Limekyckling
Supergod och snabblagad middag - receptet kommer faktiskt från SVT:s program Landgång som råkade vara en av rätt få saker som sändes på SVT Europa när jag var nere i Spanien. Tramsigt program, men underbar kyckling - så det är väl värt ett försök. Jag har ändrat proportionerna lite, framför allt lär det bli väldigt lite sås i originalreceptet.
Limekyckling med vitlök och honung
2 portioner
2 kycklingfiléer, delade i bitar
2 lime
2-3 klyftor vitlök
2 matskedar honung
2 deciliter grädde (valfri fetthalt - jag använde ICA Mager Visp den här gången, men det blir säkert finfint med ännu smalare om man så vill.)
salt, svartpeppar, krossad torkad chili
Riv skalet på limen, och pressa dem. Pressa vitlöken, och blanda ihop med limeskal och limesaft. Bryn kycklingen, salta och peppra. Häll på grädden, och tillsätt lime-vitlöksblandningen. Låt småputtra tills det har reducerat ihop - cirka 5-10 minuter är lagom. Tillsätt honungen, smaka av med chili och eventuellt mer salt. Servera med basmatiris och lite grönsaker.

Det där lät ju jättegott 
Men jag är totalt kass på det där med chili, för mig betyder bara ordet chili att det är nått som är HETT.
Nu vet jag att all chili inte är "kalla-på-brandkåren-starka" men kan du hjälpa mig igenom chilidjungeln.
Är det torkad chili som ska vara i eller färsk?
Står det på prislappen i grönsaksdisken vilken hetta de olika chilisarna har?
Jag har alltid backat om jag hittat recept som för övrigt verkar bra just för att det står att det ska vara chili i. Jag vågar inte chansa helt enkelt och råka köpa fel sort.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Förlåt, jag borde specificerat lite. Jag använde torkad italiensk chili - peperoncino. Jag har fått en påse av en mycket snäll italiensk kontakt (vinkar till Ilva som är medlem här) och jag har även lite i en kvarn som jag tror jag plockade upp på matmässan för ett par år sen. Den är riktigt stark. I originalreceptet är det ingen chili, men mycket grädde och honung kan bli lite väl mastigt utan något starkt, tycker jag. Så - lite chili alltså. Jag skulle nog inte använda färsk i det här receptet, men däremot lite chilipulver, cayenne eller för all del en knivsudd sambal eller annan chilipasta tror jag skulle göra susen.
Annars vad gäller chili i recept brukar jag använda "vanlig" röd från matbutikerna. En tumregel är att större är svagare än mindre, och gröna är svagare än röda. (Gäller inte jämt!) Ofta står det bara chili eller spansk peppar, och då är det oftast inte jätte-hett. Står det däremot sortens namn, då brukar det ofta handla om lite hetare grejor. (Och det klarar inte jag av, feg som jag är…)

"Hett" tips - chili går utmärkt att odla i köksfönstret. En mycket tålig planta, har jag upptäckt (är ingen fena på växter…). Köpte en liten planta för två år sedan. Har haft färsk chili året om sedan dess.

Ok, cayenne pulver har jag sambal vågar jag mig inte på efter att min käre far skulle göra wok en gång och i receptet stog det " en knivsudd sambal".
- Vaddå en knivsudd, tänkte gubben och tog en halv tsk!
Behöver jag tillägga att det vart oätligt 
Men envis som han var så skulle han äta det han hade tillagat… klädplagg efter klädplagg åkte av och måltiden slutade med att han satt sjöblöt endast i kallingarna och åt 
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Börja du med att göra den utan chili alls, och smaka av. Vill du ha den hetare kan du ta i lite cayenne, men annars är det säkert bra ändå.
#5: Så lite som en halv tesked sambal skulle jag aldrig orka öppna burken för. Jag brukar köra ner en matsked eller så för stt få litet mer sting på käket.
#0: Chili är väldigt oprecist att skriva i recept - många syndar på den punkten - då det finns otroligt många olika sorter av väldigt varierande styrka. I och för sig så lämnar det ju en del öppningar för att välja efter eget tycke och smak men smakupplevelsen kanske inte blir densamma om någon tar Habanero medan någon annan väljer Anchochili.
Tja, i mina affärer finns det liksom oftast bara "chili". Största valmöjligheten är röd eller grön. Kul. Fast krossad chili - okej, för mig är det automatiskt bara torkad som finns då ju. Ska genast lägga till att det gäller torkad.Och det är förstås efter smak - gillar man starkt tar man mycket, gillar man inte det tar man en gnutta.