Klimp
Någon som har recept på klimp som man brukar ha i soppa?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nja, recept och recept. Min mamma brukade göra köttsoppa med klimp när jag var liten. Det var bara köttet och klimpen jag och mina systar åt, grönsakerna struntade vi i. 
Vad jag kommer ihåg blandande hon mjöl, vatten och salt till en deg som hon formade till klimpar med en sked och kokade tillsammans med soppan. Låter rätt läbbigt men vi gillade det då i alla fall.

#1 tack det är precis samma svar som alla andra jag frågat gett mig, men vad jag behöver veta är exakta mått också
_**/Mvh Anne

OK! Kollade lite på nätet nu och hittade lite olika recept detta är det som liknade min mammas mest men det är mjölk i istället för vatten och ägg (kanske hon hade det med, jag kanske har fattat fel) Mamma gjorde alltid klimpen direkt i soppan. Här är receptet i alla fall!
Klimp:
3/4 deciliter mjölk
2,5 deciliter vetemjöl
lite salt
1 ägg
Klimp:
Blanda hälften av vetemjölet i mjölken. Rör till en slät smet. Blanda ner några saltkorn och ägget. Tillsätt sen mjölet så att det blir en degliknande konsistens. Den här degen klickar man sen ner med en liten sked i kokande buljong eller i lättsaltat vatten och sjuder, tills klimpen flyter upp till ytan.
Då är den färdig. Det tar ett par minuter. Man kan också klicka ner den direkt i soppan, då blir buljongen litet simmig.

#3 tack 
_**/Mvh Anne