Kycklingrätter
Jag skulle hemskt gärna vilja höra alla era bästa/godaste kycklingrätter.
Jag älskar kyckling och äter nästan bara de och fisk^^ Så skriv gärna ner era recept på kyckling så jag kan frossa:)
(Hera, jag vill ha recept på dem där kycklingklubborna^^)
Just nu har jag själv fastnat på Kyckling Enchilladas- Stek kyckling i små bitar och rödlök. Sen ha i creme fraiche och sambal oelek och så i tortillabröd och på med ost och in i ugnen.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
är de INGEN som äter kyckling?:P haha
Mina kycklingklubbor var det :P
Man ska ha stora klycklingklubbor. Ugnen ska vara på 175 grader. Brukar tillaga dem i ca 1 timme. Då är dom färdiga och saftiga :)
I marinaden som jag penslar på ca 4 gånger undertiden som kyckligen är i ugnen har jag;
Lite rapsolja
Sesamolja
Mkt soja
Massa hackad vitlök
Sweet chilisås
Garlic chilisås
Grovmald Svartpeppar
Och lite flytande honung
När det är ca en kvart kvar av tiden häller jag i mer honung i marinaden och penslar på klubborna. De sista ca5 minuterna sätter jag på grill i ugnen. Passa den så skinnet inte bränns.
Nu ska du ha mumsig kyckling med supergott skin :)
Tips! Vill man ha lite tjockare marinad kan man blanda i tomatpure. Jag älskar nämligen när det ligger som ett lager av marinad på kycklingen :P
Ah, dem låter så goda!:) Dem ska jag absolut testa ..
Har fler goda kycklingrätter?
Vet inte vad det skall kallas… men gott är det.
Krydda kycklingfileer efter smak (citronpeppar är en bra kycklingkrydda tycker jag) i olja. Först på hög värme så att det blir lite färg och sedan kan man sänka värmen lite. Grovhacka gul lök och lägg ner i stekpannan och låt steka med. Mot slutet lägger man på lite hackad paprika, gärna olika färger för det visuella (man äter ju med alla sinnen). Låt dem steka med i ett par minuter, och sedan lägger jag på färsk champinjon, cocktailtomater och vindruvor (helst kärnfria, smidigast så när man skall äta). Samtidigt häller på en blandning av 1/4 vinäger och 3/4 olja och steker upp allt under ett par minuter.
Servera med ris.
mvh Martin
[Kryddburken](javascript:void top.ShowProfile('kryddburken') "javascript:void top.ShowProfile('kryddburken')") (till hennes profil) här på iFokus har tidigare postat ett kycklingrecept (till Kryddburkens hemsida med receptet), som blivit en favorit hos mig.
Enkelt, lyxigt, gott!
mvh Martin
Nästa i raden… gott och sköter sig nästan helt själv. Blir saftig och fin kycklingfilé!
Stek på kycklingfiléerna i ca 5 min på varje sida.
Under tiden gör ni en blandning av valfri creme bonjour eller creme cuisne (gillar själv bland annat grekisk vitlök, kantarell samt schalottenlök/gräslök, men finns massor att välja på) och finhackad rökt skinka (vanlig påläggskinka).
Snitta fileérna på sidan och lägg ner en klick av blandningen. Lägg fileérna i en ugnsfast form, och lägg även klickar av blandningen över och mellan filéerna så blir det som en sorts sås.
Serveras med ris eller pasta, eller helt enkelt bara en fräsch sallad.
mvh Martin
Åh, båda rätterna låter super gott! kommer äta kyckling hela nästa månad:P
Hittade ett till, Finklädd kycklin med mozarella. Har tyvärr dock inte skrivit upp var jag tagit det ifrån, men det är från nätet någonstans. Kanske från Kryddburken, Anne eller Tasteline.
Ingredienser:
4 st kycklingfiléer
125 gram mozzarella
12 st basilikablad
4 st stora bitar soltorkad tomat
8 skiva parmaskinka
olivolja
250 gram fryst spenat
100 gram ruccola
lök
1 klyfta vitlök
citron
salt och peppar
Tillagning:
Så här gör du:
1. Sätt igång ugnen på 175 grader.
2. Snitta kycklingfiléerna från sidan men skär inte helt igenom så att du får en stor ficka i filén. Salta och peppra.
3. Skär mozzarellan i 8 skivor och lägg två i varje kycklingficka. Peta också in basilikabladen och soltorkade tomaten.
4. Vira in filéerna i parmaskinkan så att fickan hålls stängd.
5. Lägg kycklingpaketen på bakplåtspappers-klädd plåt så att skarven på paketen kommer nedåt. Droppa över 1 msk av olivoljan. Baka 20 till 25 minuter i ugnen.
