bästa respektive sämsta resematen?
Sämst, vegetarsikt i Malaysia: Överkokt kål med uppblött, soggig tofu i brun genomskinlig sås.
Bäst, vegetariskt i Indien i liten by under strömavbrott: Kryddat ris i glada färger massor av olika såser, gytor och helt nybakat chapati.

Bästa maten; indiskt på Hussain's i Stratford upon Avon. Sagolika, subtila kryddblandningar…
Sämsta maten: på delad förstaplats; all mat i Tallinn, totalt utan smaksättning och trista råvaror (och t o m mögligt en gång…), samt det mesta på Azorerna, fina råvaror, men totalt smaklöst och dåligt tillagat.
Kul tråd-idé! Jag begränsar mig dock till land…
Bäst i Singapore: äkta kinesmat från ett hål i väggen i Chinatown - soppa med olika goda småplock för en rimlig penning. Nylagat, rykande hett och fräscht
Sämst i Singapore: friterade jätteräkor från en fin restaurang vid vattnet. Vi skulle flyga hem och ville festa till det ordentligt, men lagom tills planet lyfte var matförgiftningen ett faktum. Jag har aldrig i hela mitt liv varit så sjuk, och till på köpet ombord på ett flygplan. Burr.
Thaimaten slår det mesta…i Thailand alltså o inte på turisthaken. Undantaget Similana Resort i Khao Lak, iaf för 1½ år sedan.
Maten i Guangdong var inte heller så dum jämfört m den vi åt i Beijing o Sichuan. Smak men inte brännande pepparsmak el helt smaklöst som i B o S. Fick stekta nudlar m grönsaker, räkor o bläckfisk på ett ställe…namnam!

Mmm. Crêpes-ätande (galette, om man ska vara noga, crêpes är ju den söta varianten) i en liten Korsikansk hamn. Man beställer in en "Complète" och får en välfylld pannkaka med skinka, ägg och ost som är rinnig och kladdig och smakar underbart. Till det dricker man en inhemsk äppelcider som är torr torr torr. Havet doftar salt och det finns massor av flanerande människor att kika på. Ibland är det enkla det godaste.
… fast Couscous i Sousse, Tunisien var inte heller dumt. Couscous på riktigt, så att säga. Eller de där halstrade småfiskarna i den lilla bergsbyn Sperlonga i Italien. Eller…
Sämst måste nog vara trekantsmackor på ett mögligt hotellrum i London. Fast oj, vad kul jag hade där…
Sämst
Buffe på Kinarestaurang i Monterey Californien.
Bläckfisken som såg så smarrig ut gick inte att dela på varken med kniv eller tänder. Den fullkomligen skuttade iväg..
Bäst
Buffe i Las Vegas. Fanns oändligt mycket att välja på.. 6-7 olika "restaurangmöjligheter" i buffeform på en och samma plats. Nackdelen var att få stå i "bergochdalbanekö" för att komma in och äta i den jättelika lokalen.
Lovisa