Pålägg
Jag blir så förtvivlat less på sån där skinka i storpack som bara smakar plast! Vad gör de med den?
Jag tycker att Lönnebergaskinkan är rätt god, och enrisrökta skinkor i allmänhet. Vad har ni andra på mackan?
Jag snöar in… just nu är det bara grovt rågbröd (typ rågkusar) med leverpastej och skivad tomat som gäller. Annars oftast ost, rätt sällan skinka. :)

Ost, ost, ost… Tomat, gurka, paprika…:) Ibland keso, vegopastej m m. Sällan marmelad, och då bara på rostat bröd eller scones. Men inget slår liksom ost!

Några favoriter…:
Leverpastej & smörgåsgurka
Ägg & kaviar
Potatis & senap
Makrill & lök
Ost & röd paprika
Skinka & tomat
// s

Just det, ägg inte att förglömma, men bara vitan…:)
Makrill och lök låter perfekt att börja dagen med när man har många viktiga möten…:)
Kanske borde det startas en smörrebrödstråd? Eller skrivas en artikel om olika sätt att variera mackan på?

Riktigt osötat grovt rågbröd (typ danskt/tyskt) + matjessill + ägg + gräddfil. Ätes helst med kniv & gaffel å en öl. Tröttnar aldrig på detta.

Ska man lyxa så är ju parmaskinka ett suveränt pålägg. Annars är den svenska klassikern ägg och kaviar inte dum. Skinka och senap på hårt bröd är en annan favorit. Eller varför inte brie och salami.
Oskar
Italiensk Fiorucci är kanon! Annars så är helt vanlig billinge ost kanon!

mortadella! mkt prisvärd, dock rätt fet italiensk korv, ätes med fördel på ciabatta eller italienskt lantbröd med lite tomat och olivolja.

cheddar
cheddar + marmelad
cheddar + skinka
cheddar + senap + skinka
I övrigt varierar jag en hel del :-)
Leverpastej + ättiksgurka
Prickigkorv
Rostbiff + remuladsås + rostad lök
Lingongrova och nutella =mums
Choritsosalami
Kallrökt skinka
Skivade middagsrester som köttbullar, köttfärslimpa, pannbiff, kotlett allt med majonäs och ev lite svartpeppar.
Värmd stekt panerad fisk + remuladsås.
Ägg och sill (helgmornar)
Makril i tomatsås
Detta finns aldrig på min macka
Sallad, gurka, paprika (äts för sig själv),
På två olika mackor har jag tomat aldrig annars.
Tomat + salt +mycket peppar
Camenbere + basilika + olivolja + tomat i en bagette
Tillalex, det är en höjdamacka, funkar alltid

Tar det som finns i kylen. Oftast kokt skinka eller Kalles randiga. Då jag är laktos allergiker så blir det inte mycket ost tyvärr, för det är så gott med vanlig hushållsost och grönsaker på mackan. Det är väl mest på helgen som jag har tid att äta smöråsar annars slafsar jag i mig lite havregryn, mjölk och socker och springer till bussen.

Såhär ser min frukost ut =)
Phiadelphiaost med avokado o örtsalt.
#9 Kvibille? Mums!

#12 Kvibille!
Ibland har jag svårt att hålla mig borta från den. En gång åt jag upp en såndär 2,5kg's på 3 veckor alldeles själv. Det kanske är lite för mycket för figuren :-)

#9 Japp, ser ut som om vi har likadan frukostmacka på helgen :)

Oj, man känner sig lite torftig och fantasilös här…:) Just det, glömde Philadelphia ost eller annan trevlig mjukost emellanåt, när man vill vara lite crazy och ta till lite extra i sammanhanget…

#14 Och på kvällen passar den bra med en öl och en snaps med. Det skippar jag på mogonen :-)
#16 Ja, på morgonen kan man skippa osten! 

Hmmm… keso och kiwi är oväntat gott på grovt rågbröd.
Brynäslimpa m tomatskivor o generöst m kryddpeppar ovanpå… för er utanför gävle-regionen så motsvarar brynäslimpan vanlig skivad skogaholms…

Fast jag tycker nog att Brynäslimpan är godare. Men det kanske bara är inbillning. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hej Anne,
Vad roligt att denna sida finns för oss matglada, tack!
För oss som också behöver tänka på vikten vill jag rekommendera mosad banan på grovt bröd eller min barndoms favorit till nybryggt te-hyvlat Anjopäron på nyrostad franska!
Anita
Anita, vad gott det låter med päron på mackan! Det måste jag prova! :)
oh. lönnebergaskinkan är bäst!

