Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 5400 ggr
Maja
2008-06-16 21:48
0

Billig mat

Som blivande student har man ju inte några stora summor pengar att spendera på mat. Det ska ju utöver detta betalas kurslitteratur, hyra, räkningar m.m. Jag har funderat och funderat - vad är bra att äta när man är student (om man helst vill leva på annat än nudlar och vatten)? Glad

Jag har diabetes (typ 1). Detta leder till att jag helst inte ska stoppa i mig vad som helst, utan gärna långsamma kolhydrater, men ja, vad ska jag kunna laga för mat?

Därför behöver jag eran hjälp!

Kan ni ge tips (gärna recept) på mat som är billig att laga och gärna lite nyttigare? Glad

Mandysan
2008-06-16 22:12
0

Olika slags soppor typ Potatis & Purjolökssoppa kanske? Sen blir ju storkok alltid billigare än att bara göra "för dagen" Glad

siberlina
2008-06-16 23:10
0

Försök att lära dig att äta grönsaker, för det är så nyttigt och ganska billigt, broccoli är nyttigt. Äpplen är  bra att alltid ha tillhands, då vet du att du får i dig viktiga näringsämnen, morötter är bra också. Tag fram ett  ungsfat blanda ihop olika grönsaker du tycker om,  ställ in i ungnen, häll gärna på någon god sås.  När den är  klar, typ sötsur sås.

Maja
2008-06-16 23:16
0

#1 - Smart! Man kan ju göra de lite "matigare" genom att ha i pasta/potatis också! Glad

#2 - Grönsaker äter jag mängder av! Glad Ungsrostade rotfrukter är ju supergott det också! Glad Speciellt rotfrukter brukar väl vara billigt runt hösten va? Glad

Martin
2008-06-17 01:03
0

Med fläsk/bland/nötfärs kan man göra en hel del och få det skapligt billigt, gärna om man köper storpack också. Storkok tjänar man på, och har man mat i frysen brukar det kunna bli lite nyttigare också - det blir inte lika lätt att man går iväg och köper något någonstans.

Potatis är ganska billigt allt som oftast, och gör ju att man kan göra ganska matiga rätter. Kan ju göra hasselbackspotatis, råstekt potatis, kokt potatis och allt möjligt. Får man kokt potatis över är det oftast väldigt gott att steka upp dagen efter.

mvh Martin

Hoppfull
2008-06-17 11:56
0

Att använda krossade tomater som bas i såser, soppor med mera är väldigt billigt med. Det åt jag enorma mängder av när jag var nyskild ensam arbetslös tvåbarnsmamma.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

MaMaMade
2008-06-17 12:35
0

På Kolhydrater iFokus finns det massor med recept på ytterst goda maträtter som inte är för dyra att laga till. De är även nyttiga, särskilt för diabetiker. Min och familjens favoriter är laxpuddingen och fläskfärslådan.

Om du har tillgång till en frys (ett gott råd är att du skaffar dig en mindre frys att ha på studentrummet om du inte bor i lägenhet) ska du passa på att handla på dig de dyrare ingredienserna till maten när det är extrapris. Fläskkarré och kotlettrad är det ofta extrapris på. Skär upp i lämpliga bitar till 2 portioner och frys in eller så tillagar du hela biten på en gång och delar upp efteråt. Fast kött är godast nytillagat. Fläskkött brukar vara billigt efter jul då det mest gått skinka av grisen; sidfläsk o fläsklägg energispäckat protein, står man sig länge på under tentorna. Köttfärs; gör en stor låda och frys in i portionsformar.

Rökt lax; behövs lite för att smaksätta en rätt. En mindre bit räcker till flera måltider. Laxsoppa; gott, näringsriktigt och rejält mättande.

Lidl har många bra tyska korvar utan alltför mycket tillsatser, till ett bra pris så kan även Willy´s ha. (Scan´s är tyvärr bara skit; en massa socker, stärkelse och tillsatser i.)

