Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 935 ggr
Staffan
0

Användbara kryddor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick för en tid sedan en present, från en kompis som varit i Tunisen, som jag inte vet vad jag ska göra med. Har ni några förslag eller ska jag förpassa presenten till det "runda arkivet" ? Glad

// Amatör i köket

Kiara
0

Du bör noga ta reda på vad som finns i påsarna, för det är inte säkert att allt är kryddor om ens ätbart. Annars brukar jag köpa mig en ny krydda till köket för att förnya smakerna på maten, som andra köper blommor vilket jag också köper för att för nya hemmet. Jag testar lite granna försiktigt och oftast blir det gott, det är säkert inget fel på den gåva du fått så använd den om du bara vet att det säkert är krydda i påsen J

Pernilla
0

Ooooh! En del av dem är ju självskrivna. Harissa är gott-gott-gott men starkt-starkt-starkt, det verkar ju dessutom stå på den påsen att du ska ha den till couscous. Couscous är gott och väldigt lätt att fixa även för någon som påstår sig vara en ovan matlagare. Köp ett paket härliga couscousgryn och tillaga efter recept på paketet, det går på max tio minuter. Tillsätt olivolja, lite harissa och massor av hackade goda grönsaker. Mums.

Timjan och rosmarin är alltid suveränt - i pastarätter, till vilt.

Myntathéet får du väl dricka upp bara?

Spiskummin (Cumin) är fantastiskt i chili con carne eller texmexrätter.

Vill du att jag fortsätter? Flört

Anne
0

Tja, det mesta där har sin givna plats i mitt kök Glad Börja med att köpa trevliga, täta glasburkar och häll över de du tycker luktar och smakar gott. Och sen är det bara att leka. Glad

kayaker
0

Paprika, spiskummin, koriander, mintte, curry, kummin (gissning baserad på att kummin heter Carum carvi på latin), timjan, fyra kryddor för couscous, saffran(!), rosmarin, anis och harissa. Idel intressanta saker såvitt jag kan se. Som ett alternativ till runda arkivet kan du skicka kryddorna till mig istället. Flört

Staffan
0

Tack för alla tips! Jag får helt enkelt experimentera lite med dem. Tror jag börjar med timjan, rosmarin och te - de verkar mest bekanta. Glad

Kayaker, det fanns faktiskt 3 likadana kryddpaket i lådan. Om du skickar mig din adress i ett privat meddelande och lovar att återkomma med en kommentar om vad du tyckte så lägger jag ett paket på lådan.

// fegisen