Röda vinbär
Någon som har något bra tips/recept på vad man kan göra med röda vinbär? Baka något, göra saft eller gelé eller liknande.
Röda vinbärstårta/bakelse gjorde jag häromdagen. Jag använde detta recept:
Mixa 200 gram mandel + 100 gram aprikoser i en matberedare, tillsätt 2-3 matskedar rom eller annan sprit (alternativt apelsinjuice), så den blir som en smulig deg.
Fodra en pajform med plastfilm och tryck ut degen i denna, strössla cirka 0,5 deciliter kokos på degplattan som man tryckt ut. Ställ formen kallt för att stelna och torka upp något.
Ta upp bottnen ur formen och lägg på ett fat. Ha på vispad grädde och bär.
Jag hade ingen kokos så den skippade jag + jag är ensam hemma så jag ville inte ha en hel tårta så jag gjorde en 1/4 del av receptet och gjorde 2 små rundlar av bottensmeten så jag fick 2 bakelser istället (så det blev mumsigt fika i 2 dagar). Jag hade enbart röda vinbär på och det blev riktigt gott ihop med den nötiga bottnen och grädden.
GI vänligt är receptet också det finns varken vitt socker eller vetemjöl i + den gick väldigt fort att göra.

jag brukar frysa, får varje år en 6-8 liter (på EN buske!) sen man kan göra paj, muffins, gelé och när barnen var små/mindre jag har gjort även saft.
Mycket godare pch inte minst nyttigare än köpesaft.
Låter bra.
#2 Hur gjorde du saften?

här är receptet:
2 liter röda vinbär
8 deciliter vatten
6 deciliter Strösocker
eventuellt 1 matsked Vaniljsocker med äkta vanilj
1 kryddmått natriumbensoat
Skölj bären i vatten. Lägg dem i en rostfri gryta och häll på vattnet. Koka upp och låt sjuda i 10 minuter under lock.
Mosa bären mot grytans kant. Häll upp bärmassan i en silduk och låt självrinna i 30 minuter.
Häll tillbaka saften i grytan. Tillsätt sockret och sjud i 10 minuter. Tag grytan från plattan. Skumma väl.
Tag upp lite av saften och rör i vaniljsockret och natriumbensoatet i detta. Rör därefter ned det i saften.
Fyll röd vinbärssaft med vanilj på varma, rena flaskor. Förslut. Förvaras kallt.
Kan göras även utan natriumbensoat, då ska du frysa i exempelvis väl urtvättade mjölkförpackning och ta fram undan för undan.

Röda vinbärssaft är bland det godaste som finns!
Har aldrig prövat med vanlij, kan tänka mig att det inte blir riktigt lika syrlig och fräsch smak men jag skall absolut prova det i år!
I år fick jag en hel hink med röda vinbär av grannen, de orkade inte göra mer saft o sylt själva så nu har jag vinbär så jag kan gödsla med dem!
En barndomsklassiker är vinbärsjumjum: mosa solvarma/någto värmda röda vinbär med socker efter tycke o smak och njut till glass.
Sylt tillsammans med hallon är jättegott.
AltaVista
Hur gjorde du pajen med röda vinbär? Är mycket intresserad