Måste gå till den lilla ny blöja behövs återkommer när jag samlat tankarna. Skrattande

Maja
2008-06-17 13:49
0

Tack för hjälpen! :D

Martin
2008-06-17 13:49
0

Kassler brukar man kunna hitta billigt också. Kan användas till en mängd maträtter, allt från att bara skiva och steka till att tärna och göra kasslerlåda eller någon gratäng.

En enkel gratäng som jag gör ibland är att koka upp ris (cirka 1½-2 deciliter per person) och sedan lägga det i en ungsfast form. Skiva kassler (100-150 gram per person) lägg den över riset. Jag brukar även strimla paprika, gärna röd och grön för att få lite färg på maträtten och lägga det över också.
Fräs lök (vill man ha lite smak på den kan man låta den fräsa med lite curry, som passar mycket bra till kassler) och häll sedan (ner i stekjärnet) på cirka 2 deciliter grädde (om man tänker sig att man gör till 4 personer med 8 deciliter ris och 400-500 gram kassler) och chilisås efter smak, lite buljong har jag i ibland också. Låt koka upp och häll sedan detta över gratängen. Vill man kan man strö riven ost över. Cirka 25-30 minuter i ugn på 225 grader, och allt är klart!

Sedan ett sopp-recept som jag kidnappat från någonstans kanske härifrån? Har tyvärr missat skriva ner var jag tog det ifrån Skrattande

Soppa med broccoli och ost

2-3 portioner

en bunt broccoli
1 gul lök, hackad
2 medelstora potatisar, tärnade
1 stor klyfta vitlök, hackad
1 röd paprika, tärnad
smör
salt, peppar, chilipulver, spiskummin, chipotlechilipulver (kan uteslutas)
2 matskedar mjöl
1 3/4 deciliter vispgrädde
150 gram riven ost

Börja med att ansa broccolin. Skär av små buketter från stjälkarna, trimma bort nedersta tredjedelen på stjälkarna, och finhacka resten. Koka broccolibuketterna i lättsaltat vatten i 2-3 minuter. Ta upp med hålslev (spar vattnet!!) och lägg i en skål med iskallt vatten. (Då behåller buketterna både färg och konsistens.)

Smält smöret i en stor kastrull. Fräs lök, vitlök, paprika, potatis och de hackade broccolistammarna i 5-6 minuter tills de börjar mjukna. Tillsätt salt, peppar, chilipulver, spiskummin och - om du har - chipotlechilipulver. (Jag ger som vanligt inga mått - du får prova dig fram. Börja med lite.)

Tillsätt mjölet, och fräs i två minuter under omrörning. Tillsätt sen cirka 6 deciliter av det sparade kokvattnet från broccolin. Lägg på lock, och låt småkoka tills potatisen är mjuk, cirka 10 minuter.

Häll i grädden. Tillsätt osten, och låt den smälta. Ta sen din stavmixer och mixa soppan i ett par sekunder. Den ska inte bli helt slät, utan bara lite mosig. Om du inte har en stavmixer kan du köra ca halva soppan i en helt vanlig mixer eller matberedare. Smaka av med mer kryddor. Lägg i de kokta broccolibuketterna, och låt dem värmas i soppan i ett par minuter. Servera direkt.

Blev för mycket för två personer - det hade nog räckt till tre, i synnerhet om du serverar bröd till, eller äter det som lunch. Eller inte är vrålhungrig, förstås.

mvh Martin

paronskrutten
2008-06-18 00:57
0

#8 Åh, rislåda är gott! Glad

Helena

Maja
2008-06-18 02:19
0

Tack Martin! Skrattande

Martin
2008-06-18 03:07
0

Hehe, ingen fara. Och gratängen går ju såklart att göra med mycket mer än bara kassler. Kyckling (jag steker först på den så att den blir "nästan färdig", sedan cirka 20 minuter i ugnen  en snabbvariant är ju att köpa färdiggrillad kyckling (cirka 20 spänn för en halv) och bara lägga på riset när det är klart).

mvh Martin