Husmoderlig
Idag känner jag mig våldsamt husmoderlig. Ägnade gårdagen åt att sylta oändligt mycket jordgubbar (rårörd jordgubbssylt rakt in i frysen, jordgubbs- och rabarbermarmelad med vanilj, och jordgubbs-hallonsylt.) och idag bakar jag baguette. Tänkte försöka bara lite kakor och muffins att ha i frysen också. Och så fort jag har lite mer Fläder tänkte jag mig flädersaft..
På torsdag är det dessutom dags att hälla upp min hemgjorda limoncello-likör…
Ja, jag känner mig verkligen som den flitiga myran ;) Det är riktigt roligt att ta vara på sommarens godsaker. Är det något särskilt som ni brukar göra? Något favoritrecept, kanske?

Känner igen mig, Anne! Här har saftats och syltats - gjorde jordgubbsmarmelad blandat med småcitus, vanilj och vodka… mmmm… Saft har jag kokat också. Resten av bären fick bo i frysen till vintern.
Jag lagar lite för mycket mat just nu för att riktigt hinna med att skriva om den, märker jag…
Hemgjord limoncello? Hur då då? *lägger huvudet på sned och blinkar vackert med ögonen*
"Jordgubbsmarmelad med småcitrus, vanilj och vodka"? Låter intressant, vad blir det för nånting?
Illan, jag får rapportera om det går bra.. men det är väldigt enkelt - jag skalade 11 ekologiska citroner väldigt tunt, och la skalen i en liter så stark sprit jag fick tag på. (70% i mitt fall.) Det ska ligga i fem dagar och dra. Sen silar man av det, och blandar med en liter sockerlag. Och häller på flaska. Sen ska det stå i minst en månad…
Jag väntar med spänning. Limoncello är nyupptäckt i vårt hus och är ju sååå gott!

#3 Det blev en marmelad på 3/4 kilo jordgubbar, 1/4 kilo fint skurna citroner och mandariner, 1 kg syltsocker samt två kanelstänger och fröna från en vaniljstång som fick koka med. När marmeladen var färdig tog jag upp kanelstängerna och blandade i ett par matskedar citronvodka. Det blev en väldigt smakrik marmelad som jag ska njuta av i höst och vinter när det slaskar och man längtar efter sommaren.
mmm.. måste prova det. Tack! :)
Jordgubbs- o rabarbermarmelad…hurgörmanden? Vore tacksam för tips. Brukar göra kallrörd saft av j-gubbar o rabarber…drickes m vördnad…perfekt att göra drinkar på (vanliljvodka t ex) :)
Annars är det svartvinbärsdricka i mängder som gäller. Gjorde på 40 l bär i fjol o det är slut nu. Tack o lov verkar det bli ett bra bärår, tom mina 1-åriga sv.vinbärsbuskar bär mkt bär.
Fick ihop 2 l hjortron i förrgår, de håller på att bli övermogna men vi är inte så förtjusta i hjortron (el sylt öht) så vi klarar oss. Huvudsaken är att man har till tjockpannkakan o blodpuddingen.
Blåbär finns i överflöd, det är alldeles blåsvart i skogskanten. Kunde få komma lite regn bara, de är små.
Mitt recept var väl egentligen att rekmmendera - det blev för löst - men man kan säkert följa vilket recept man vill, så länge man tar lika delar jordgubbar och rabarber. Och jag slängde ner ett par vaniljstänger också. Gott, gott.
Vad jättehärligt med hjortron! Och blåbär!
Jag brukar koka vinbärssaft, koka slånbärssaft och plocka äpplen när det blir dags för att göra äppelmos.
Det är mycket godare att göra eget tycker jag!
Ngn här som vet hur man gör: slånbärssaft?
Annars gör man så här:
Man slår vatten på slånbären och låter det stå och dra ett dygn.
Sedan skiljer man bär och vätska åt och häller på vätskan över bären och låter det stå ett dygn igen och gör om proceduren 3-4 gånger.
Gör man som när man kokar vanlig saft så blir den saften vääääääldigt besk :(( :((
Slånbärssaft är ngt av det godaste safterna jag vet :))
Tänkte oxå försöka baka lite muffins oxå ngn dag här.
Tycker det är roligt att baka då och då.