sås till lax?
Vad kan man ha för god kall sås till grillad lax?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag brukar bara köra egen på creme fraiche och kryddor och kanske lite majonäs i också.
Tycker kalla såser är det godaste till fisk. 
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#1 vilka kryddor rekomenderar du?
_**/Mvh Anne
Åh. Brukar ju bara slänga i något gott. Ska kolla kryddhyllan. 
Men salt och peppar är ju basic, sen tycker jag de är gott att ha i löjrom till lax.
Annars gillar jag örtsalt och dragon. Hum jag har visst svårt för att förklara det här
jag brukar faktist bara ha i lite på smak som jag har här hemma.
Det finns en krydda (lösvikt eller på burk) som heter "Persillade" (till exempel Santa Marias).
En burk minifraiche eller liknande (vad man känner för) och sedan blandar man och smakar av tills man tycker det är lagom. Passar mycket bra med lax!
Även minifraiche (eller vilken man nu vill ha) blandad med svart- och röd stenbitsrom är susen!
mvh Martin
Creme fraiche, fiskrom, dill och majonäs. Smaka av med salt och peppar.
Creme fraiche, finhackad rödlök, Kalles kaviar, torkad dill. Eventuellt lite aromat. Gör den dagen innan, den är bäst när den har fått dra ett tag.
Jalking har en poäng, rödlök i såsen är jäkligt gott! Skall du dock göra sås på rom så föreslår jag att lägga i rommen strax innan servering, eller någon timme innan. Annars tar den vita såsen lätt färg av rommen på ett i mitt tycke ofördelaktigt sätt (främst av den svarta rommen).
mvh Martin
Till lax är enbart crème fraiche överlägsen, tycker jag personligen. Laxen har en så god smak i sig själv. Slänger hellre på lite purjolök, smör och några nypor farinsocker på laxen istället. Ska det ändå vara något till blir det stenbitsrom, som jag dock föredrar på sidan om, då den lätt mosas om man ska röra om den.
Ja rödlök glömde jag ju, det måste man ha i 
Ja persillade är gott! det köpte jag för ett tag sen,
även rödlök är ju toppen,
sen ska ju citronpeppar vara gott till fisk.
Citronpeppar är kanon, men jag brukar vända laxen i det innan jag steker den - och inte lägga det i såsen.
"klassisk" midsommarsås, minifraiche (eller gräddfil) med klippt gräslök är också gott, även om det inte är midsommar. 
mvh Martin
i creme fraiche/gräddfil/10% youghurt kan man ta följande:
Mosad ädelost och svartpepper
Hyvla lite parmesanost över den varma laxen, ha finhackade soltorkade inlagda tomater i creme fraiche.
Hackade oliver, lite vitlök och citronskal
Kapris och rödlök
Dijonsenap och vitlök, ger extra sting
Finhackade mixade färska örter ta vad du tycker om
Bon Apetit

Tack för alla tips
Det blev en sås gjord på gräddfil, pressad vitlök, salt och citronpeppar 
_**/Mvh Anne