Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 907 ggr
E_hjo
0

Tips för en kräsen =)

Hejsan på er :)

Jag undrar om ni har något tips på mat för en väldigt kräsen person (jag då:)

jag äter inga grönsaker å absolut inte lök. (pulver går bra)

hmmm.. just nu kommer jag inte på ngt mer jag inte äter men det är mycket! hehe

tacksam för svar Skrattande

E_hjo
0

Kom på att jag inte gillar fisk. hihi

Anne
0

Inga grönsaker och ingen fisk - så vad äter du? Bara kött? Och.. pasta, ris? Mjölkprodukter? Ost? Det bästa tipset är nog att du försöker lära dig tycka om några olika sorters grönsaker, för alla mår bra av en varierad kost. :)

E_hjo
0

Allt de som du tog upp äter jag=) hehe! Men de e ju inte så lätt att bara börja äta något som man verkligen inte gillar :/

Anne
0

Nä, men hur mycket har du provat då? :) Det finns ju så många grönsaker, och så många olika sätt att tillaga dem. Något borde väl vara gott, eller?

E_hjo
0

jo, kanske de…. Får väll försöka tvinga i mig något. Kan tänka mej att jag har en massa vitaminbrist eller nått sånt.. :/

Anne
0

Ett enkelt steg där är ju att börja ta en multivitamin varje dag :) Så behöver du inte oroa dig för just det, menar jag..

Testa att knapra på några goda sockerärter till exempel. De svenska finns snart i affärerna, och är söta och krispiga.

Illan
0

Tips? Vidga vyerna. Sluta definiera dig själv som "kräsen" och bestäm dig för att istället vara nyfiken. Prova varje smak mer än en gång. Jag lovar dig att det är värt besväret :)

E_hjo
0

okidoki =)

lisette
0

jag behöver nog med tips, för jag är verkligen kräsen..

jag äter varken fisk, kyckling, skaldjur eller kött.

det enda jag äter i köttväg är köttfärs… konstigt, jag vet. men det har endast med konsistensen att göra. jag har så himla svårt för att sätta tänderna i en kotlett. jag klöks direkt…

jag lagar annat mat till min sambo, men äter själv bara det som serveras till. typ potatis och sås, ibland sånt här vegetariska schnizlar osv…

jag äter inte svamp, oliver, majs…

att bjuda mig på mat är inte roligt och det är absolut inte skoj för min sambo att äta köttfärs ofta, dock i olika former.. :D

men däremot, har jag inte provat ngt innan så provar jag. har exempelvis ätit zebra, snigel och älg… vilket inte är så vanligt för mig… men jag kan utan tvekan säga att det inte är ngt för mig…

E_hjo
0

hmm nä skaldjur äter ja inte heller =) hihi

clivia
0

ojojoj, ni har mycket roligt framför er! Mat är ju så spännande. Jag äter själv nästan allting men när det är något jag tycker lite mindre om försöker jag inte tvinga i mig en massa utan mer smaka bara lite grann, och tillagat på olika sätt. Jag rekommenderar er att läsa matbloggar, det har gjort mig (ännu) mer benägen att testa nytt och våga ompröva grejor. Det finns många bra både på svenska och engelska.

Ha det så roligt med matutforskningen!

Pernilla
0

Man måste inte tvinga i sig saker som man inte tycker om, men jag har svårt att tro att det inte finns nån liten grönsak som man kan gilla… sockerärter till exempel, som Anne beskriver, eller goda grönisar i marinader, eller söta minimajs…

Hur har ni det med fruktätandet då, tjejer? För det kan man ju använda och variera sig med även i maten.