Pasta-maskin
Jag har köpt en pastamaskin till maken (och mig
) i födelsedagspresent - shhhh - och önskar lite roliga tips på pasta, olika smaksättningar, eller bara bra grundrecept. Någon som har och vill dela med sig?
Jag har redan förstått att man bör använda durumvete för att det blir kladdigt med vanligt vetemjöl….
Åh, kul! Jag gör så här - jag använder alldeles vanligt vetemjöl, eller vetemjöl special, och det funkar utmärkt - och så ca 100 g mjöl per person, och sen.. åh, nu var det ju ett tag sen. Säg ca 400 g mjöl, 2 ägg och 3-4 äggulor. En gnutta vatten. Jag använder ingen olja i min deg. Kör ihop i matberedare - du märker om det bara är smuligt, då kan du tillsätta en till äggula, eller ett till ägg. Blir det kladdigt tillsätter du mer mjöl, pastadeg ska vara silkig.
Sen brukar jag forma degen till en tjock rulle och lägga i plastpåse i kylen en halvtimme eller så. (Inte nödvändigt.) Ha den i plast hela tiden, och skär av en skiva i taget och jobba igenom pastamaskinen. Degen torkar jättelätt, och då går den inte alls att arbeta med - då kan några få droppar vatten inarbetade i varje bit fungera.
Hoppas du får roligt med din maskin! Färsk pasta är busenkelt att göra och lätt att variera med tex. färska kryddväxter, saffran eller något annat gott. Jag *har* gjort en chokladpasta med kakao i degen till ett recept på min blogg, men jag vet inte om det var värt besväret.. :)
Jag har ingen pastamaskin själv men skulle gärna vilja testa någon gång, det ser ju så roligt ut. Läste en engelsk mattidning häromsistens där de hade kavlat in hela blad av kryddväxter i degen, alltså först kavlade de två tunna sjok och så lade de ihop sjoken med hela blad av persilja och basilika och vad det nu var emellan, och så kavlade de igen så tunt det gick, så bladen liksom syntes som silhuetter i pastan. Otroligt vackert och lät inte så himla komplicerat faktiskt.
Bästa pastareceptet tycker jag Jamie Oliver har - degen blir lättarbetad. Är just nu på semester, men du har kanske hans kokböcker.
Ett tips är att göra stora satser när du ändå är igång. Färsk pasta går utmärkt att frysa och ta direkt från frysen ner i kokande vatten när du behöver.
Det går alltså bra att göra degen i maskin? Har usla händer så jag fixare inte att knåda själv.
Oh ja, jag gör alltid degen i matberedare. Med reservation för att stora satser ska du nog göra i typ assistent - det blir ganska tungt.