Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 16700 ggr
Linda
2

Sur mjölk

Kan man verkligen laga mat och baka på sur mjölk??

-Skulle stuva makaroner och så fasen bara mjölk från den 22/9 så kom jag tänka på att jag hört att man kan laga mat på sur mjölk.

MVh Linda

Niklas
0

Visst kan du det, men 22:a september är i dag så den lär inte bli sur än på ett par dagar om den inte har stått framme.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Linda
0

Nää den var okej eftersom den var oöppnad..(är lite kinkig och vill gärna att den ska vara 2 dagar till innan datumet går ut..)

-Men jag ville bara veta eftersom jag hört att man kan använda sur mjölk.

TREVLIG HELG/Linda

Kiara
0

Ett tips att se om mjölken är OK utan att smaka på den det är att hälla i lite chokladpulver i lite mjölk om det blir som vita prickar då är mjölken dålig. Att sätta ett eget bäst före datum på två dagar är övergivet då mjölken ska hålla två dagar längre än bästföredatum förutsatt en bra hantering. Du får alltså fyra dagars marginal J

Jag har mjölk pulver hemma som reserv om mjölken skulle ta slut och jag behöver i matlagningen. Går att dricka men då blandad med chokladpulver riktig nöd mjölk, men bra om man bor på landet.

Linda
0

Smart tips med pulvermjölk..

-Eftersom vi har så långt till affären brukar vår mjölk alltid bli dålig innan bästföredatumet.

Eftersom jag alltid måste ha mjölk till kaffet råkade jag engång sömnig övergästande hos min syster och fick mitt livs överaskning då jag smakade på kaffet och fick en klump i halsen..därav min fobi..

Ha det gott!!

tillalex
0

#4 Kylväska kanske?

På tal om klumpar och chokladpulver så hittade min svärfar en gång en stor klump i OBOY-paketet. Duktig som han var skrev han naturligtvis ett argt brev och skickade med klumpen tillbaka till tillverkaren.

De ursäktade sig så mycket och beklagade det inträffade, de kunde inte förstå hur detta kunnat hända. Som plåster på såren fick han lite värdecheckar.

Senare kom det fram att det var min svåger som råkat spilla mjölk direkt i OBOYburken…