6. Skala och hacka löken och vitlöken under tiden.
7. Fräs hacket i resten av olivoljan i en stor kastrull på ganska låg värme ett par minuter.
8. Lägg i spenaten, salta, peppra och pressa över lite citron. Tina och värm spenaten på låg värme vänd blocket då och då och se till att spenaten inte börjar bränna fast. Skvätt i 2 msk vatten i så fall.
9. Vänd ner rucolan när spenaten är varm. Rör om på låg värme tills rucolan vissnat. Smaka av med salt, peppar och kanske lite mer pressad citron.
10. Servera med bröd till kycklingpaketen
mvh Martin
Åh, kyckling är så gott.. ett par favoriter som jag vill tipsa om:
Kanelkyckling med apelsincous-cous
djungelgrytan är ju en favorit hos mig. och den är så himla enkel!
du behöver kycklingfilé till så många personer som ska äta.
salt och peppar
matlagningsgrädde
curry
en skvätt kycklingfond
minimajs och banan.
strimla kycklingen och stek den med lite salt och peppar
häll över matlagningsgrädde och rör ner curry och fond
skiva ner minimajs och servera med skivad banan och ris.
annars brukar jag göra en annan supergod kycklinggryta..
1 grillad kyckling
paprika i olika färger
majs
matlagningsgrädde
en halv köttbuljong och en halv kycklingbuljong.
en halv burk naturell cream fraiche.
en skvätt färgsoya
champinjoner om man gillar det.
dela kycklingen i småbitar
hacka paprika
fräs paprikan i lite smör, höll över matgrädden och cream fraiche, låt koka ihop, lägg i buljongen, och smaka av.
höll tillslut ner kycklingen och majsen och låt det bara bli varmt, serveras också med ris.
detta blir ganska mycket, och går jättebra att frysa in.
och min kinamatsinspirerade kycklinggryta..
kycklingfilé till så många som ska äta.
wookgrönsaker
mrs shengs woksauce
(maizena)
vatten
vitlök
strimla kycklingfilér, krydda med lite salt och peppar, stek i lite olja och häll sedan på woksauce, pressa i lite vitlök, och häll på lite vatten och låt koka ihop, häll över lite maizena om det blir för lös konsistens, sen i med wookgrönsakerna och låt dom bli färdiga. klart ! serveras också med ris.

Kycklingfileer som skärs i lagom bitar och steks upp, wokgrönsaker, salta och peppra, på med matlagningsgrädde, häll i lite sweet chilli sås och soya, i med lite röd curry och låt puttra en liten stund :D Sedan avnjut, med ris eller pasta! Hur gott som helst!
Det funkar även med kassler istället för kyckling, om man föredrar det!
#8 Den där har jag t om testat en annan gång, fast utan spenaten:) Super gott med mozzarelan!
Åhh.. herre min je! jag ska tusan ta mig igenom den här listan uppifrån och ner:D haha! Bara jag får pengar snart så, så jag kan köpa en hel massa kyckling:)
En till favorit för mig föresten:
Stek kyckling, med salt och peppar på, i smör och ha ner röd paprika och rödlök efter ett tag. Stek tills de är klart och ha då i Mango Chutney(stav?)
Till de är de en sås på youghurt, vitlökskrydda,salt o peppar, och ha ner ruccola sallad i såsen och även några droppar citron.
Äts med tacoskal:)
OK! Taget ur minnet:
Jamie Oliver-recept:
Mixa ihop bacon, smör, gul lök, lite timjan, salt o peppar + raspat skal från citron o stoppa in under skinnet på en hel kyckling. Tillaga som vanligt i ugnen.
Rosé/chèvre-filéer:
Filéer i en ugnsform, krydda m salt o krossad rosépeppar, skiva chèvreost o lägg över filéerna, häll över grädde, in i ugnen.
Mangokyckling:
Stek kycklingfilé i småbitar och låt sedan 1 dl vitt vin, 1 hönsbuljongtärning (el motsvarande pulver), 1-2 tsk sambal oelek + 1 msk soya puttra m köttet ett tag. Rör ner strimlad purjolök, 2 msk mangochutney + 2 dl crème fraiche. Servera m mangobitar, körsbärstomater o olika salladssorter samt ev ris.

Jag brukar ta kycklingfilé och rulla in den i smördeg som är ca 5 mm tjock. in i ugnen på ca 175 C. vet inte nån direkt tid men efter en halvtimme börjar jag kolla hur färdigt den är.
Till det äter vi gärna grekisk sallad.
#14 Lät ju också trevligt :D
mvh Martin
Nu har jag köpt till kryddburkens recept, med smördeg och gorgonzolaost! :) Får se hur de blir imorrn tror jag:)
MUMS! bokmärker den här tråden nu jue^^ hehe
Flygande jacob är ju en god och ganska enkel kycklingrätt att tillaga också.
mvh Martin