Rökt kalkon är suveränt på smörgås, särskilt tillsammans med antingen naturell Philadelphia eller med Cremé Bonjour Softspread Soltorkad Tomat. Ännu godare om man lägger det på ett riktigt grovt bröd eller på Grekiskt lantbröd :)
jag köpte en bok som heter Brödglädje för ett tag sedan och där fanns en hel sida med förslag på pålägg, bl.a. kallt rotmos (?). Hmm, vet inte om det lockar.
Till frukost gillar jag (tyvärr) sött på mackan. Ost och sylt eller marmelad är smaskens! Men brödet ska vara grovt och mörkt. Grönsaker går bort på frukostmackan, förutom saltgurka till leverpastej. Konstigt, för jag älskar grönsaker annars. Något som är gott på mackan vid andra tider på dygnet är överblivna hemgjorda köttbullar eller pannbiff. Och godaste varma mackan är med kokta jordärtskockor och svampstuvning…
Här blir det rökt skinka ofta från Scan el Pärssons. Har de nyförpackad när jag är uppe i samhället köper jag Vindelrökt skinka från vårt lokala rökeri. Faktistk billigare kilopris jämfört m den pressade vacumförpackade!
Har blivit rökt kalkon på slutet o jag fallit för Scan´s skinka m bacon o vitlökssmak…säkert livsfarlig men jag får mina ryck. Kan det vara hormonerna? ;)
Jordärtskockgratäng på rostat bröd o en dusch citronsaft över står högt i kurs men det är inte så ofta vi har det hemma.
Lyxmacka ibland: ruccola, salami, brie o torkade tomater.
Bröd vi äter: Malax-limpa, Längtan (sonen´s måste) o grovfranska.
Rotmos på tunnbröd var länge sedan…ack så gott…el varm märg o lite salt…yummy! :)

Jag vet faktiskt inte när jag åt en macka senast…. Äter alltid bara gröt till frukost…. I och för sig brukar jag baka scones ibland, och då blir det marmelad på…

någonting som jag och min sambo har svårt för att slita oss ifrån är en Dansk Leverpastej som man kan köpa på ICA MAXI. Den är från GOL med danskt Ö om någon förstår vad jag menar(O med ett snedstreck i). Den ska serveras på ett grovt bröd med smörgåsgurka på. MMMM, så gott.
Saltkött på mackan e finfint :)
Jag vet att detta kan låta som en mycket märklig kombination men jag lovar det är värt att prova.
Börja med smör/mjukost eller annar klister, lägg sen på ett salladsblad och någon god smakrik skinka eller kalkon/kyckling. Fortsätt med några skivor ägg därpå riktligt Keso och nu till det som många rynkar på näsan åt nämligen sylt eller marmelad på toppen.
Detta är speciellt bra för alla de som inte sycker om smaken av ägg (allt annat tar över) men vill äta det pga av näringsinnehållet.
Annan lyckad kombination är Keso blandat med äpplemos, äpplebitar och kanel. Lite finmald kardemumma på toppen och detta smakar äpplekaka !!!!!!!
PS: KESO = världens bästa pålägg med mera

Man kan ju köpa skinka i charken (stavas?) =) Det är gottt

E-hjo: är det någon särskild skinka du tycker om? Själv är jag svag för enrisrökt…mjumm….

#32 Hmm… Ja, enrisrökt är gott och så… åh, kommer inte ihåg vad den heter men det är med en liiiiten kant med typ paprikanånting eller nåt sånt… jättegod!

Mmm, det är härligt med "kanter", typ soltorkad tomat eller paprika… (ojojoj, snart blir jag tvungen att attackera en nattmacka…)

Keso. Helst den med rostad paprika, men även feta eller lök är gott och sen tomater, champinjoner, lite avokado, sallad. Perfekt. Brödet ska vara halvgrovt. Och så en specialare som jag började med när jag blev veggo. Istället för skinka på vörtbördet till jul äter jag messmör med mesost på och sen smörgåsgurka….!!

Jag tycker faktiskt att det är jättemusmigt att ha bitfri jordgubbssylt på mackan! haha 

Netto har en sorts skinka (flera förresten, men den sorten vi tycker bäst om) fylld meg soltorkade tomater, den heter pommedore, sen det finns en lokal leverkorv, rökt - ingeting för bantare
- men gott!
den rökte leverkorven har både ICA och Konsum

och förresten, det är gott med olivphiladelfia under skinkan