Brysselkexfråga
Jag har lovat en kompis att baka till hennes dotters dop nästa lördag och funderar på Brysselkex, mest för att jag har en klar idé för hur de ska se ut. Brysselkex ska ju rullas i färgat socker och jag tänkte (även om jag är feminist och egentligen emot att befästa könsroller blablabla) riktigt "tjeja" till det, bara för att det är kul och för att min kompis skulle gilla det, rulla kakorna i rosa socker och sedan dekorera varje kaka med en liten rosa sockernalle som jag har hittat i strösselhyllan (numera kan man se mig om kvällarna stå vid bakskåpet och käka ljusblå sockernallar, som också var med i burken men alltså inte kommer till användning denna gång).
Så utseendet kommer nog att bli toppen, men smaken? Brysselkex är väl ganska ordinära mördegskakor vilket jag tycker känns lite trist, så jag undrar om någon har erfarenhet av att smaksätta kakor fast det inte står i receptet. Jag tänker mig antingen citronessens eller ingefära. Men hur mycket ska man ta - och blir det bra?
jag vet inte om just brysselkex.. men annars kanske du bara kan sätta på nallarna?

clivia, jag kan inte låta blir att le åt …även om jag är feminist och egentligen emot att befästa könsroller blablabla
Jag anser mig också vara feminist/humanist eller vad man nu skall kalla sig och rosa är min favoritfärg, så visst kan man använda sig av den färgen utan att alltför mycket befästa könsroller - hoppas jag?! Jag tycker det låter som en både rolig och söt idé, vill gärna se bildbevis när det hela är klart:)

Rosa är vackert.
Jag tänker så här; om jag blir tvungen att överge rosa som färg bara för att andra har fördomar - då har ju de vunnit? Så jag tänker vara glad och medveten och feministisk och tycka om rosa, rött, lila, grönt och… alla möjliga färger. Jag vägrar bli begränsad av det ena eller andra lägret, ens i matfrågor… :)

Jajamensan, Pernilla, så rätt, så rätt:)
Yes!
Jag ska baka dem typ på onsdag, sedan får ni se resultatet!

Söta som socker:)