Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdryckerövrigt
Läst 2051 ggr
Terrierlina
2006-07-04 17:59
0

Favorit - TE?

Vad har ni för favoriter?

Själv dricker jag just nu enbart Guteblandning från Kränku…. Helt underbart gott, men det måste vara äkta vara :-)

Pia
2006-07-04 21:22
0

Här och här kan man läsa mer om tefavoriter.

Och för den som vill ha iste just nu finns svalkande recept här.

-ME-
2006-07-05 22:01
0

Ah, Kränkus Guteblandning är ju såå god! Fast för mig är det mer ett höstte. På vintern dricker jag Farbror August i kanna efter kanna.

Nu föredrar jag roiboos-teer. Det finns en massa med milda smaksättningar och det är bara att dofta sig fram. Lingon&blåbär var det som fick mig in på roiboos-banan, jag kunde inte med de starka, hårda sorter jag testat innan. Men det finns mååånga goda sorter nu. Earl Red är inte dumt det heller, en mycket mild variant av Earl Grey förstås.

clivia
2006-07-05 22:35
0

Champagnete från Gamla stans te och kaffe! Oslagbart.

MaMaMade
2006-07-05 22:55
0

Det låter spännande? Hur smakar det?

Själv gillar jag många olika smaker av de "svenska smaksatta". Mitt morgonte består av aprikos o mangote i lika delar.

Sedan är ett gott Earl Grey gott till mkt, spec gofika el en bit choklad. Jag blandar lika delar EG de Luxe (extra begamott i) o EG Cream…suveränt gott! Ska faktiskt ta mig en sluring nu…till en kexchoklad. Är mig väl förunnat efter en hel dag i jordgubbslandet! :)

MaMaMade
2006-07-05 22:56
0

Äsch då! Blev så till mig över kexchokladen att jag glömde; krysantemumte är småmysigt till asiatisk mat…o ett gott jasminte kan ev hålla en borta från ngt sött till. ;)

Lisbeth
2006-07-05 23:01
0

En av mina favoriter just nu är Kustfägring, ett grönt te. Yogi te med mustiga kryddor  är också gott. Rött te (roiboss) gillar jag också. Köper inte påste så ofta men Liptons Peach Mango Tea är jättegott!

Sivan
2006-07-05 23:35
0

Jag dricker mest kaffe men ibland blir det te och just för tillfället är det ringblommete och grönt te med citronsmak. Yogi te har jag också druckit och det är också gott.

clivia
2006-07-06 10:48
0

champagneteet smakar jordgubb, fast på ett sätt som gör att jag som egentligen inte gillar frukt-teer tycker om det. Inte så sött. Och så är det lite grädd i, så med lite extra mjölk smakar teet som färska jordgubbar med grädde.
Apropå teblandningar gillar jag att blanda lika delar earl grey och lapsang souchong, det blir lagom rökigt för min smak. Bara lapsang tycker jag är lite för starkt.

Nu på sommaren är iste favoriten, har alltid en kanna i kylen. Testa att göra iste på liptons african rooibos, ev. med lite extra ingefära i. Jättegott!

Lisbeth
2006-07-06 11:47
0

# 8 Om du tycker om ingefära så köp en färsk knöl, skär i tunna skivor, lägg de i en tesil och på med vatten. Det är väldigt gott och naturligt :) Blev bjuden själv på det och drack efter det bara ingefärste en lång period. Jättegott med lite honung i!

Pernilla
2006-08-01 15:45
0

Just nu är det grönt te med jasmin som gäller, gärna baljvis, för jag har en begynnande förkylning… usch. Kanske skulle ge mig på det där med ingefära!

clivia
2006-08-01 16:37
0

Ja ingefära är perfekt! När jag är förkyld så tar jag en stor mugg eller glas, lägger i ett par bitar färsk skalad ingefära och en stor citronklyfta (använd ekologisk eller skrubba noga!), häller över kokhett vatten och sötar med honung - om man nu är på det stadiet att man överhuvudtaget känner smak. Låt dra ett tag så det blir riktigt starkt! När du druckit ur kan du hälla på nytt vatten och använda citronen och ingefäran en gång till. En eller två muggar av detta brukar göra att det klarnar upp i skallen.

Krya på dig Pernilla!